'

Archiwum filmów

Archiwum filmów

Carmen Bizeta | Opéra national de Paris
Georges Bizet [1838–1875]
"Carmen"
Opera w czterech aktach [1875]
Libretto: Henri Meilhac i Ludovic Halévy
[na podstawie noweli Prospera Mérimée o tym samym tytule]

Przedstawienie, przygotowane przez zespół Opéra national de Paris, zostało zarejestrowane w 2017 roku.
Występują:
Elīna Garanča jako Carmen • Roberto Alagna jako Don José • Maria Agresta jako Micaela • Ildar Abdrazakov jako Escamillo • Vannina Santoni jako Frasquita • Antoinette Dennefeld jako Mercedes • Boris Grappe jako Dancairo • François Rougier jako Remendado • François Lis jako Zuniga • Jean-Luc Ballestra jako Morales • Alain Azérot jako Lilas Pastia
Chór, chór dziecięcy i orkiestra Opéra national de Paris
Dyryguje: Sir Mark Elder
Realizatorzy:
Calixto Bieito reżyseria • Alfons Flores scenografia • Mercè Paloma kostiumy • Alberto Rodríguez Vega światło • José Luis Basso przygotowanie chóru • François-René Martin realizacja telewizyjna

Elīna Garanča i Roberto Alagna, dwoje śpiewaków zaliczanych obecnie do najlepszych na świecie wykonawców ról Carmen i Don Joségo, pojawiają się na scenie Opery Paryskiej, by wystąpić w skandalizującej inscenizacji opery Georges’a Bizeta, którą przygotował Calixto Bieito, radykalizujący hiszpański reżyser teatralny. Towarzyszy im Ildar Abdrazakov jako toreador Escamillo, artysta występujący od nowojorskiej The Metropolitan Opera po Teatr Bolszoj w Moskwie. Błyskotliwą partyturę francuskiego kompozytora odczytuje na nowo Sir Mark Elder, brytyjski dyrygent, odpowiedzialny za wieloletnie sukcesy English National Opera w Londynie. Na scenie zobaczymy hiszpańskie słońce i piach areny, ale realizatorzy zadbali, by XIX-wieczny folklor ustąpił miejsca temu XXI-wiecznemu.
Przedstawienie trwa 3 godziny i 12 minut (w tym jedna przerwa).
Przedstawienie w języku oryginału [francuskim] z napisami w języku polskim

Cezar musi umrzeć
Przedstawienie szekspirowskiego Julisza Cezara dobiega końca. Po głośnym aplauzie, światła gasną, a aktorzy wracają do swych cel. Wszyscy są więźniami rzymskiej placówki o zaostrzonym rygorze. Jeden z nich stwierdza, że dopiero kiedy odkrył sztukę, jego cela stała się prawdziwie nieznośna.  

Chasing the Breath
Chasing the Breath to film o człowieku, który chce wygrać jeden z najtrudniejszych maratonów na świecie. Dokument ukazuje treningi oraz mentalne przygotowania Roberta Celińskiego do startu w Tenzing Hillary Everest Marathon. Prawdziwość oraz emocje wciągają nas we wspólne treningi z bohaterem, proces aklimatyzacji, a także w sferę prywatną, która ujawnia się podczas najtrudniejszych momentów. Chasing the Breath to obowiązkowa pozycja nie tylko dla sportowców, ale również dla osób, które marzą o zdobyciu swojego, własnego Everestu. W filmie znajdziemy garść pozytywnych emocji oraz motywacji. Produkcja otwiera cykl filmów ukazujących przygotowania sportowca do najtrudniejszych biegów na świecie.
Chasing the Breath,
51 minut
zdjęcia, reżyseria, montaż: Adrian Dmoch
bohater: Robert Celiński - extreme runner
muzyka: Wojciech Błażejczyk
sound mixing: Ania Abaloszewa

Chce się żyć
Oparta na prawdziwych wydarzeniach, wzruszająca historia Mateusza, który wbrew poważnej chorobie podejmuje poruszającą walkę o godność i szczęście.

Christmas Star
Noelle wierzy, że posiada magiczną moc. Postanawia wykorzystać swój dar do ocalenia spokoju miasteczka, niepokojonego planami zachłannego dewelopera.

Chłopiec z chmur

Comedy Queen

Cuda z nieba

Cyganka Aza z muzyką na żywo

Zapraszamy na pokaz "Cyganki Azy" - filmu niemego z 1926 roku muzyką na żywo w wykonaniu Waldemara Rychłego z zespołem.


Fabuła filmu powstała na motywach powieści Józefa Ignacego Kraszewskiego "Chata za wsią".

 

Muzyka przygotowana do filmu oparta jest na motywach cygańskich oraz melodiach ludowych zapisanych przez Oskara Kolberga w 36 tomie Wołyń.


To koncert folkowy, łączący różne tradycyjną muzykę europejską z jazzową improwizację i z energią akustycznego rockowego grania.


Przygotowanie, opracowanie, kompozycja muzyki do filmu - Waldemar Rychły

 

Reżyseria i scenariusz: Artur Twardyjewicz


Zdjęcia


Maks Fassbender - plenery


Albert Wywerka - atelier


Produkcja - Diana-Film Poznań

Czarnobyl, Fukushima - spotkanie z Tomaszem Ilnickim
Czarnobyl:
Tomasz Ilnicki, zainteresowany tematyką nuklearnych katastrof, odwiedził strefę wykluczenia w Czarnobylu kilkunastokrotnie. Tzw. Strefa to inny świat, w którym reguły wyznaczane są przez przyrodę oraz specyficzną grupę ludzi opłacanych przez tajemniczych mocodawców. Natura pochłonęła tę krainę-widmo w stopniu tak głębokim, że jej eksploracja to nie lada wyzwanie. W tym pozornym chaosie funkcjonują obok siebie różnorakie zwierzęta oraz mroczne budowle z burzliwą przeszłością. 
Wyprawy zaowocowały wykonaniem tysięcy zdjęć tego niezwykłego obszaru oraz pozyskaniem niezwykle ciekawych informacji dotyczących historii tego miejsca oraz sposobów jego aktualnego funkcjonowania. Wbrew pozorom osławiony Czarnobyl jest jedynie bazą wypadową do miejsc naprawdę niezwykłych i poruszających. Wiele z nich stanowi po dziś dzień świadectwo ludzkiej krzywdy.
Fukushima:
Fukushima to miejsce jednej z największych tragedii w historii Japonii. Dwa jednoczesne kataklizmy naturalne zniszczyły nie tylko duży fragment tego niezwykłego kraju, ale przede wszystkim pochłonęły tysiące ofiar. Ponadto, w wyniku błędu człowieka, ogromne połacie terenu zostały skażone promieniowaniem. Dopełniło to ogromu zniszczeń powstałych na skutek trzęsienia ziemi i tsunami.
Jest jeszcze inny wymiar tej traumy. Katastrofa zdruzgotała bowiem podstawy wartości społecznych japońskiego narodu. Honor, od zawsze kojarzony z mieszkańcami Japonii, okazał się jedynie pustym hasłem ideologicznym służącym maskowaniu chciwości. Japończycy do dziś nie potrafią podnieść się po tak potężnym ciosie.
Tomasz Ilnicki - urodzony w Wałczu, 33 lata. Absolwent Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, nauczyciel wychowania fizycznego, podróżnik, mól książkowy, pasjonat historii, sportu oraz gier wideo.

CÓRKA
"Córka"
reżyseria: Maggie Gyllenhaal
Córka spektakularny debiut reżyserski Maggie Gyllenhaal, oparty na bestsellerowej powieści Eleny Ferrante (nominacja do Oscara za najlepszy scenariusz adaptowany). Leda (laureatka Oscara Olivia Colman i nominacja za rolę Córce) udaje się na wakacje do Grecji. Planuje czytać, wypoczywać na prywatnej plaży i korzystać z urlopu. Spokój intymnego kurortu zaburza jednak przybycie ekscentrycznej rodziny zamieszkującej największą z willi na wyspie. Uwagę Ledy przykuwa przede wszystkim Nina (Dakota Johnson), która mierzy się z trudami bycia młodą mamą, mając pod opieką kilkuletnią córkę. Obserwowanie tajemniczej nieznajomej wywołuje wspomnienia z okresu macierzyństwa, z którymi Leda od wielu lat nie miała odwagi się skonfrontować. Wracają wspomnienia i widma decyzji z przeszłości, których nie można cofnąć.
Nominowany do trzech Oscarów film Maggie Gyllenhaal to jeden z najbardziej prowokujących filmów ostatnich lat. Reżyserka nie boi się zadawać niełatwych pytań o istotę macierzyństwa i jego wpływu na życie kobiety. Czy kobieta może nie posiadać instynktu macierzyńskiego? Czy jeśli nie stawia dzieci na pierwszym miejscu, ponad karierę i własne ambicje, czyni to z niej złą matkę? I wreszcie – „Czy bycie matką musi być pracą na cały etat? A jeśli praca nie daje satysfakcji i spełnienia, czy można ją po prostu rzucić?”, jak czytamy w jednej z recenzji. Efektem jest niezwykły dramat psychologiczny, który chwyta za serce już w pierwszych minutach, by nie puścić aż do napisów końcowych.
"Córka" to też prawdziwy aktorski popis – Olivii Colman i Jessie Buckley, które brawurowo wcieliły się w postać Ledy, głównej bohaterki filmu (obie zdobyły za swoje role nominacje do Oscara), a także Dakoty Johnson w pierwszej tak intymnej roli w swojej karierze. Na drugim planie wspierają je m.in Ed Harris czy Dagmara Domińczyk, polska aktorka robiąca karierę w Hollywood. Film poza oscarowymi nominacjami zdążył zdobyć już kilkadziesiąt nagród (w tym za najlepszy scenariusz na festiwalu w Wenecji).
Występują: Olivia Colman („Faworyta”, „Ojciec”), Dakota Johnson („Pięćdziesiąt twarzy Greya”, „Suspiria”), Jessie Buckley („Czarnobyl”, „Może pora z tym skończyć”), Peter Sarsgaard („Była sobie dziewczyna”, „Siedmiu wspaniałych”), Ed Harris („Truman Show”, „Apollo 13”), Dagmara Domińczyk („Jack Strong”, „Sukcesja”), Paul Mescal („Normalni ludzie”).

CÓRKA TRENERA
Upalne lato. Maciej Kornet (Jacek Braciak) podróżuje po Polsce wraz z 17-letnią córką Wiktorią (Karolina Bruchnicka). Od wielu lat są tylko we dwoje, zawsze razem. Ich trasę wyznaczają zawody w tenisie ziemnym. Ona jest jego oczkiem w głowie, córeczką tatusia i jego wielką chlubą. Chciałby aby była najlepsza. On jest dla niej całym światem. Do czasu, gdy dołącza do nich Igor (Bartłomiej Kowalski), dobrze zapowiadający się zawodnik, którego Maciej Kornet zacznie trenować. Dzięki niemu Wiktoria otworzy się na nowe doznania. Pierwszy papieros, pierwszy kieliszek alkoholu, pierwsza miłość. Cała trójka wyruszy w długą podróż rozklekotanym vanem, podczas której każdy będzie chciał osiągnąć swój cel

CÓŻ ZA PIĘKNY DZIEŃ
Tom Hanks wciela się w postać pana Rogersa, we współczesnej historii o tym, jak uprzejmość triumfuje nad cynizmem. Całość oparta jest na prawdziwej historii przyjaźni Freda Rogersa i dziennikarza Toma Junoda. Kiedy znużony życiem dziennikarz poznaje Freda Rogersa, powoli porzuca swój sceptycyzm, ucząc się empatii, uprzejmości i przyzwoitości od najbardziej lubianego w Ameryce sąsiada.

DALEJ JAZDA
"Dalej jazda"
Reż. Mariusz Kuczewski
Polska, 2024, 100 minut

Pełna humoru i wzruszeń historia rodziny, za którą czasem trudno nadążyć, ale bardzo łatwo ją pokochać.
Józiek i Elżbieta wyruszają skradzioną nyską w góry, gdzie śmiech, ryzyko i miłość prowadzą ich ku spełnieniu marzeń.
„Dalej jazda” to wielopokoleniowa komedia rodzinna w reżyserii Mariusza Kuczewskiego – autora m.in. pięciu części „Listów do M.”, „Znachora” oraz „Dawida i Elfów”. Na ekranie zobaczymy Mariana Opanię, Małgorzatę Rożniatowską, Mariusza Drężka, Julię Wieniawę, Bartłomieja Firleta, Anitę Sokołowską, Wiktora Zborowskiego, Mateusza Banasiuka i Magdalenę Schejbal.
„Dalej jazda” to pełna humoru i wzruszeń historia rodziny, za którą czasem trudno nadążyć, ale bardzo łatwo ją pokochać. Ich codzienność nabiera rozpędu, gdy seniorzy – Ela i Józiek – postanawiają wybrać się w sentymentalną podróż przez Polskę. Przygotowania do szalonej eskapady wspiera wnuczka Justyna, która niebawem urodzi ich prawnuka, oraz zgryźliwy sąsiad Antoni Kryska. Jednak troskliwy syn Andrzej ani myśli puścić rodziców w świat. Przebojowi staruszkowie kradną więc kultową nyskę z jego komisu i ruszają, by spełnić marzenia. Elżbieta i Józiek jadą na własnych zasadach: śmieją się, ryzykują i kochają, jakby mieli po 20 lat. To, co wydarzy się po drodze, zmieni nie tylko ich, ale zbliży całą rodzinę Gugulaków.

DALEKO OD REYKJAVIKU
„Daleko od Reykjavíku”, nowy film twórcy kinowego przeboju „Barany. Islandzka opowieść”, ponownie rozgrywa się w zachwycających pejzażach Islandii. Ten ujmujący komediodramat koncentruje się wokół wiejskiego życia, którego rutyną wstrząsają nieoczekiwane zdarzenia, a w ich centrum znajdzie się – do tej pory łagodna i pokorna – Inga. Kiedy z jej życia niespodziewanie zniknie mąż, a bohaterka odkryje jego tajemnice, smutek zamieni się w gniew skierowany przeciwko lokalnej wspólnocie. Po raz pierwszy w życiu Inga zaprotestuje i stanie do samotnej walki – i to z potężnym przeciwnikiem.
 
Kobieta nie zgadza się, by ją i sąsiadów doiła dłużej miejscowa spółdzielnia, której szefowie wpuszczają rolników w spiralę długów. Niczym islandzka Erin Brockovich, Inga rusza na wojnę z patologiczną korporacją i zastraszonymi sąsiadami, którzy wybierają milczenie. Samotne życie z dala od Reykjavíku wymaga odwagi, a zbuntowana kobieta wiele ryzykuje. Ale wychowana pośród surowej natury Inga odkrywa, że przez lata wyrzeźbiła ona także jej charakter. I że w lokalnej społeczności nie ma dla niej świętych krów.
 
„Daleko od Reykjavíku” w północną melancholię nieoczekiwanie wplata komizm, a przemianę bohaterki subtelnie łączy ze zmianami w jej otoczeniu: zima powoli przechodzi w zwiastującą nowe życie wiosnę, mrok ustępuje coraz dłuższym dniom, a w ich świetle staje się jasne, jaką należy obrać drogę. I że na tej drodze nie zawsze warto podążać za stadem.

DALIDA
Artystka wszechstronna, miss Egiptu, zdobywczyni 70-ciu złotych płyt. Urodą porównywana do Kleopatry, była uwielbiana przez publiczność na całym świecie. Wszystko czego dotknęła na scenie stawało się złotem, przeciwnie w życiu osobistym. Szaleńczo poszukiwała miłości -zakochanych adoratorów doprowadzała do obłędu, a nawet śmierci. Dla jednych dumna i zimna famme fatale, dla innych zagubiona piękność, która przyciągała niewłaściwych mężczyzn. Porywający portret niezwykłej kobiety, uwielbianej przez miliony, lecz niezrozumianej przez nikogo.

DALILAND
"Daliland"
Reż. Mary Harron,
USA, Francja, Wielka Brytania, 2022
Dalíland to zarówno historia o dojrzewaniu, jak i dosadny, zabawny i empatyczny portret kryzysu na późnym etapie życia jednego z największych artystów XX wieku. W 1974 roku w Nowym Jorku 70-letni surrealista Salvador Dalí spędza kilka miesięcy w Hotelu St Regis ze swoją żoną i muzą, gwałtowną i zmienną. Galą Dalí. James Linton jest młodym asystentem w galerii, którym Dalí zaczyna się interesować i którego wprowadza do swojego prywatnego świata, aby pomóc w przygotowaniu się do nowej wystawy. To właśnie oczami Jamesa patrzymy na świat wybitnego artysty.

DAMA W VANIE
Oparta na prawdziwych wydarzeniach poruszająca historia przyjaźni dwojga ludzi, która na zawsze zmieniła ich życie. Pojawienie się ekscentrycznej starszej pani w jednej z eleganckich dzielnic Londynu budzi niepokój jej mieszkańców. Panna Shepherd mieszka bowiem w vanie, którego, jak twierdzi, zaparkowała "tymczasowo" na podjeździe domu Alana Bennetta. Spędziła tam kolejnych 15 lat. Z każdym dniem relacje tych dwojga zacieśniają się, przechodząc powoli w prawdziwą przyjaźń.

DANCING QUEEN
"Dancing Queen"
Reż. Aurora Gossé
Norwegia, 2023, 92 minuty, dubbing

Świat 12-letniej Miny wywraca się do góry nogami, gdy do jej miasteczka przeprowadza się znany tancerz Edvin. Dziewczyna zupełnie traci dla niego głowę. Gdy chłopak ogłasza konkurs w poszukiwaniu nowych członków swojej grupy tanecznej, Mina widzi w tym niepowtarzalną szansę. W stanie miłosnego odurzenia zapomina jednak o pewnej przeszkodzie: przecież w ogóle nie potrafi tańczyć!

DAWSON CITY: CZAS ZATRZYMANY
Epicki, oparty prawie wyłącznie na archiwach film o gorączce złota, kinofilii, początkach akumulacji kapitału, walce klas, ustawionych meczach baseballowych, pięknie kanadyjskiej przyrody i lubieżnych początkach fortuny Donalda Trumpa.
 
Dawson City, położone nad kanadyjską rzeką Jukon, było pod koniec wieku jedną z głównych scen, gdzie rozgrywała się gorączka złota. Skromna osada w ciągu dwóch lat zwiększyła swoją populację do 40 tys. mieszkańców. Przewinęło się przez nią setki ludzi, którzy odegrali potem rolę w dziejach popkultury, biznesu i polityki. Od Jacka Londona, przez przodków Donalda Trumpa (zawiadujących położonym w regionie domem uciech) i późniejszych właścicieli największych kin w Hollywood, po anarchistów i socjalistów, którzy wsławili się zamachami bombowymi na terenie całych Stanów Zjednoczonych.

DC LIGA SUPER PETS
"DC Liga Super Pets"
reż. Jared Stern
USA 2022
W filmie DC Liga Super-Pets superpies Krypto i Superman są nierozłącznymi przyjaciółmi o tych samych supermocach. Ramię w ramię zwalczają przestępczość w Metropolis. Superman, razem z resztą Ligi Sprawiedliwości, zostaje jednak uprowadzony. Krypto musi przekonać naprędce zebraną grupę zwierzaków ze schroniska – Asa Bat-psa, świnkę zwisłobrzuchą PB, żółwia Mertona i wiewiórkę Chipa – do zapanowania nad własnymi, dopiero co odkrytymi mocami i pomocy w uratowaniu superbohaterów.

DEERSKIN
Bohaterką czarnej komedii Quentina Dupieux jest... kurtka z frędzlami. To ona staje się fetyszem niejakiego Georges’a, przegranego gościa, który po zakupie zamszowego ciucha zaczyna marzyć o sławie filmowca. Wydawszy ostatnie pieniądze, mężczyzna błąka się po francuskiej prowincji, z każdym dniem zbliżając się coraz bardziej do granicy obłędu. Zaczepia ludzi, gada z frędzlami, chwyta za kamerę, snuje się po wzgórzach. W siatkę swoich fantazji, zmyśleń i kłamstw wciąga miejscową barmankę, która nocami hobbystycznie przemontowuje stare produkcje.

DEGAS. UMIŁOWANIE PERFEKCJI
„Sztuka nie jest kwestią tego, co widzisz, ale tego, co sprawiasz, że inni ludzie widzą”.
Edgar Degas

Ta wystawa na ekranie przenosi widza z paryskich ulic na wspaniałą wystawę w Fitzwilliam Museum w Cambridge, której obszerna kolekcja dzieł Degasa jest najbardziej reprezentatywna w Wielkiej Brytanii. Dzięki zapewnieniu twórcom filmu wyjątkowego dostępu do rzadkich i różnorodnych dzieł, ten reportaż opowiada fascynującą historię dążenia Degasa do doskonałości poprzez eksperymentowanie z nowymi technikami, ale i poprzez nauki zaczerpnięte z doświadczeń dawnych mistrzów.

W późniejszym wieku Degas bywał czasem sfrustrowany własnymi niepowodzeniami spowodowanymi kłopotami ze wzrokiem, ale jego determinacja do wychwytywania rysów codziennego życia była widoczna w każdym znaku, jaki poczynił. Starał się uchwycić nie tylko ruch i prawdę o tancerkach paryskiej opery (z których to obrazów zasłynął), ale także wyścigów konnych i przechodniów na ulicach. Nigdy w pełni nie usatysfakcjonowany, wiele swoich rysunków i rzeźb przechowywał prywatnie przez całe życie, nie prezentując ich nigdy szerokiej publiczności. Teraz, dzięki dokładnemu badaniu, można je uznać za jedne z najpiękniejszych i najbardziej ekspresyjnych dzieł nowożytności. Korzystając z pisemnych relacji przyjaciół i komentatorów oraz z tekstów listów pisanych przez samego artystę, film ujawnia bardziej złożoną prawdę o jednym z najbardziej wpływowych francuskich artystów końca XIX wieku i eksploruje najróżniejsze obszary jego twórczości – od rysunku i pastelu poprzez olejne malarstwo sztalugowe do rzeźby.

DELFINEK I JA
"Delfinek i ja" (Pasar Delfin)
Reż. Mohammad Kheirandish
Iran, Turcja, 2022, 90 minut

Film animowany "Delfinek i ja" to wspaniała opowieść o prawdziwej przyjaźni i odwadze dla całej rodziny. W polskiej wersji językowej usłyszymy m.in. Dominikę Kluźniak, Katarzynę Łaską, Bartosza Opanię, Jakuba Szyperskiego. Pewnego dnia Biały Delfinek ratuje małego chłopca, który nieoczekiwanie trafił do oceanu. Razem dorastają, ciesząc się wspaniałym, podwodnym światem aż do momentu, kiedy pojawia się groźna Ośmiornica. W tym samym czasie chłopiec odkrywa, że nie jest delfinem i postanawia odnaleźć swoją mamę. Wyrusza w niesamowitą, pełną przygód podróż, aby dowiedzieć się, kim jest naprawdę.

DELFINEK I JA - seans szkolny
"Delfinek i ja" (Pasar Delfin)
Reż. Mohammad Kheirandish
Iran, Turcja, 2022, 90 minut

Film animowany "Delfinek i ja" to wspaniała opowieść o prawdziwej przyjaźni i odwadze dla całej rodziny. W polskiej wersji językowej usłyszymy m.in. Dominikę Kluźniak, Katarzynę Łaską, Bartosza Opanię, Jakuba Szyperskiego. Pewnego dnia Biały Delfinek ratuje małego chłopca, który nieoczekiwanie trafił do oceanu. Razem dorastają, ciesząc się wspaniałym, podwodnym światem aż do momentu, kiedy pojawia się groźna Ośmiornica. W tym samym czasie chłopiec odkrywa, że nie jest delfinem i postanawia odnaleźć swoją mamę. Wyrusza w niesamowitą, pełną przygód podróż, aby dowiedzieć się, kim jest naprawdę.

DELIKATESSEN
"Delikatesy" to dziejąca się w niedalekiej przyszłości, surrealistyczna opowieść o mieszkańcach pewnej kamienicy. Wszyscy są klientami znajdujących się na parterze Delikatesów, których zapasy w mięso rosną wraz ze zniknięciem kolejnego lokatora kamienicy. Pewnego dnia do kamienicy przybywa Louison (Dominique Pinon), młody bezrobotny artysta cyrkowy, którego właściciel kamienicy i Delikatesów zatrudnia jako złotą rączkę. Czy przed rzeźnickim nożem uchroni go miłość Julie, córki bezwzględnego rzeźnika?

DEMETER PRZEBUDZENIE ZŁA
"Demeter Przebudzenie zła" (The Last Voyage of Demeter)
Reż. André Øvredal
USA, 2023

Oparty na najbardziej wstrząsającym rozdziale „Draculi” Brama Stokera, horror producentów „CZARNEGO ŁABĘDZIA”, „ZODIAKA”, „WYSPY TAJEMNIC”. Przerażająca historia ostatniego rejsu szkunera „Demeter”, na którego pokład u podnóża Karpat został zabrany pewien bardzo obcy pasażer. Tylko ocean zna ich tajemnicę. To miał być kolejny zwyczajny rejs. Morze było spokojne, prognozy nie zapowiadały sztormu. Gdy szkuner „Demeter” odbił od nabrzeża, nikt z załogi nie wiedział, że w jednej z dwudziestu czterech nieoznakowanych skrzyń znajdujących się na pokładzie, kryje się zło. Zapadł zmrok, a statek był na pełnym morzu, gdy odkryto pierwszą ofiarę. Wołanie o pomoc nie miało już sensu, a walka o przetrwanie okazała się boleśnie nierówna. Każda kolejna noc przynosiła śmierć, a istota będąca jej sprawcą pozostawała nieuchwytna. Im bliżej było do londyńskiego portu, tym bardziej oczywisty stawał się fakt, że najgorsze dopiero nadchodzi.

DEMON
Piotr, nazywany przez przyjaciół Pytonem, przyjeżdża z Anglii do Polski na ślub z piękną Żanetą. W starym domu otrzymanym w prezencie od przyszłego teścia zamierza urządzić rodzinne gniazdko dla siebie i narzeczonej. Plany komplikują się, gdy w przeddzień wesela mężczyzna znajduje ludzkie szczątki, zakopane nieopodal posesji. W trakcie oględzin dochodzi do nieszczęśliwego wypadku. Piotr traci przytomność, a po odzyskaniu świadomości odkrywa, że jego makabryczne znalezisko zniknęło, a on sam nie potrafi przypomnieć sobie niczego z ostatnich godzin. Tymczasem rozpoczyna się wesele. Zaproszeni na ceremonię goście, na czele z bratem Żanety – Jasnym dostrzegają, że z panem młodym zaczyna dziać się coś niepokojącego... 

DETEKTYW BRUNO
"Detektyw Bruno"
Reżyseria: Magdalena Nieć, Mariusz Palej
Polska 2022
„Detektyw Bruno” to opowieść o chłopcu, Oskarze (Iwo Rajski), który po stracie rodziców zamieszkał w rodzinnym domu dziecka prowadzonym przez Ciocię (Edyta Jungowska) i Wujka (Ireneusz Czop). Choć jest to miejsce pełne miłości, wciąż tęskni za swoimi rodzicami. Dlatego kiedy w jego ręce trafia zagadkowa mapa, stworzona jeszcze przez rodziców. Oskar wierzy, że kieruje ona do skarbu, który pozostawili mu rodzice. Dzięki pomocy mieszkającej z nim Patrycji (Martyna Woźniak), Oskar wyrusza na jego poszukiwanie, ale że to nie jest łatwe, prosi o pomoc swojego idola, Bruna Księskiego, głównego bohatera serialu „Detektyw Bruno” (Piotr Głowacki).

DIABELSKI WYNALAZEK

DIANA. THE PRINCESS
"Diana The Princess"
reż. Ed Perkins
Wielka Brytania 2022
Najnowszy film nagrodzonych Oscarami twórców dokumentalnych hitów „Sugar Man” i „Człowiek na linie – Man on Wire”. Poruszająca, pełna emocji i wzruszeń, wyłaniająca się z mozaiki materiałów pozbawionych skrupułów paparazzich, opowieść o Dianie, kobiecie, której życie śledził cały świat.
W dniu ślubu z księciem Karolem, Diana Spencer przykuwa oczy całego świata. Od tej chwili każdy ruch przyszłej ikony XX wieku, obserwowany jest przez obiektywy paparazzich, którzy staną się fascynacją i przekleństwem księżnej.

DIEGO
Młody, niezwykle utalentowany chłopak zostaje ściągnięty do włoskiego klubu Napoli. Trafia w sam środek neapolitańskiego kotła: mafijnych rozgrywek, sukcesów, uwielbienia i skandali. Jego geniusz i charyzma wkrótce robią z Napoli najlepszą drużynę świata. W mieście, w którym piłka to religia, Maradona staje się świętym. Na boisku dokonuje cudów, ale gdy gasną światła, wszystko wymyka się spod kontroli. Diego nie potrafi udźwignąć swojej sławy, a miasto, które zrobiło z niego boga, z dnia na dzień staje się jego przekleństwem.

DISASTER ARTIST - 8 PRZEDPREMIER NA 80-LECIE KINA RIALTO
Film „The Disaster Artist” opowiada prawdziwą, tragikomiczną historię początkującego twórcy filmowego i niesławnego wyrzutka Hollywoodu, Tommy’ego Wiseau — artysty, który realizował swoją pasję w co najmniej dyskusyjny sposób. Reżyser James Franco („Kiedy umieram”, „Dziecię boże”) uczynił z niej afirmację przyjaźni, ekspresji artystycznej i pogoni za marzeniami na przekór przeciwnościom losu. Komediodramat „The Disaster Artist” oparty jest na bestsellerze Grega Sestero opisującym proces powstawania kultowego „najgorszego filmu na świecie” Tommy’ego Wiseau „The Room”. Ta niesamowita i przezabawna historia udowadnia, że legendą można zostać z różnych powodów. Nawet nie mając pojęcia o tym, co się robi, można zajść bardzo daleko

DISCO POLO
Tomek i Rudy - chłopaki z prowincji napędzani pasją i marzeniami żegnają szarą rzeczywistość i ruszają na podbój discopolowych list przebojów.Karierę zaczynają od koncertów w remizach i wiejskich dyskotekach, by w końcu jako grupa LASER brawurowo wedrzeć się na muzyczne salony, czyli do wytwórni Alfa, w której króluje jedyny prawdziwy Polak - Daniel Polak.

DIUNA
"Diuna"
reż. Denis Villeneuve
USA 2020

"Diuna" to kinowa adaptacja powieści Franka Herberta. Opowiada historię niezwykłej, pełnej przygód i emocji podróży Paula Atreidesa. Temu genialnemu i utalentowanemu młodemu człowiekowi pisane jest wspaniałe przeznaczenie, którego on sam nie jest w stanie pojąć. Najpierw jednak Paul musi się udać na najbardziej niebezpieczną planetę we wszechświecie, żeby ratować rodzinę i rodaków. Na planecie wybucha zażarty konflikt o dostęp do niewystępującej nigdzie indziej, najcenniejszej ze znanych substancji. Wyzwala ona w ludziach ich największy potencjał. Ale wojnę przetrwają tylko ci, którzy pokonają swój strach. W filmie występują Timothée Chalamet, Rebecca Ferguson, Oscar Isaac, Josh Brolin, Stellan Skarsgård, Jason Momoa, Chang Chen i Javier Bardem.

DIUNA: CZĘŚĆ DRUGA - wersja z napisami
"Diuna: Część druga" (Dune: Part Two)
Reż. Denis Villeneuve
USA, Kanada, 2024, 166 minut

Nagradzany twórca Denis Villeneuve przedstawia dalszy ciąg sagi o Diunie w filmie Diuna: Część druga. Jest to następna odsłona serii na podstawie słynnej powieści Franka Herberta Diuna z poszerzoną obsadą gwiazd z całego świata. Film produkcji Warner Bros. Pictures i Legendary Pictures to wyczekiwana kontynuacja nagrodzonej sześcioma Oscarami Diuny z 2021 roku. Wielkoekranowa epopeja, będąca adaptacją uznanego bestsellera Franka Herberta pod tytułem Diuna, powraca z dotychczasowymi i nowymi gwiazdami. Część druga ukazuje imponującą podróż Paula Atrydy, który zawiera sojusz z Chani i Fremenami. Jednocześnie wkracza na wojenną ścieżkę, pałając żądzą zemsty na spiskowcach, którzy doprowadzili do upadku jego rodziny. Stając przed wyborem między miłością życia a losem znanego wszechświata, Paul pragnie zapobiec tragicznej przyszłości, którą tylko on potrafi przewidzieć.

DJ

„DJ” to inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia ukazana poprzez losy niezwykle utalentowanej, undergroundowej polskiej DJ-ki Mini. To film o ambicji, nieustannej pogoni za marzeniami, a przede wszystkim o postrzeganiu świata poprzez absolutyzowanie własnych doświadczeń w kulturze „Love Yourself”. „DJ” to pierwszy film w kinie europejskim przedstawiający zjawisko Dj‘ingu z perspektywy kobiecej.


 


Akcja dzieje się w środowisku kultury klubowej. Główna bohaterka o pseudonimie – DJ Mini, jest piękna i demoniczna, ambitna i przede wszystkim bardzo utalentowana muzycznie. Jest wykształcona artystycznie i zakochana w muzyce elektronicznej, ale niestety jej dramat polega na braku wiary w siebie. Kiedy marzenie staje się ambicją, przeradza się w przekleństwo. A kiedy izolacja prowadzi do wyścigu z własnym ego oddala od miłości do siebie. Mini wchodzi w wielki świat muzyki klubowej - świat często bezwzględny.


 


„DJ” to intrygujący film o kulturze klubowej, który w niezwykle prawdziwy sposób przedstawia hermetyczne i bezwzględne środowisko DJ’ingu. Jednak niesie też ze sobą wartości uniwersalne. Pokazuje, co w czasach, gdy kultura „Love Yourself” triumfuje w każdej dziedzinie życia, jest tak naprawdę ważne. W dobie samouwielbienia, autoreklamy, techniki nastawionej na zaspokajanie potrzeb rozbudowanego ego, nie dziwi fakt, że prawdziwy talent, który sam się broni, już nie wystarcza. To obraz XXI wieku…


 


Film wyreżyserował debiutant - Alek Kort (pseudonim artystyczny), autorem zdjęć jest Paweł Flis. Muzykę do filmu skomponował multiinstrumentalista i kompozytor, DJ Uner.

DKF ABSOLWENT: BABYGIRL
"Babygirl"
Reż. Halina Reijn
USA, Holandia 2024, 114 minuty

Nicole Kidman, Harris Dickinson i Antonio Banderas w najgorętszym filmie 2025 roku. Seksowna, odważna i pełna pożądania opowieść o najskrytszych pragnieniach. Romy ma wszystko. Stoi na czele prężnie działającej innowacyjnej firmy, mieszka w luksusowym domu u boku kochającego męża i dwóch nastoletnich córek. Jej poukładane życie gwałtownie się zmienia, gdy poznaje młodego stażystę Samuela. Mimo dzielącej ich różnicy wieku, rodzi się między nimi fascynacja, która szybko przeradza się w burzliwy romans. Romy rozpoczyna ekscytującą podróż w głąb siebie, która może kosztować ją utratę pozycji i rodziny. Czy zaryzykuje wszystko i da się ponieść swoim najskrytszym pragnieniom?

DKF ABSOLWENT: PRZEPIĘKNE!
"PRZEPIĘKNE!"
Reż: Katia Priwieziencew
Polska 2025, 118 minut

PRZEPIĘKNE! to film, który poruszy serca wszystkich kobiet. Opowiada historie sześciu wyjątkowych bohaterek, z których, każda na swój sposób, walczy o swoje szczęście i spełnienie. To opowieść o codziennych wyzwaniach, o marzeniach, które nigdy nie gasną, i o odwadze potrzebnej, by żyć w zgodzie ze sobą.
Magda (Nieradkiewicz) próbuje pogodzić wychowanie dwójki małych dzieci z prowadzeniem domu, a jednocześnie pragnie wrócić do pracy i realizować swoje zawodowe ambicje. Basia (Ścisłowicz), skryta za murem nieufności, za wszelką cenę, unika miłości, choć bardzo jej pragnie. Krysia (Śleszyńśka), po trzydziestu latach małżeństwa, chce czerpać z życia pełnymi garściami, nawet jeśli jej mąż nie podziela jej entuzjazmu. Agata (Herman), odnosząca sukcesy bizneswoman, nie potrafi odnaleźć nici porozumienia z nastoletnią córką. Julia (Urzędowska) jest gotowa poświęcić wszystko, by przedłużyć swoją karierę w branży, która ceni tylko młodość i urodę. A mała Tosia (Szmidt)? Ona po prostu szuka odpowiedzi na wielkie pytania, które stawia przed nią życie.
„PRZEPIĘKNE!” to film, który bawi, wzrusza i chwyta za serce. Obejrzysz go z zapartym tchem i paczką chusteczek pod ręką.

DKF ABSOLWENT: WŁADCA PIERŚCIENI: WOJNA ROHIRRIMÓW
"Władca Pierścieni: Wojna Rohirrimów" (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim)
Reż. Kenji Kamiyama
USA, Japonia, 2024, 134 minuty

Oryginalny animowany film fabularny produkcji New Line Cinema The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim to powrót do epickiego świata, który po raz pierwszy poznaliśmy dzięki trylogii Władca Pierścieni, powstałej na podstawie uwielbianych i kultowych książek J.R.R. Tolkiena. Pod kierunkiem nagradzanego filmowca Kenji Kamiyamy (seriale Blade Runner: Black Lotus i Ghost in the Shell: Stand Alone Complex) postaciom głosów użyczają utalentowani aktorzy, na czele z Brianem Coxem (Sukcesja) w roli potężnego króla Rohanu Helma Żelaznorękiego, Gaią Wise (Piknik z niedźwiedziami) w roli jego córki Héry i Lukiem Pasqualino (Snowpiercer: Arka przyszłości) w roli Wulfa. Miranda Otto, która zagrała niezapomnianą, nagradzaną rolę w trylogii Władca Pierścieni, powraca jako Éowina, bohaterska księżniczka Rohanu i narratorka opowieści. W obsadzie znaleźli się także Lorraine Ashbourne (Bridgertonowie Netflixa), Yazdan Qafouri (Przypadkowy przechodzień), Benjamin Wainwright (Świat w ogniu: Początki), Laurence Ubong Williams (Gateway), Shaun Dooley (Wiedźmin), Michael Wildman (Szybcy i wściekli: Hobbs i Shaw), Jude Akuwudike (Beasts of No Nation), Bilal Hasna (Sparks) i Janine Duvitski (Benidorm). Akcja filmu rozgrywa się 183 lata przed wydarzeniami z trylogii. The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim opowiada o losach rodu Helma Żelaznorękiego, legendarnego króla Rohanu. Niespodziewana napaść Wulfa, przebiegłego i bezwzględnego lorda Dunlendingów, szukającego zemsty za śmierć ojca, zmusza Helma i jego lud do stawienia czoła napastnikom w starożytnej twierdzy Hornburg – potężnej fortecy, która potem będzie znana jako Helmowy Jar. Widząc coraz bardziej rozpaczliwe położenie obrońców, Héra, córka Helma, musi pokierować oporem przeciwko śmiertelnemu wrogowi, którego celem jest wybicie ich do nogi. Kamiyama jest reżyserem tej oryginalnej produkcji, a producentami są nagrodzona Oscarem Philippa Boyens z ekipy scenarzystów trylogii Władca Pierścieni i Hobbit, razem z Jasonem DeMarco i Josephem Chou, którzy mają na koncie wiele osobnych projektów animacyjnych, a współpracowali przez serialu Blade Runner: Black Lotus. Producentami wykonawczymi są Fran Walsh, Peter Jackson, Sam Register, Carolyn Blackwood i Toby Emmerich. Autorami scenariusza są Jeffrey Addiss z Willem Matthewsem oraz Phoebe Gittins z Artym Papageorgiou, zaś autorzy pomysłu to Addiss i Matthews oraz Boyens. Twórcy posłużyli się postaciami stworzonymi przez J.R.R. Tolkiena. Wśród twórców kreatywnych, którzy uczestniczyli przy zdjęciach do Władcy Pierścieni, znaleźli się też nagrodzeni Oscarem Alan Lee, Richard Taylor i szanowany ilustrator dzieł Tolkiena John Howe.

DKF Absolwent: APETYT NA WIĘCEJ. LA COCINA
"Apetyt na więcej. La Cocina" (La Cocina)
Reż. Alonso Ruizpalacios
USA, 2024, 139 minut

Kipiąca emocjami, zrealizowana z niezwykłą błyskotliwością opowieść o burzliwych losach pracowników wielkiej nowojorskiej restauracji. Miłość, przyjaźń, rywalizacja, zdrada, kradzież i wielkie marzenia. Te składniki, odmierzone w idealnych proporcjach, składają się na wyśmienite filmowe danie. Zjawiskowa ROONEY MARA w najnowszym filmie reżysera nagrodzonego na FESTIWALU W BERLINIE. Kuchnia wielkiej nowojorskiej restauracji jest jak mikrokosmos, w którym krzyżują się drogi grupy marzycieli z różnych stron świata. Ich aspiracje i pragnienia boleśnie konfrontują się z rzeczywistością zarządzanej żelazną ręką restauracji. Młoda lecz doświadczona kelnerka Julia i utalentowany kucharz Pedro muszą ukrywać swoją relację. Młodziutka Estela dopiero wchodzi w ten świat. Pracujący tu od lat Max za wszelką cenę chce udowodnić swój talent. Nonzo marzy, by sprowadzić do Nowego Jorku rodzinę. Na wszystkich z góry spogląda właściciel Rashid, dla którego liczy się tylko sprawnie funkcjonujący biznes. Gdy pewnego dnia rano, szef zmiany odkrywa kradzież, wszyscy stają się podejrzani.

DKF Absolwent: DZIEWCZYNA Z IGŁĄ
"Dziewczyna z igłą" (Pigen med nålen)
Reż. Magnus von Horn
Dania, Polska, Szwecja, 2024, 123 minuty

11 nagród na festiwalu w Gdyni, kandydatura do Oscara®, Złota Żaba na festiwalu EnergaCamerimage, dwie Europejskie Nagrody Filmowe – to tylko najważniejsze laury dla najgłośniejszej polskiej koprodukcji tego roku. „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna to mistrzowsko skonstruowany thriller psychologiczny, który zagląda w najciemniejsze zakamarki ludzkiej duszy. To mroczna baśń dla dorosłych, w której spotykają się szlachetny potwór bez twarzy, tchórzliwy książę na białym koniu i czarownica, karmiąca dzieci mlekiem i słodyczami. Tyle że ta historia wydarzyła się naprawdę. Kopenhaga, tuż po I wojnie światowej. Karoline (Victoria Carmen Sonne), młoda pracownica fabryki, zachodzi w ciążę i z dnia na dzień ląduje na bruku. Gdy na swej drodze spotka Dagmar (nagrodzona w Gdyni Trine Dyrholm), charyzmatyczną właścicielkę nielegalnej agencji adopcyjnej, która zaoferuje jej schronienie i pracę w charakterze mamki, trafi w sam środek zagadkowych wydarzeń. Czy relacja między kobietami, początkowo oparta na zaufaniu, wytrzyma konfrontację z mrocznymi sekretami? Jak wiele można wybaczyć komuś, kto w najtrudniejszym momencie wyciągnął do ciebie pomocną dłoń? Karoline – a wraz z nią widzowie – zmuszona będzie do znalezienia odpowiedzi na pytanie o granice dobra i zła. „Dziewczyna z igłą” to, jak pisze Variety, „film hipnotyzujący, brutalnie piękny i boleśnie aktualny”. Zdjęcia Michała Dymka, które zachwyciły jury pod przewodnictwem Cate Blanchett i dały mu zwycięstwo tegorocznego festiwalu EnergaCamerimage, hipnotyzują mrocznym pięknem i wciągają widza w pełną napięcia grę. Montaż Agnieszki Glińskiej oraz nagrodzone w Gdyni scenografia Jagny Dobesz i kostiumy Małgorzaty Fudali tworzą wizualny spektakl o uniwersalnym wymiarze. Jak pisze Cineuropa: „Dziewczyna z igłą” to „film, który przywraca wiarę w siłę kina jako narzędzia opowiadania historii, która nas zmienia”.

DKF Absolwent: EMILIA PÉREZ
"Emilia Pérez"
Reż. Jacques Audiard
Francja, USA, Meksyk, 2024, 133 minuty

Jeden z najgorętszych tytułów roku, oscarowy faworyt i przebój ostatniego festiwalu w Cannes, skąd „Emilia Pérez” wyjechała z Nagrodą Jury i Nagrodą dla Najlepszej Aktorki, przyznaną – wyjątkowo – całej czteroosobowej kobiecej obsadzie filmu (Zoe Saldaña, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz). Nowy film Jacques’a Audiarda („Paryż, 13. dzielnica”, „Prorok”) to rozgrywające się w Meksyku porywające widowisko, które nieustannie transformuje: z thrillera w klasyczny melodramat, z musicalu w pełną emocji opowieść w duchu Almodóvara. Bo nieustraszona i roztańczona „Emilia Pérez” jest opowieścią o wolności od wszelkich konwencji i o spektakularnej przemianie, jakiej potrzebuje dziś świat. Zmiana zaczyna się od adwokatki, Rity (Zoe Saldaña), rozczarowanej prawem, które broni najsilniejszych – bezwzględnych, bogatych mężczyzn. Ale pewnego dnia Rita dostanie od jednego z nich zaskakującą propozycję: bycia towarzyszką na drodze do odkupienia. W tej ryzykownej podróży pozna trzy gotowe na wszystko kobiety, które w pełnym przemocy społeczeństwie macho pragną słuchać swojego serca. Naszedł czas, by zemstę przekuć w zadośćuczynienie, pogardę we współczucie, a strach w zaufanie. „Emilia Pérez” przekonuje, że pora, by świat przestał być czarno-biały. Kipiący energią, zarazem baśniowy i hipnotyczny film Audiarda to aktorski i reżyserski popis, za którego liryczną stronę odpowiadają utwory francuskiej kompozytorki i piosenkarki Camille. Ale w ramy klasycznego musicalu „Emilia Pérez” wkłada współczesną wrażliwość, rozsadzającą stare konwencje, by na ich miejscu zbudować nowy, lepszy świat.

DKF Absolwent: MEGALOPOLIS
"Megalopolis"
Reż. Francis Ford Coppola
USA, 2024, 138 minut

W szalonym opus magnum Coppoli przeglądają się nasz świat i nasze czasy. Punktem wyjścia dla wybitnego twórcy światowego kina jest pytanie: na ile nasza cywilizacja różni się od wszystkich, które ją poprzedziły i bezpowrotnie już przeminęły? Co by było, gdyby cywilizacja antycznego Rzymu – z jego ideami, podejściem do seksualności i przedchrześcijańskim systemem wartości – nigdy nie dobiegła końca, a trwała do dziś? Na ile taki świat, operujący jednocześnie wysoce rozwiniętą technologią, różniłby się od naszego?Konieczność reform w mieście Nowy Rzym jest źródłem konfliktu na szczytach władzy. Genialny architekt Cezar Catalina (Adam Driver) pragnie dla miasta utopijnej, idealistycznej przyszłości. Jego przeciwnik, burmistrz Franklin Cicero (Giancarlo Esposito), jest zwolennikiem kapitalistycznego status quo, które hołduje interesom najbogatszych. Rozdarta między nimi Julia Cicero (Nathalie Emmanuel), córka burmistrza, będzie musiała wybrać między swoją fascynacją Cezarem, a lojalnością wobec ojca. Konflikt zmusi wszystkich do odpowiedzi na odwieczne pytanie: jak powinna wyglądać przyszłość naszego społeczeństwa i całej cywilizacji. „Megalopolis" to erudycyjny, pełen zaskakujących rozwiązań formalnych i narracyjnych hołd dla niewyczerpanych możliwości kina i absolutnej wolności twórczej – i aby w pełni docenić tę superprodukcję najlepiej obejrzeć ją na jak największym ekranie.

DKF Absolwent: MINGHUN
"Minghun"
Reż. Jan P. Matuszyński
Polska, 2024, 90 minut

Po stracie córki Jurek (Marcin Dorociński) wraz ze swoim teściem Benem (Daxing Zhang) decyduje się wyprawić chiński rytuał minghun, czyli zaślubiny po śmierci. „Minghun” to opowieść o nadziei, miłości i poszukiwaniu sensu życia oraz tego, co nastaje po nim. Opowiada o najważniejszych emocjach i egzystencjalnych granicach ludzkiego doświadczenia. Bohaterowie ruszają w metaforyczną i pełną emocjonalnych zawirowań podróż w głąb samych siebie, której celem jest znalezienie dla zmarłej idealnego partnera na wieczność. Zderzenie dwóch, jakże odmiennych kultur, ma pomóc uświadomić zarówno filmowym postaciom, jak i widzowi, że bez względu na pochodzenie, wszyscy przynależymy do jednej człowieczej rodziny, gdzie podstawowe emocje są wspólne.

DKF Absolwent: PRAWDZIWY BÓL
"Prawdziwy ból" (A Real Pain)
Reż. Jesse Eisenberg
USA, Polska, 2024, 90 minut

Nakręcona w konwencji filmu drogi historia dwóch kuzynów, Davida i Benjiego, którzy wyruszają w podróż po Polsce w poszukiwaniu swoich korzeni oraz by uczcić pamięć ukochanej babci. W trakcie wyprawy spotykają na swej drodze ekscentrycznego przewodnika z Wielkiej Brytanii oraz grupę międzynarodowych turystów, z którymi wspólnie podróżują po Warszawie, Lublinie i Majdanku, poznając historię Holocaustu. Przy okazji próbują też odbudować trudne i pełne napięć relacje.

DKF Absolwent: SIMONA KOSSAK
"Simona Kossak"
Reż. Adrian Panek
Polska, 2024, 100 minut

Simona Kossak, córka malarza Jerzego Kossaka i wnuczka Wojciecha, pozbawiona talentu, który od pokoleń definiuje jej rodzinę, dorasta nie zaznając ciepła ze strony despotycznej matki. Gdy po studiach rzuca wszystko – dom, tradycję, społeczne konwenanse – i obejmuje posadę naukowczyni w Białowieży, zaczyna życie na własnych warunkach. Osiedla się w środku puszczy, w domu bez prądu i bieżącej wody, w otoczeniu dzikiej przyrody. Tam, na magicznym odludziu poznaje fotografa Lecha Wilczka, z którym dzieli pasje – miłość do natury i… potrzebę wolności. Ich niezwykła relacja wymyka się wszelkim schematom. Jednak wyobrażenia Simony o pracy przyrodnika i pozycji młodej kobiety w świecie zdominowanym przez mężczyzn ulegają bolesnej weryfikacji. Musi stanąć w obronie nie tylko swoich ideałów, ale również świata roślin i zwierząt.

DKF Absolwent: STRANGE DARLING
"Strange Darling"
Reż. J.T. Mollner
USA, 2023, 96 minut

Dzika, pikantna i nieobliczalna randka dwójki nieznajomych przemieni się w morderczy pościg z odjechanymi zwrotami akcji, których nie sposób przewidzieć. Oto niezwykle oryginalny thriller wyprodukowany przez legendarną wytwórnię Miramax, w której powstawały największe hity Quentina Tarantino oraz tak przełomowe produkcje jak: „To nie jest kraj dla starych ludzi”, „Czas apokalipsy” czy „Trainspotting”. Film ten zaskarbił sobie serca krytyków i osiągnął wynik 100% pozytywnych opinii na zbierającym recenzje z całego świata portalu Rotten Tomatoes. Producentami są profesjonaliści odpowiedzialni za powstanie mrożących krew w żyłach obrazów: „To”, „Halloween zabija”, „Naznaczony” i „Paranormal Activity”. Dwójka nieznajomych umawia się na randkę i szybko przenosi się do wynajętego pokoju. Jednak w pewnym momencie ich romantyczna i pikantna noc zamienia się w krwawą konfrontację. Żądny krwi mężczyzna rusza w pościg za ranną kobietą, podążając jej tropem przez dzikie obszary Oregonu. Uciekinierka jest gotowa zrobić wszystko co tylko konieczne, aby przeżyć, ale niestety w wyniku doznanych obrażeń ma coraz mniej siły i jej szanse kurczą się z każdą minutą. Mężczyzna, który jeszcze przed chwilą był jej kochankiem nie cofnie się przed niczym, aby dorwać swoją ofiarę.

DKF Absolwent: SUBSTANCJA
"Substancja" (The Substance)
Reż. Coralie Fargeat
Francja, USA, Wielka Brytania, 2024, 140 minut

Starzejąca się gwiazda telewizyjnego show doświadcza potwornych konsekwencji zażycia nielegalnego leku, który według dostawcy ma ją zmienić w młodszą, lepszą wersję samej siebie. Czy marzysz czasem, by stać się lepszą wersją siebie? Tą samą, a jednak doskonalszą pod każdym względem? Spróbuj naszego nowego produktu o nazwie Substancja. Nic już nie będzie takie samo. Dzięki Substancji możesz stworzyć drugą siebie: młodszą, piękniejszą, perfekcyjną. Musisz pamiętać tylko o jednym, by dzielić czas między obie siebie, tę starą i nową. Tydzień dla jednej, tydzień dla drugiej. Idealna równowaga bez żadnych odstępstw. To proste, prawda? Jeśli nie spróbujesz naginać reguł, wszystko będzie dobrze.

DNA
Maïwenn, nagrodzona w Cannes reżyserka, powraca z mocnym i poruszającym portretem rodzinnym, czerpiącym z osobistej, złożonej historii. Lato w Paryżu, miasto pustoszeje. Neige regularnie odwiedza ukochanego dziadka w domu spokojnej starości. To on ją wychowywał i chronił przed toksyczną rodziną, w której od lat szaleje emocjonalna burza. Kiedy Emir umiera, wszystkie międzypokoleniowe nierozwiązane konflikty wracają z nową mocą i zmuszają Neige do zgłębienia swej tożsamości.

DNI WŁOSKIE: MOJA MATKA
Margherita  jest uznaną reżyserką filmową. Praca na planie jej najnowszej, skomplikowanej produkcji, nie przebiega zbyt gładko. Wszystko dodatkowo utrudnia amerykański gwiazdor w epizodycznej roli, który ledwo sobie radzi z włoskimi dialogami, czym doprowadza filmową ekipę do pasji. Równocześnie Margherita musi sprostać wyzwaniom codzienności: problemom z dorastającą córką, chorobie matki i rozstaniu z wieloletnim partnerem, odtwarzającym w jej filmie główną rolę. Jak w tym wszystkim wytrwać i nie zwariować? Jak odnaleźć sens, wewnętrzną siłę i radość?

DO NIEBA
Sławna artystka musi przewartościować swoje życie, kiedy – za sprawą młodej i dociekliwej dziennikarki – zostaje skonfrontowana z synem, którego porzuciła 20 lat wcześniej. Przez ten czas nie mieli ze sobą kontaktu. Niezwykłe spotkanie po latach zmieni wszystko. Sztuka, którą tworzy artystka i jej myślenie o życiu już nigdy nie będą takie same.

DO OSTATNIEJ KOŚCI
"Do ostatniej kości"
reż. Luca Guadagnino
Włochy, USA 2022
" (...) Przedziwny to film. Im mocniej pragniesz osadzić Do ostatniej kości w konkretnym kluczu konwencyjnym bądź interpretacyjnym, tym częściej zdajesz sobie sprawę, że ta ekranowa opowieść - podobnie jak jej główni bohaterowie - wciąż chce się wymykać jakimkolwiek próbom arbitralnie narzucanego ujarzmiania. Reżyser Luca Guadagnino zastawia na widza jedyną w swoim rodzaju pułapkę, snując na ekranie opowieść z pogranicza jawy i snu, będącą jednocześnie pierwszorzędną lekcją z humanizmu, jak i wymierzonym w nas wszystkich manifestem o zatraceniu przez rodzaj ludzki pierwiastka człowieczeństwa. Z drugiej jednak strony nie pomylą się ci, którzy w produkcji włoskiego artysty odnajdą powidoki nastawionego na łatwy poklask i wzbudzane naprędce emocje romansu, w dodatku utkanego z tanich chwytów, miejscami zamieniających się w uderzenia poniżej pasa. Do ostatniej kości przychodzi więc w ramach kontrowersyjnego mirażu - wszak to historia traktująca o kanibalizmie w aż do bólu dosłownym tego słowa znaczeniu, by wraz z biegiem seansu przepoczwarzać się na naszych oczach w prostą przypowieść o wykluczeniu, rozrywających szarą codzienność i wymykających się spod kontroli pragnieniach i rodzącej się z dala od społecznego zgiełku miłości. Guadagnino nie jest tym razem odkrywczy, właściwie zdarza mu się kopiować własne rozwiązania i konkluzje z genialnych Tamtych dni, tamtych nocy, lecz czułość, z jaką kreśli on swoich bohaterów, bywa ożywcza i magnetyczna. Ocena Do ostatniej kości będzie więc zależeć od Twojej wrażliwości i tego, w jak dużym stopniu pokrywa się ona w danym momencie z wrażliwością samego reżysera. (...)"
Piotr Piskozub, "Na ekranie".

DO USŁUG SZANOWNEJ PANI
"Do usług szanownej pani" (Complètement cramé!)
Reż. Gilles Legardinier
Luksemburg, Francja, 2023, 110 minut

Pod wpływem nagłego impulsu Andrew Blake (John Malkovich) podejmuje pracę lokaja we francuskim dworku. Jego życie wywraca się do góry nogami, gdy musi poradzić sobie z ekscentrycznym zachowaniem właścicielki (Fanny Ardant) oraz innymi członkami jej personelu, którzy zaskakują osobliwymi zwyczajami i wybuchowymi charakterami. Z kucharką Odile niełatwo jest znaleźć wspólny język, młoda pokojówka Manon, choć nieco zbuntowana, wydaje się zagubiona i zrozpaczona. Zarządca majątku Philippe, mieszkający w głębi parku, z jakiegoś powodu trzyma się na dystans. No i trzeba jeszcze wkraść się w łaski imponującego kocura o imieniu Mefisto… Scenariusz filmu oparty jest na opublikowanej w 22 krajach bestsellerowej powieści Gillesa Legardiniera pod tym samym tytułem.

DO UTRATY TCHU
Michel Poiccard to przystojny i zbuntowany młody mężczyzna.W Marsylii kradnie samochód, w schowku którego znajduje broń. To przy jej pomocy zabija policjanta. Udaje się do Paryża. Chłopak zdaje sobie sprawę, że zostało mu mało czasu. Za kilka godzin będzie najbardziej poszukiwanym człowiekiem w kraju. Nie przejmuje się tym jednak. Wciąż najbardziej skupia się na miłości do amerykańskich filmów i na romansie z Amerykanką Patricią, studentką Sorbony. Razem planują uciec do Włoch. Wcześniej Michel chce odebrać pieniądze od swojego dłużnika. Sytuacja komplikuje się, kiedy okazuje się, że dłużnik zniknął, a dziewczyna zachodzi w ciążę. Pozbawiony możliwości ucieczki Michel, czuje się coraz bardziej osaczony.

DO WIDZENIA, DO JUTRA
"Do widzenia, do jutra" - Janusz Morgenstern, 1960
Ona, Francuzka, córka dyplomaty, od niedawna pełnoletnia. On, Polak, artysta teatralny, jeszcze do niedawna student. Spotykają się przypadkiem latem w Gdańsku, gdzie on opiekuje się teatrzykiem studenckim Tik-Tak. Marguerite (T.Tuszyńska) to nowoczesna, praktyczna dziewczyna, która podróżuje ze swoim ojcem i jak się wydaje, nie cierpi z powodu częstej zmiany miejsc i kręgu znajomych. W Gdańsku cieszy się zresztą wielkim powodzeniem. Jacek (Z.Cybulski) to romantyczny, młody mężczyzna, który marzy o idealnej miłości, odpornej na przyziemne realia. Zbliżą się do siebie na chwilę, mimo bariery językowej i rozbieżnych planów.
Filmowy teatrzyk Tik-Tak to w istocie legendarny gdański studencki teatrzyk Bim-Bom (1954-60), którego opiekunem artystycznym był właśnie Zbigniew Cybulski, wówczas aktor Teatru Wybrzeże. Do studentek i studentów Politechniki Gdańskiej dołączyli Bogumił Kobiela (współautor scenariusza razem z Cybulskim i Wilhelmem Machem) oraz studenci Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych: Jacek Fedorowicz i Wowo Bielicki. W filmie w epizodach zagrał również Roman Polański, a muzykę skomponował Krzysztof Komeda. W roli Marguerite – słynna „Tetetka”, czyli Teresa Tuszyńska, aktorka niezawodowa, laureatka konkursu „Przekroju” dla amatorek, popularna modelka „Mody Polskiej”. Debiut reżyserski Janusza Morgensterna zdobył nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Standfordzie (1961) – za reżyserię oraz w Melbourne (1961) – za zdjęcia Jana Laskowskiego.
***** ***
She comes from France, she is a daughter of a diplomat, turned 18 recently. He comes from Poland, he is a theater artist, until recently a student. They meet by chance in Gdańsk in the summer, where the man looks after the Tik-Tak student theater. Marguerite (T. Tuszyńska) is a modern, practical girl who travels together with her father. She believes that the necessity of changing places and circles of friends is bad for her. In Gdańsk, she is adored by local boys. Jacek (Z.Cybulski) is a romantic, young man who dreams of perfect love, resistant to mundane reality of life.
They get close to each other for a moment, despite the language barrier and different plans. The Tik-Tak theater is actually the legendary Bim-Bom (1954-60) student theater from Gdańsk. Its artistic supervisor was Zbigniew Cybulski himself, an actor of the Wybrzeże Theater at that time. Students of the Gdańsk University of Technology were joined by Bogumił Kobiela (a co-author of the script together with Cybulski and Wilhelm Mach) and students of the Academy of Fine Arts: Jacek Fedorowicz and Wowo Bielicki. Roman Polański also played a cameo role in the film, the music was composed by Krzysztof Komeda. The role of Marguerite was played by the famous "Tetetka"; - Teresa Tuszyńska. She was a non-professional actress, winner of the "Przekrój"; competition for amateurs, popular model of "Moda Polska". Janusz Morgenstern`s directorial debut won awards at the Stanford International Film Festival 1961 (direction) and in Melbourne in 1961 (photography by Jan Laskowski).

DO WNĘTRZA GUJANY FRANCUSKIEJ - Tomasz Owsiany
Gujana Francuska: dawna kraina niewolnictwa i kolonii karnych. Skrawek Francji i Unii Europejskiej w Ameryce Południowej – oraz cała mozaika sztucznie zestawionych ze sobą kultur, które współistnieją pod francuskim płaszczem. Tomasz Owsiany w trakcie samotnej, pięciomiesięcznej podróży reporterskiej podjął pierwszą w Polsce próbę przekrojowego, a zarazem dogłębnego spojrzenia na ten fragment świata.
Tomasz Owsiany, pracując piórem i maczetą, zgłębiał gujańską rzeczywistość. U ciemnoskórych Maronów uczestniczył w ceremonii przesłuchania zmarłego i poznawał wielowymiarową sztukę ludową tembé. Żyjąc z Indianami Teko i Wayana, obserwował skutki ich postępującej modernizacji. Zamieszkał też u starego szamana i proroka Pidimy, który niegdyś założył swój własny kult cargo. U Indian Wayampi, w najbardziej oddalonej wsi w kraju, przekonał się, jak silna potrafi być niechęć wobec fotografii. U Hmongów, w sadach, przy siekaniu mięsa i rodzinnym świętowaniu, gromadził historie ich ucieczki z ogarniętego wojną Laosu i oswajania obcej, gujańskiej ziemi. Poznawał również ostatnie rodziny hmongijskich animistów. Nad rzeką Maroni pomieszkiwał w artystycznym squat’cie wśród francuskich outsiderów. W miastach na wybrzeżu odnalazł rodzinę Kreoli wysiedlonych przymusowo przy budowie Gujańskiego Centrum Kosmicznego. Przeniknął też do świata garimpeiros: nielegalnych poszukiwaczy złota – najgroźniejszej siły i największej „plagi” gujańskiego interioru.
Jak francuskie prawo i zachodnie wzorce wpływają wprost na codzienność mieszkańców Amazonii? Na ile zła sława garimpeiros jest uzasadniona? Co popycha tak wielu młodych Indian do samobójstw i dlaczego Gujańskie Centrum Kosmiczne częściej frustruje niż inspiruje Gujańczyków? To, między innymi, ze swadą, precyzją i humorem, postara się wyjaśnić autor pokazu.

organizatorzy:
Kino Rialto
Stowarzyszenie Twórcze Horyzonty

DO ZAKOCHANIA JEDEN KROK
Sandra jest szczęśliwą sześćdziesięciolatką, obraca się wśród śmietanki towarzyskiej, ma bogatego męża i piękny dom. Wszystko zmienia się, się gdy podczas jednego z przyjęć przyłapuje małżonka na zdradzie z jej najlepszą przyjaciółką. Z dnia na dzień traci swoje wystawne życie i musi przeprowadzić się do siostry, której nie widziała od lat. I chociaż Bif mieszka w warunkach, do jakich Sandra nie przywykła, to właśnie dzięki niej i jej zwariowanym przyjaciołom odkryje radość z życia i… pasję do tańca! Być może pojawi się też szansa na nową miłość?

DO ZOBACZENIA W ZAŚWIATACH
Listopad 1918 roku, koniec I wojny światowej. Kilka dni przed zawieszeniem broni Edward Péricourt, niegdyś wzięty artysta, ratuje życie skromnemu urzędnikowi - Albertowi Maillardowi. Wcześniej mężczyźni nie mieli ze sobą nic wspólnego, jednak wojna i absurdalny rozkaz porucznika Pradelle splatają ich losy. Już jako weterani bohaterowie orientują się, że dla powojennej Francji takie ludzkie wraki jak oni są tylko kłopotem. Dodatkowo Pradelle ma zamiar zbić fortunę na zwłokach ofiar wojennych. Wtedy w przyjaciołach odzywa się duch walki o sprawiedliwość. Czy ich zemsta będzie słodka i pomoże upamiętnić prawdziwych bohaterów narodu...?

DOBRZE SIĘ KŁAMIE W MIŁYM TOWARZYSTWIE
Siedmioro długoletnich przyjaciół spotyka się na kolacji. Dla urozmaicenia wieczoru rozpoczynają zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS-a, e-maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie spotkania.
Kiedy tym samym wiele tajemnic zaczyna wypływać na światło dzienne, niewinna gra rodzi konflikty, które niełatwo będzie zażegnać...

DOBRZY NIEZNAJOMI
"Dobrzy nieznajomi" (All of Us Strangers)
Reż. Andrew Haigh
USA, Wielka Brytania, 2023, 105 minut

Jedna noc i spotkanie z tajemniczym sąsiadem, Harrym (Paul Mescal), całkowicie odmienia dotychczasowe życie Adama (Andrew Scott), mieszkańca opustoszałego londyńskiego bloku. W miarę rozwoju ich relacji Adama coraz bardziej pochłaniają wspomnienia z przeszłości, w pewnym momencie postanawia wrócić do miasteczka, w którym dorastał. Gdy trafia do rodzinnego domu, odnajduje swoich rodziców (Claire Foy i Jamie Bell) takimi, jakich pamięta z dnia ich śmierci przed trzydziestu laty.

DOGMAN
"Dogman"
Reż. Matteo Garrone
Francja, Włochy, 2018, 102 minuty

Rewelacja tegorocznego festiwalu Cannes! Złota Palma dla Najlepszego Aktora. Skąpane w deszczu i kokainie włoskie miasteczko i opowieść o małym, wielkim człowieku — psim fryzjerze, który musi się odgryźć. Mieszkańcy włoskiego miasteczka wiedzą, że Marcello, miejscowy psi fryzjer, nie skrzywdziłby nawet muchy. Niepozorny, ale lubiany przez wszystkich, dzieli swój czas między pracę, wychowywanie córki i okazjonalny handel kokainą. Z powodzeniem unika kłopotów, przynajmniej dopóki nie pojawia się Simone – trzęsący całą okolicą, wiecznie naćpany osiłek. Kiedy po raz kolejny bezwzględnie wykorzysta naiwność Marcella, psi fryzjer będzie musiał się odgryźć.

DOGMAN
"Dogman"
Reż. Luc Besson
Francja, 2023, 113 minut

Luc Besson, którego filmy ukształtowały całe pokolenia, powraca z hitem na miarę swoich największych osiągnięć! Czy psy można kochać bardziej od własnej rodziny? Douglas (Caleb Landry Jones) nie ma co do tego wątpliwości. Potworne tortury, którym poddany został jako dziecko przez fundamentalistycznie religijnych ojca i brata, zmieniły go na zawsze. Już jako dorosły Douglas szuka sprawiedliwości, tożsamości i miejsca dla siebie, eksperymentuje i chwyta dzień. Towarzyszą mu w tym wierne psy, które okażą się nie tylko lekarstwem na samotność, ale i świetnymi kompanami w walce z gangiem terroryzującym miasto… Po tym seansie natychmiast pobiegniesz do domu, by powiedzieć swojemu psu, że go kochasz.

DOKTOR SEN
Minęło wiele lat od czasu wydarzeń, które rozegrały się w "Lśnieniu". Dorosły już Dan Torrence (Ewan McGregor) spotyka dziewczynkę, która przejawia podobne do niego zdolności. Stara się ją chronić przed kultem o nazwie Prawdziwy Węzeł, którego członkowie polują na dzieci obdarzone mocami, aby zachować nieśmiertelność.

DOKUMENT I FABUŁA
"Polskie Lato - Węgierska Jesień", reż. Zofia Kunert - produkcja 2006 czas 49 min
 

- “Władysław Hr. Zamoyski – Pan z Wielkopolski władca Tatr” reż Janusz Sidor 

DOKUMENTALNA ODSŁONA KINA

DOLINA BOGÓW
Akcja filmu toczy się współcześnie, częściowo w realnym świecie, częściowo w świecie wykreowanym.
Pierwszy wątek filmu to "materializacja" archaicznej legendy Indian Navajo. Jesteśmy świadkami niezwykłej historii, która ma swoją rację bytu tylko w legendach plemion Indiańskich.
Drugi to wątek najbogatszego człowieka na ziemi, Wesa Taurosa, eksperymentującego na sobie możliwości jakie daje nieograniczony pieniądz. Dotknięty osobistą tragedią śmierci żony i córki Tauros usiłuje znaleźć zapomnienie w prowadzeniu ekscentrycznego życia.
Trzeci wątek to historia narratora - pisarza Johna Ecasa, którego nieposkromiona wyobraźnia "poprawia" rzeczywistość, przenosząc ją w świat fantazji. Pisarz opisuje życie Wesa Taurosa i przyjmuje zaproszenie do jego posiadłości. Jego początkowa ciekawość i chęć poznania bogatego dziwaka przeradza się szybko w chęć powrotu do swojej rzeczywistości.
(filmpolski.pl)

DOM GUCCI
"Dom Gucci"
reż. Ridely Scott
USA 2021

„Dom Gucci” inspirowany jest szokującą, prawdziwą historią rodzinnego imperium stojącego za włoskim domem mody Gucci.
Trzy dekady miłości, zdrady, dekadencji, zemsty, zwieńczone w końcu morderstwem, pokazują, co znaczy nazwisko Gucci, ile jest warte i jak daleko posunie się rodzina, by nie wypuścić z rąk kontroli nad fortuną.

DOM, KTÓRY ZBUDOWAŁ JACK
„Dom, który zbudował Jack” to podszyte czarnym humorem, długo oczekiwane dzieło Larsa von Triera, reżysera „Nimfomanki”, „Antychrysta” i „Melancholii”. W rolach głównych Matt Dillon, Uma Thurman, Riley Keough oraz Bruno Ganz.
Tytułowy Jack to nowa postać w popkulturowym klanie psychopatów, obok Kuby Rozpruwacza, Dextera czy Hannibala Lectera. Mistrz światowego kina pokazuje kilkanaście lat z życia seryjnego mordercy, piekielnie inteligentnego perfekcjonisty, pełnego sprzeczności, słabości i drobnych natręctw. Jack jest estetą, wielbicielem malarstwa, architektury, poezji i wycieczek na łono natury. Zabójca patrzy na swoje zbrodnie jak na mroczne dzieła sztuki. Jaki kształt nada swojej zbrodni doskonałej?
Trier nakręcił wiele filmów o dobrych kobietach („Przełamując fale”, „Tańcząc w ciemnościach”). Tym razem postanowił opowiedzieć o złym mężczyźnie, sięgając po motywy z malarstwa Francisa Bacona, poezję Williama Blake’a i muzykę wybitnego pianisty Glenna Goulda. Poprzez postać mrocznego estety Lars von Trier obśmiewa społeczną hipokryzję i demaskuje mechanizmy politycznej poprawności. „Dom, który zbudował Jack” to prowokacyjne, śmiałe, pełne wizualnych pomysłów kino poszukujące odpowiedzi na pytanie o naturę dobra i zła.

DON'T F**K WITH LIROY
"DON'T F**K WITH LIROY"
reż. Małgorzata Kowalczyk
Polska 2025, 90 minut

Jeden z pierwszych raperów w Polsce. Ustanowił rekord, którego najprawdopodobniej już nikt nigdy w krajowym rapie nie pobije: jego debiutancka płyta „Albóóm” (rok 1995) rozeszła się w ponad półmilionowym nakładzie – a przecież mówimy tu o nośnikach legalnych; piratów sprzedano wówczas kilka razy więcej. Polityk i aktywista konopny, którego działania doprowadziły do przyjęcia przez sejm projektu medycznej marihuany. I jedna z najbardziej wyrazistych postaci krajowej popkultury ostatnich dekad. A zarazem człowiek, dla którego muzyka była w dzieciństwie ucieczką od domowej przemocy; przez lata Liroy był katowany przez własnego ojca.

DOPPELGÄNGER. SOBOWTÓR
"Doppelgänger. Sobowtór"
Reż. Jan Holoubek
Polska, 2023, 120 minut

Nowy film w reżyserii Jana Holoubka („25 lat niewinności. Sprawa Tomka Komendy”), w gwiazdorskiej, międzynarodowej obsadzie. „Doppelgänger. Sobowtór” to kolejna produkcja TVN Grupa Discovery. Film przenosi widzów w czas przełomu lat 70-tych i 80-tych, a jego akcja rozgrywa się po dwóch stronach żelaznej kurtyny równocześnie. Hans Steiner (Jakub Gierszał) żyje w tętniącym życiem Strasburgu, korzystając z możliwości, jakie daje Zachód. Wtapia się w lokalną społeczność, jednocześnie prowadząc działalność szpiegowską. Jan Bitner (Tomasz Schuchardt) mieszka z rodziną w Gdańsku, pracuje w stoczni. Pozornie nic nie łączy obu mężczyzn, jednak przeszłość skrywa tajemnicę, która postawi ich przed koniecznością zmierzenia się z własnymi słabościami i namiętnościami. Obaj staną przed pytaniem dotyczącym swojej tożsamości.

DORA I MIASTO ZŁOTA

DOVBUSH. TAJEMNICA CZARNYCH GÓR
"Dovbush. Tajemnica czarnych gór"
Reż. Oles Sanin
Ukraina, Polska, 2023, 120 minut

„Dovbush. Tajemnica czarnych gór” to epopeja historyczną w reżyserii Olesia Sanina wielokrotnie nagradzanego autora filmów dokumentalnych i fabularnych. Fabuła przenosi widza do XVIII wieku, w malownicze Karpaty, gdzie legenda huculskiego atamana, Dobosza jest wciąż przekazywana z pokolenia na pokolenie, budząc powstańcze i rewolucyjne emocje.
Pod naciskiem brutalnych rządów miejscowej szlachty, zniszczony osobistą tragedią Aleksy, zostaje pojmany i wtrącony do lochu. Jednak siła tradycji i rodzinnych więzów zmuszona go do ucieczki i ukrycia się w górach, gdzie po bratobójczej walce staje się przodownikiem buntu lokalnej ludności, sprzeciwiającej się uciskowi polskich i węgierskich możnowładców.
Stając na czele powstania, zachowuje się niczym legendarny Robin Hood, który wraz ze swoją grupą zbójników, łupi bogatych, by rozdawać zdobyte skarby biednym wieśniakom.
W rolach głównych występują Sergey Strelnikov oraz Agata Buzek, na ekranie także Mateusz Kościukiewicz i Daniel Olbrychski.

DOWNTON ABBEY
Jest rok 1927. Ponownie znajdziemy się w niezwykłym domostwie, jeszcze bardziej niż dotąd pełnym przepychu. Czegoś takiego jeszcze nie widzieliśmy – wystawne wnętrza, nieprawdopodobne kostiumy, glamour. Czas jeszcze raz znaleźć się w świecie, w którym przeplata się dramat, komedia i romans. Wracając do domu Granthamów, zobaczymy rodzinę oraz służbę w czasie przygotowań do największego zaszczytu, jaki można sobie wyobrazić – wizyty królewskiej.

DREAM SCENARIO
"Dream scenario"
Reż. Kristoffer Borgli
USA, 2023, 100 minut

Komedia, o jakiej nikomu się nie śniło! „Dream Scenario” to wyprodukowany przez studio A24 film z Nicolasem Cage'em w brawurowej i całkowicie zaskakującej roli. Paul (Cage) to sympatyczny, choć trochę nudny profesor akademicki, który znienacka zaczyna pojawiać się w snach milionów obcych ludzi – a wszyscy zadają sobie pytanie: dlaczego akurat on? Zdobywca Oscara Nicolas Cage wciela się w rolę niedocenianego i niemal niezauważalnego szarego człowieka, którego los zmienia się diametralnie, odkąd co noc śni się obcym ludziom na całym świecie. Z dnia na dzień, a w zasadzie z nocy na noc, Paul Matthews staje się celebrytą szczególnej kategorii. Nastoletnie córki przestają się go wstydzić, odzywa się do niego jego była, w oczach studentów zaczyna być cool, a na biurku przybywa lukratywnych kontraktów reklamowych. Wreszcie jest KIMŚ. Jednak szybko jego życie z ucieleśnienia marzeń staje się koszmarem, a z fascynującego fenomenu Paul staje się ofiarą cancel culture. Zainteresowany kulturą internetu, viralowością i fenomenem influencerów reżyser Kristoffer Borgli („Chora na siebie") eksploruje zarówno proces stawania się celebrytą, jak i szybką utratę sympatii mas. Zgłębiając te tematy, nie mógł lepiej dobrać odtwórcy głównej roli. Cage, którego twarz widnieje na tysiącach memów i zabawnych gadżetów, pokazuje tutaj nie tylko wybitny komediowy talent, ale także fenomenalny warsztat dramatyczny. Wyśmiewany za wybierane role, ale także nieustannie utrzymujący się na topie aktor dostał tu szansę na rozwinięcie skrzydeł. Krytycy uznali nakręcony w duchu Michela Gondry’ego („Zakochany bez pamięci”), Spike'a Jonze'a („Być jak John Malkovich”) oraz Charliego Kaufmana („Anomalisa”) „Dream Scenario” za nieodparcie śmieszny. Sam Nicolas Cage prawdopodobnie nigdy nie był ani tak zabawny, ani tak poruszający.

DRESZCZE - PONIEDZIAŁKI Z KLASYKĄ
Kochacie stare filmy? Zazdrościcie swoim rodzicom i dziadkom, że mogli obejrzeć niektóre tytuły na dużym ekranie? Co decyduje o tym, że jedne filmy przechodzą do klasyki, a inne nie? Macie ochotę poszerzyć swoje kompetencje i dowiedzieć się więcej o historii kina? Zrozumieć dlaczego o pewnych dziełach filmowych słyszał absolutnie każdy, a inne odeszły w zapomnienie? Przypomnieć sobie co wzruszało, zdumiewało i przerażało Was przed laty i skonfrontować to z dynamicznie zmieniającą się współczesnością?
 
Bilety: 12 zł.
 
 
10.10 19:00 Dreszcze (1981)
 
reż. Wojciech Marczewski
obsada: Tomasz Hudziec, Teresa Marczewska, Zdzisław Wardejn, Jerzy Bińczycki
Jest rok 1955. W Polsce to okres pewnego „zawieszenia” między śmiercią Stalina, a poznańskimi wydarzeniami z roku 1956. Trzynastoletni Tomek Żukowski (Tomasz Hudziec), niedługo po aresztowaniu ojca przez UB, wyjeżdża na obóz harcerski. Podobnie jak inni uczestnicy obozu ulega regularnej indoktrynacji politycznej i zostaje gorliwym wyznawcą „nowej religii”. Jego żarliwość potęgowana jest dodatkowo przez erotyczną fascynację do druhny-przewodniczki (Teresa Marczewska),), pryncypialnej komunistki, osiągającej swe dydaktyczne cele za pomocą manipulacji i ślepej wiary w system. Wojciech Marczewski stworzył obraz opowiadający o zauroczeniu złem – nie tylko tym namacalnym, stalinowskim ale złem ogólnie.
 
 
24.10 19:00 Podwójne życie Weroniki (1991)
 
reż. Krzysztof Kieślowski
obsada: Irène Jacob, Philippe Volter, Sandrine Dumas, Jerzy Gudejko
„Jedna z najbardziej tajemniczych opowieści w dorobku polskich filmowców. Łączy rzeczywistość z fantazją, prozę życia z poezją, to, co zwyczajne, z tym, co niewytłumaczalne.” 23 listopada 1966 roku przychodzą na świat dwie identyczne dziewczynki – jedna w Polsce, druga we Francji. Choć dzielą je tysiące kilometrów przez całe późniejsze życie czują ze sobą dziwną więź pomimo, że nigdy tak naprawdę się ze sobą nie spotkały. Są do siebie podobne jak dwie krople wody, obie mają problemy zdrowotne, obie kochają muzykę i obie mają takie same imię; Weronika i Veronique (w obydwu rolach – Irene Jacob). W pewnym momencie swego życia Weronika decyduje poświęcić się pracy artystycznej, którą raptownie przerywa śmierć. Veronique podświadomie odczuwa stratę kogoś bardzo bliskiego… W niewytłumaczalny, mistyczny sposób wyciąga wnioski z wydarzeń, które miały miejsce w Polsce. Wybiera miłość zamiast pasji. „To opowieść o życiu, które kończy się, aby znaleźć dalszy ciąg w innym ciele i duszy”
 
 
14.11 19:00 Miłość blondynki (1965)
 
reż. Miloš Forman
obsada: Vladimír Pucholt, Milada Ježková, Hana Brejchová, Vladimír Menšík
 
Najbardziej znany film czechosłowackiej Nowej Fali, sztandarowe dzieło nurtu, zapisane w historii światowego kina. Podobnie jak inne czeskie filmy Miloša Formana zrealizowane przy udziale aktorów niezawodowych, w charakterystycznym dla reżysera tonie pogodnej kpiny z otaczającej (niekoniecznie socjalistycznej) rzeczywistości. Młoda i naiwna Andula – pracownica sfeminizowanej fabryki na prowincji – zakochuje się w pianiście z Pragi przygrywającym na wieczorku zapoznawczym. Po spędzonej wspólnie nocy postanawia go odnaleźć w stolicy. Zdziwiony jest nie tylko chłopak…
 
 
28.11 19:00 Pociągi pod specjalnym nadzorem (1966)
 
reż. Jiří Menzel
obsada: Václav Neckář, Jitka Bendová, Vladimír Valenta
 
Najbardziej znane dzieło czechosłowackiej Nowej Fali – „Pociągi pod specjalnym nadzorem”- pełnometrażowy debiut Jiríego Menzela według prozy Bohumila Hrabala.
Na niewielkiej stacji podczas II wojny światowej swoją pierwszą w życiu pracę rozpoczyna świeżo upieczony absolwent szkoły kolejarskiej Miloš Hrma. Właśnie tam wchodzi w dorosłe życie i przeżywa inicjację seksualną, by z młodzieńca stać się prawdziwym mężczyzną.

DRIVE MY CAR
"Drive my car"
reż. Ryūsuke Hamaguchi
Japonia 2021

W zaledwie kilka miesięcy od światowej premiery „Drive My Car” stał się już filmowym fenomenem, który podbija świat. Trzy nagrody na Festiwalu w Cannes, w tym za najlepszy scenariusz, Złoty Glob dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, niemal pewny Oscar dla najlepszego filmu międzynarodowego oraz nominacja w głównej kategorii – to tylko kilka z wielu laurów, jakie ten poruszający, misterny dramat zdobył do tej pory. Film Ryūsuke Hamaguchiego to mistrzowska ekranizacja opowiadania Harukiego Murakamiego z tomu „Mężczyźni bez kobiet”. Japoński reżyser zabiera nas w filmową przejażdżkę legendarnym czerwonym Saabem 900 Turbo, podczas której nie ogranicza się do doskonałego przekładu na język kina tajemniczej, uwodzicielskiej aury książek Murakamiego. Hamaguchi rozwija zaczerpniętą z nich historię, tworząc na jej bazie własną opowieść o sekretach, zdradzie, wychodzeniu z życiowych ról, i o mężczyźnie, który kogoś stracił.
Yūsuke (Hidetoshi Nishijima) jest aktorem i reżyserem teatralnym, a jego żona, Oto (Reika Krishima), telewizyjną scenarzystką, która lubi opowiadać historie także w łóżku – choć te scenariusze ocenzurowałaby każda stacja. Łącząca ich więź wydaje się głęboka – do momentu gdy Oto niespodziewanie umiera, pozostawiając po sobie wiele tajemnic. Pogrążony w smutku Yūsuke wyjeżdża do Hiroszimy, by tam reżyserować w teatrze „Wujaszka Wanię”, w którym główną rolę dostaje młody aktor, Kōji (Masaki Okada). Kōji znał Oto i zna odpowiedzi na dręczące męża pytania. Czy jednak Yūsuke zdobędzie się na konfrontację z mężczyzną, z którym być może zdradzała go żona? Jej obecność jest w pięknym, łagodnym, melancholijnym filmie stale wyczuwalna: Yūsuke puszcza bowiem w aucie kasety z czytanymi przez nią fragmentami „Wujaszka Wani”. Za kierownicą jego dopieszczonego Saaba siada wynajęta przez teatr szoferka, Misaki (Tōko Miura), której milczenie skrywa wspomnienie dawnej tragedii. Prowadzone przez nią auto staje się konfesjonałem dla wszystkich bohaterów, a poczynione w nim wyznania przyniosą nie tylko ulgę i spokój, ale także pozwolą stworzyć samotnikom nowe więzi.
Hamaguchi z zachwytem przygląda się życiu, w którym ludzkie losy krzyżują się, plączą i prostują, jak boczne drogi, miejskie ulice i estakady autostrad. Choć „Drive My Car” wiezie potężny emocjonalny ładunek, to reżyser trzyma kierownicę tak pewną ręką, że – jak mawia główny bohater – „prawie nie czujemy grawitacji”. Opowiadający z niebywałą lekkością o samotności i traumie, pełen czułości dla swoich kruchych bohaterów, pozwalający im doświadczyć bliskości, którą i my czujemy się obdarowani, Ryūsuke Hamaguchi wyrasta nie tylko na godnego następcę japońskich mistrzów pokroju Ozu, ale i na jednego z najważniejszych artystów światowego kina.

DROGA DO ZAPOMNIENIA
Film na podstawie autobiograficznej książki Erica Lomaksa opisującej jego doświadczenia z czasów II wojny, m.in. tortury i budowanie linii kolejowej.

DRUGI HOTEL MARIGOLD - Festiwal Transatlantyk
Kontynuacja zaskakującego przeboju kinowego zroku 2011, w której poznamy dalsze perypetie uczuciowe i osobiste mieszkańców egzotycznego hotelu dla seniorów w Indiach. Hotel Marigold odniósł sukces, dlatego Muriel i Sonny postanawiają otworzyć filię. Jakby tego było mało, Sonny szykuje się do ślubu, a nowy mieszkaniec hotelu – ceniony pisarz – traci głowę dla jego matki. Na szczęście gdy nadchodzi wielki dzień, wszyscy zapominają oproblemach i dają się porwać niezwykłej atmosferze hinduskiego wesela.

DRUŻYNA
Współcześni gladiatorzy, wylewający na treningach hektolitry potu, przez kilka miesięcy w roku oddaleni od najbliższych. Po drugiej stronie sponsorzy, działacze, komentatorzy, hale pełne wiernych kibiców polskiej drużyny; gotowych przejechać setki kilometrów za swoimi idolami.