'

Archiwum filmów

Archiwum filmów

REJS
"Rejs"
Reż. Marek Piwowski
Polska, 1970, 65 minut

Zwykła wycieczka po Wiśle zamienia się w szopkę ku czci kapitana. Obywatele nie potrafią już odpoczywać prywatnie i bez programu. Kaowiec nie grzeszy inteligencją, a mimo to mnożą się pomysły: święto kapitana, bal maskowy, quiz z wiedzy ogólnej, zbiorowa gimnastyka, gra w salonowca. Film był debiutem fabularnym Marka Piwowskiego, który w latach 60. zasłynął znakomitymi filmami dokumentalnymi ukazującymi w krzywym zwierciadle realia naszej małej stabilizacji. W przypadku „Rejsu” trudno utożsamić film jedynie z nazwiskiem reżysera, bowiem na planie panowała atmosfera improwizacji i wiele twórczego wkładu wnieśli współpracownicy i goście. W tym gronie należy wyróżnić współscenarzystów: Janusza Głowackiego – prozaika i dramaturga i Jerzego Karaszkiewicza – artystę STS, Stanisława Tyma – artystę STS, dramaturga, Jerzego Dobrowolskiego - aktora i twórcę kabaretów „Koń” i „Owca”, Andrzeja Dobosza – krytyka literackiego. To właśnie w tej komedii narodził się legendarny duet aktorski Jana Himilsbacah i Zdzisława Maklakiewicza. „Rejs” osiągnął w Polsce status filmu kultowego, a dialogi weszły na trwałe do potocznej polszczyzny jako przykłady peerelowskiej nowomowy. I miejsce w ankiecie tygodnika „Polityka” w kategorii: Najciekawsze filmy polskie XX wieku świadczy o tym, że „Rejs” króluje nie tylko pośród polskim komedii, ale też ponad dramatami i innymi gatunkami.

REMBRANDT Z THE NATIONAL GALLERY W LONDYNIE I RIJKSMUSEUM W AMSTERDAMIE
Rembrandt z The National Gallery w Londynie i Rijksmuseum w Amsterdamie

Wystawa skupia się na najważniejszych wydarzeniach z ostatnich lat życia Rembrandta, powszechnie uważanych za najlepsze i najbogatsze lata w jego twórczości. Arcydzieła, które powstały w tym właśnie okresie można nazwać definiującymi jego geniusz. Poznamy historię życia Rembrandta, która przeplata się z zakulisowymi przygotowaniami do wystaw w National Gallery w Londynie i Rijksmuseum w Amsterdamie – wszystko razem pozwala poznać fenomen tego wielkiego malarza.

Każda wystawa Rembrandta jest oczekiwana z niecierpliwością, ale prezentowane wystawy przygotowane przez londyńską Galerię Narodową i amsterdamskie Rijksmuseum są wydarzeniem wyjątkowym. Dokumentaliści otrzymali uprzywilejowany dostęp do tych placówek i stworzyli na widzów kin na całym świecie film jedyny w swoim rodzaju. Zawiera on dokładna analizę każdego z kluczowych pokazywanych arcydzieł wraz z wypowiedziami zaproszonych gości, w tym kuratorów i czołowych historyków sztuki. Dla wielu, Rembrandt jest największym artystą, jaki kiedykolwiek żył, a ten film stara się odkrywać prawdę o człowieku, uważanym za legendę.

RENIFER NIKO I ZAGINIONE SANIE MIKOŁAJA
"Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja" (Niko ja myrskyporojen arvoitus)
Reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam
Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania, 2024, 86 minut

Tym razem na dzień przed Wigilią będzie musiał odnaleźć zaginione sanie Świętego Mikołaja oraz… poznać swoją własną drogę, która nauczy go jak być sobą. Za tę zabawną, mądrą i porywającą opowieść odpowiedzialni są producenci animowanych hitów: „Zadziwiający kot Maurycy” i „Ups! Arka odpłynęła”. Czas na największą świąteczną przygodę tego roku, która przejdzie najśmielsze oczekiwania i przekroczy nawet zorzę polarną. Nareszcie spełnia się największe marzenie renifera Niko! Wspólnie ze swoim tatą będzie mógł latać w elitarnej Powietrznej Eskadrze Świętego Mikołaja. Wkrótce okazuje się jednak, że jest jeszcze jeden kandydat na jego miejsce – to Stella, zawadiacka reniferka, która również chętnie przyczyni się do rozdawania prezentów na Boże Narodzenie. Pomimo rywalizacji, oboje lubią się nawzajem, a Niko zachęcony przez swoją konkurentkę pokazuje jej gdzie ukryte są słynne sanie Świętego Mikołaja. W noc poprzedzającą Wigilię wychodzi na jaw, że Stella bez pytania zabrała bezcenny pojazd i uciekła z nim w kierunku mroźnej Północy. Niko wspólnie ze swoimi najlepszymi przyjaciółmi – wiewiórką Juliuszem i łasicą Wilmą, ruszają śladem uciekinierki. Od ich misji zależą święta Bożego Narodzenia, które są już tuż, tuż! Jeżeli wszystko ma się udać, młody renifer będzie musiał nauczyć się jak być sobą i dokonać wielu nieoczywistych wyborów.

RENOIR POWAŻANY I ZNIEWAŻANY Z THE BARNES FOUNDATION W FILADELFII

RESET
Reset
Reżyseria: Thierry Donard

Po roku obfitującym w dramatyczne zmiany, roku utrzymywania dystansu, RESET porywa międzynarodową widownię w podróż, która pozwoli ponownie odkryć nasz świat. Spojrzymy na niego oczami młodych ludzi, którzy pośród krajobrazów koła podbiegunowego czy białych, piaszczystych plaży Polinezji Francuskiej, postanowili nadać swemu życiu wyjątkowe znaczenie.
Ci charyzmatyczni, inspirujący bohaterowie z poświęceniem uprawiają sporty ekstremalne, pozostając przy tym w głębokim kontakcie z naturą.
Zrealizowany z myślą o wielkim ekranie, RESET niesie pozytywny przekaz: by z troską dbać o relację z rówieśnikami i otoczeniem. Ten długo oczekiwany, nowy początek to także odmienne wejrzenie w świat znany nam dotychczas.
Zawsze pragnąłem dzielić się uchwyconymi w filmach głębokimi emocjami z publicznością oraz pokazywać mocne historie, silne osobowości, pełnych namiętności mężczyzn i kobiety, wyjaśnia Thierry Donard, reżyser. Warty podkreślenia jest ekologiczny styl życia, jaki wybierają – bo ten ludzki wymiar odpowiedzialności jest w moich filmach kluczowy.

RETROSPEKTYWA - WONG KAR WAI: SPRAGNIENI MIŁOŚCI
"Spragnieni miłości"
In the Mood for Love / Fa yeung nin wah
reż. Wong Kar Wai
Hongkong, Chiny 2000, 99’

Hongkong, skąpany w złotym świetle lata 60. Chow Mo-wan i Su Li-zhen mieszkają w sąsiadujących ze sobą wynajętych mieszkaniach. Idealnie uczesany dziennikarz i elegancka sekretarka w perfekcyjnie skrojonych sukienkach wymieniają na schodach zdawkowe uprzejmości. Do czasu, gdy nie odkryją, że ich małżonków połączył romans. Milczące porozumienie stanie się podłożem relacji, która w tym miejscu i w tym czasie nie powinna była się wydarzyć.
Ekstrawagancko zmysłowe arcydzieło to poemat o niespełnionych pragnieniach i dotkliwej samotności. Jeden z najpiękniejszych obrazów w historii kina, mistrzowsko skrojony z cieni, lustrzanych odbić, ukradkiem chwytanych gestów i spojrzeń. Gęsto wypełniająca kadry muzyka, dym papierosów, ornamenty tapet i jadeitowe filiżanki budują tło dla przenikliwej nostalgii - tęsknoty za tym, co odeszło i za tym, czego nigdy nie było.

RETROSPEKTYWA: WONG KAR WAI - 2046
"2046"
reż. Wong Kar Wai
Hongkong, Chiny, Francja, Włochy, Niemcy 2004, 128’
Tytułowa data to również numer pokoju, w którym Su Li-zhen mieszkała w czasie, gdy poznała Chow Mo-wana. Pisarz powraca do miejsca, które wiąże go z dawną niespełnioną miłością; w licznych romansach z innymi kobietami szuka inspiracji dla futurystycznej powieści. Czy da się wypełnić pustkę, jaką zostawiły po sobie wspomnienia? Czy skok w przyszłość, w utopię pozwalającą odzyskać utraconych kochanków, to fantazja przynosząca ukojenie, czy jeszcze większy ból?
Fragmentaryczne, rozproszone na kilka opowieści post-scriptum do “Spragnionych miłości” wymyka się z formuły typowych sequeli melodramatów. Retro glamour spotyka się tu ze strzelistymi, cyberpunkowymi sceneriami, cyborgi noszą perłowe kolczyki, a eklektyczna wizja reżysera splata ze sobą najbardziej charakterystyczne wątki jego dotychczasowych filmów - od zmysłowego napięcia po gorączkowe rozedrganie.

RETROSPEKTYWA: WONG KAR WAI - CHUNGKING EXPRESS
"Chungking Express"
Chung hing sam lam
reż. Wong Kar Wai
Hongkong 1994, 102’

Dwóch hongkońskich gliniarzy o złamanych sercach, dwie przewrotne historie o niemożliwych spotkaniach. Policjant z plakietką o numerze 223 nie może się pogodzić z tym, że został porzucony, kiedy los stawia na jego drodze tajemniczą kobietę w prochowcu i blond peruce. Ona szuka Hindusów, którzy zniknęli z niezwykle cennym i niezbyt legalnym pakunkiem. Tymczasem w nocnym barze z jedzeniem na wynos bystre oczy milczącej Faye śledzą mundurowego 663, z którego uczuciami brutalnie obeszła się pewna stewardessa…
Zadziorna, lekko prowadzona fabuła to jeden z najważniejszych filmów definiujących estetykę lat 90. Jego neonowo-chropowata stylistyka stała się punktem odniesienia dla całego pokolenia twórców ze wszystkich stron świata. Od stylowego kina akcji po teledyskowy romans pulsujący w rytm “California Dreaming” - to urzekająca i zagadkowa historia o samotności i mijaniu się w tłumie.

RETROSPEKTYWA: WONG KAR WAI - UPADŁE ANIOŁY
"Upadłe anioły"
Fallen Angels / Do lok tin si
reż. Wong Kar Wai
Hongkong 1995, 99’

Płatny zabójca Wong Chi-ming dostaje instrukcje co do miejsca następnej akcji od sprawdzonej partnerki. Choć nigdy się nie spotkali, działają w idealnej synchronii. Dla kobiety bycie cieniem nonszalanckiego gangstera staje się jednak impulsem do coraz dalej posuniętych fantazji. Ich historia przeplata się z poszarpaną trajektorią losów niemego Ho Chi-mo, który włamuje się nocami do małych sklepików, by sprzedawać z nich towar. Mieszkający z ojcem mężczyzna nieustannie wpada na Charlie, opłakującą złamane serce i pomstującą na niewiernego chłopaka.
Fabuła filmu powstała jako jeden z elementów barwnej układanki “Chungking Expressu”, rozrastając się jednak w zupełnie inny, jeszcze bardziej halucynacyjny i ekstrawagancki projekt. Groteska, absurd, brutalność i nieodzowna wongkarwaiowska samotność mają tu bardziej mroczne oblicze, pozostając wciąż imponującym wizualnym spektaklem.

RIKO PRAWIE BOCIAN
Rysio jest wróblem przygarniętym przez parę bocianów. Kiedy przybrani rodzice migrują do Afryki, bohater, przekonany, że też jest bocianem, wyrusza ich śladem w pełną przygód podróż, korzystając z wszelkich możliwych środków transportu. Towarzyszą mu nowi przyjaciele - ekscentryczna sowa i narcystyczna papuga, która marzy o karierze gwiazdy disco.

RIO BRAVO
"Rio Bravo"
reż. Howard Hawks
USA, 1959
Klasyczny western komediowy w reżyserii mistrza gatunku Howarda Hawksa (wcześniej chociażby Rzeka Czerwona) w gwiazdorskiej obsadzie, na czele z legendarnym Johnem Waynem w roli odważnego szeryfa Johna T. Chance'a, który pakuje za kratki lokalnego bandziora Nathana Burdette’a. Chance musi przetrwać obławę, którą organizują drugi z braci Burdette i jego kompani. Szeryfowi pomagają wiecznie pijany zastępca Dude (Dean Martin), zbzikowany staruszek Stumpy (Walter Brennan), młody rewolwerowiec (Ricky Nelson) oraz piękna Feathers (Angie Dickinson).
Arcydzieła amerykańskiego kina. 90 lat Warner Bros
NH

RIO, I LOVE YOU
Seria krótkich filmików, których akcja toczy się w brazylijskim Rio de Janeiro.

RIWIERA DLA DWOJGA
Film opowiada o rozwodnikach, którzy ponownie muszą się zjednoczyć by dokonać kradzieży bardzo wartościowych klejnotów.

ROBACZKI Z ZAGINIONEJ DOLINY
Zamieszkujące łąkę dwie wrogie grupy mrówek czarnych i czerwonych, rywalizują o pudełka z cukrem w kostkach. Denerwująca biedronka, postanawia wesprzeć jedną ze stron.

ROBINSON CRUSOE
Wesoła papuga jest duszą zwierzęcego towarzystwa zamieszkującego bezludną wyspę. Wśród najbliższych przyjaciół ptaka-gaduły są: kameleon, tapirzyca, wiekowa koza, dwa pangoliny, jeżozwierz i samica zimorodka, w której nasz bohater skrycie się podkochuje. Ale papuga ma już dość kąpieli w oceanie i suszenia piór na złocistym piasku egzotycznej plaży. Pragnie zobaczyć świat! Pewnego dnia spotyka dziwne zwierzę, które chodzi na dwóch tylnych łapach i potrafi zrzucać skórę. To Robinson Crusoe, który po katastrofie statku został wyrzucony przez fale na brzeg wyspy. Zwierzaki, z początku nieufne wobec cudacznego przybysza, z czasem zaprzyjaźniają się z nim. Wkrótce Robinson i jego nowi przyjaciele połączą siły, by stawić czoła niebezpieczeństwu, które zagrozi mieszkańcom wyspy.

ROCCA ZMIENIA ŚWIAT
Zabawna i odważna Rocca prowadzi ekscentryczne życie. Dzieciństwo, ze względu na pracę ojca, spędziła w towarzystwie astronautów, a ostatnio zdarzyło się jej uratować pasażerów samolotu. Dla 11-latki mieszkającej samodzielnie w wielkim domu z ocaloną z wypadku wiewiórką nie ma rzeczy niemożliwych. Gdy tylko pojawia się taka potrzeba, rozprawia się ze szkolnymi tyranami, pomaga osobom bezdomnym i z niekończącym się optymizmem zjednuje ludzi wokół siebie.

ROCK DOG. PIES MA GŁOS!
Bono należy do dumnej rasy mastifów tybetańskich. Jego ojciec bardzo chce, aby wstąpił w szeregi elitarnej straży, która strzeże osady przed stadem żarłocznych wilków. Ale kiedy pewnego dnia w łapy Bono trafia radio, wyrzucone z samolotu i młody pies po raz pierwszy słyszy dźwięki rock’n’rolla, już wie, jakie jest jego przeznaczenie. Przekonuje ojca, by dał mu szansę i rusza do wielkiego miasta, aby spełnić marzenie i zostać gwiazdą rocka.

ROCKETMAN
Nieprawdopodobna historia jednej z największych gwiazd muzyki w historii popu i rocka. Poznamy Eltona Johna na chwilę przed przełomem w jego karierze. „Rocketman” to niezwykła podróż przez życie – od nieśmiałego geniusza pianina Reginalda Dwighta po absolutną międzynarodową megagwiazdę popu, znaną jako Elton John.

ROCKY HORROR PICTURE SHOW
Film, który doskonale spełnia wszystkie założenia filmu kultowego opracowane przez Umberto Eco. Od 25 lat jest bez przerwy pokazywany w kinach amerykańskich i ma swoje niezwykle oddane grono wielbicieli. "Rocky Horror Picture Show" to niesamowita mieszanka komedii, horroru i musicalu. Do tajemniczego zamku zamieszkiwanego przez groźnego doktora Frank-N-Furtera pewnej nocy trafiają Janet i Brad, którym zepsuł się samochód. Para ta stanie się świadkiem stworzenia przez doktora idealnego kochanka Rocky'ego Horrora.

RODZAJE ŻYCZLIWOŚCI
Rodzaje życzliwości (Kinds of Kindness)
Reż. Yórgos Lánthimos
USA, Wielka Brytania, Irlandia, 2024, 165 minut

Rodzaje życzliwości to szalone, energetyczne studium relacji międzyludzkich, przyrządzone z charakterystyczną, ostrą ironią Lanthimosa i doprawione kolorowym absurdem, który rozbija szarą codzienność. „Rodzaje życzliwości” to makabryczna, przesycona ironią, komiczna baśń podzielona na trzy opowieści Niemal trzygodzinny film zamknięto w formie tryptyku. Konwencja? Makabryczna, przesycona ironią, komiczna baśń – samoświadoma i świadoma mechanizmów rządzących światem. W pierwszej części śledzimy losy mężczyzny (Jesse Plemons), o którego każdym ruchu decyduje szef (Willem Dafoe). Kiedy jednak zostanie poproszony o zabicie człowieka, zbuntuje się. Wyswobodzenie się powinno przynieść mu ulgę, ale wkrótce zatęskni za chodzeniem na smyczy pana. Wtedy odkryje, że nie jest niezastąpiony. W drugiej części obserwujemy, jak bohater (w tej roli także Plemons) przechodzi przez piekło, czekając na powrót zaginionej w wypadku na morzu żony naukowczyni (Emma Stone). Kiedy kobieta zostaje odnaleziona, początkowa euforia szybko ustępuje miejsca zaskoczeniu, a wkrótce złości. „Mówię wam, to nie jest moja żona”, tłumaczy wszystkim mężczyzna, a oni klepią go po plecach i każą więcej odpoczywać. Biedaczek pewnie ma omamy. Jednak w każdym szaleństwie jest metoda, a kolejne, coraz bardziej makabryczne wydarzenia zdają się to potwierdzać. Wreszcie w części trzeciej dwoje wyznawców (Stone i Plemons) tajemniczego kultu (Dafoe i Chau w roli poliamorycznych liderów) szuka kobiety, która potrafi przywracać do życia zmarłych. Sprawdzają kolejne kandydatki, wypożyczając trupa od znajomego pracownika chłodni. W międzyczasie odkrywamy, co musieli zostawić za sobą, by przystąpić do dziwnej religii. W najmniej spodziewanym momencie na horyzoncie pojawia się wyczekiwana cudotwórczyni.

RODZICE VS INFLUENCERZY
Film w ramach młodego festiwalu filmowego ZEF W DRODZE - bilety w cenie 10 złotych!
Gatunek: familijny, komedia kraj produkcji: Włochy 2021; czas trwania: 94 min
Reżyseria: Michela Andreozzi, obsada: Fabio Volo, Ginevra Francesconi, Giulia De Lellis

Jakim wyzwaniem jest dziś bycie samotnym ojcem nastolatki? Paolo (Fabio Volo), nauczyciel filozofii, wdowiec, samotnie wychowuje córkę o francuskim imieniu Simone (Ginevra Francesconi) i ma z nią bardzo dobrą relację. Jednak wraz z wejściem dziewczynki w wiek nastoletni idylla dobiega końca. Jak każdy nastolatek, Simone wpada w sidła smartfona. Dość szybko dojrzewa w niej pragnienie zostania influencerką, jak jej idolka Ele-O-Nora (Giulia De Lellis) - a to kategoria ludzi, których jej ojciec nie znosi. By naprawić swoje relacje z córką, Paolo rozpoczyna kampanię przeciwko mediom społecznościowym. Pomaga mu sama Simone, która staje się jego internetową menadżerką‪. Niespodziewana sława zrobi z niego, wbrew jego woli, influencera, dzięki czemu odkryje, że media społecznościowe, nawet jeśli należy się z nimi obchodzić ostrożnie, mogą otworzyć nowe możliwości‪.‬

RODZINA OD ZARAZ
Kiedy Pete  i Ellie  postanawiają założyć rodzinę, trafiają w sam środek skomplikowanego, wymagającego świata adopcji. Wkrótce spotykają troje rodzeństwa, w tym zbuntowaną piętnastolatkę  i w ciągu jednego dnia z bezdzietnej pary stają się rodziną dla aż trojga dzieci. Teraz Pete i Ellie muszą szybko nauczyć się nawiązywać kontakt z dziećmi, aby stać się prawdziwą rodziną. Towarzyszy temu mnóstwo nieoczekiwanych, zabawnych sytuacji i zwrotów akcji.

RODZINY SIĘ NIE WYBIERA
Wszyscy znają go jako pozbawionego własnej rodziny, wychowanego w sierocińcu genialnego projektanta wnętrz ukrywającego pod tajemniczym pseudonimem: Valentin D. Wspólnie ze swoją piękną partnerką Constance, kolejnymi kolekcjami rzucają Paryż i światowy design na kolana. Wszystko zmieni się jednak, kiedy o jego istnieniu przypomni sobie jego mieszkająca w prowizorycznej przyczepie na północy Francji i posługująca się ciężkim do zrozumienia dialektem szalona rodzina. Obchodząca właśnie urodziny matka Valentina D. oraz jego brat wraz z żoną i córką bez zapowiedzi przyjeżdżają do Paryża i rzucają się w objęcia przerażonego projektanta podczas otwarcia wystawy prezentującej najnowszą kolekcję. Na domiar złego, w wyniku wypadku samochodowego traci on pamięć i cofa się do własnych wspomnień z wieku 17 lat – wtedy nie znał jeszcze swojej obecnej partnerki i kochał się w obecnej żonie brata. Zapomina również jak mówi się po francusku w pięknym paryskim akcencie i zaczyna niezrozumiale bełkotać w dziwacznym dialekcie z dalekiej północy kraju. Constance zrobi wszystko, by odzyskać swojego dawnego partnera. Rodzina Valentina zostaje w Paryżu i zrobi wszystko, aby wywrócić jego życie do góry nogami.

ROK Z ŻYCIA KRAJU
Pełen absurdu i nieoczekiwanej energii film found footage o przełomowym momencie polskiej i światowej historii. Polska, 1981. Kraj na skraju rozwijającej się rewolucji, z władzami komunistycznymi gotowymi na wszystko, aby ją stłumić. Generał Wojciech Jaruzelski ogłasza w telewizji historyczną decyzję: 13 grudnia w Polsce Ludowej wprowadzony zostaje stan wojenny. Następnego dnia na ulice wjeżdżają czołgi. Żołnierze przejmują kontrolę nad miastami, wprowadzają godzinę policyjną, a armia pacyfikuje strajkujących robotników. Dziennikarze państwowi próbują zdyskredytować opozycję pod przewodnictwem Lecha Wałęsy, a członkowie Solidarności trafiają do więzień.
Propaganda działa na pełnych obrotach. Zaczyna się reglamentacja towarów, kolejki po papier toaletowy i inne absurdalne próby zduszenia ducha wolności i niezależności. Czy Polska zapłacze nad swoim losem, czy raczej wyśmieje farsowy teatr, w którym to ona gra główną rolę?
„Rok z życia kraju” miał swoją światową premierę na Krakowskim Festiwalu Filmowym, gdzie zdobył Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych w Konkursie Międzynarodowym. Film znalazł się także wselekcjach prestiżowych festiwali Ji.hlava International Documentary Film Festival oraz DOK Leipzig.

ROMA
„ROMA” to najbardziej osobisty z dotychczasowych filmów nagrodzonego Oscarem reżysera i scenarzysty Alfonso Cuaróna („Ludzkie dzieci”, „I twoją matkę też”).
Opowiada historię Cleo (Yalitza Aparicio), młodej służącej pracującej w zdominowanej przez klasę średnią dzielnicy Roma w mieście Meksyk. Cuarón pisze tym filmem pełen artyzmu i miłości list do kobiet, które go wychowały, oraz maluje żywy i poruszający obraz domowych napięć i zmian hierarchii społecznej na tle politycznego chaosu lat 70.
 

ROMEO I JULIA
Tragedia Williama Szekspira "Romeo i Julia", przeniesiona we współczesne realia subkultury rywalizujących gangów. Akcja rozgrywa się w fikcyjnym miasteczku Verona Beach na Florydzie u schyłku XX wieku. Rozpoczyna się na stacji benzynowej, gdzie dochodzi do strzelaniny między zwalczającymi się gangami, związanymi z dwoma najważniejszymi rodzinami w mieście: Kapuletów i Montekich. Na tym tle rozwija się wątek miłości dwojga młodych ludzi - Romea (Leonardo DiCaprio) i Julii (Claire Danes).

ROMEO I JULIA - BALET TEATRU BOLSZOJ
Obsada:
 
Jekaterina Krysanowa jako Julia Kapuleti
Władisław Łantratow jako Romeo Monteki
Igor Cwirko jako Merkucjo, przyjaciel Romea
Dmitrij Dorochow jako Benwolio, przyjaciel Romea
Witalij Biktimirow jako Tybalt, kuzyn Kapuletich
Nikita Jelikarow jako Pan Kapuleti
Kristina Karasiewa jako Pani Kapuleti
Jegor Chromuszin jako Parys, narzeczony Julii
Anastazja Winokur jako Piastunka Julii
Jegor Simaczew jako Ojciec Laurenty
Aleksandr Fadejeczew jako Pan Monteki
Wiera Borisenkowa jako Pani Monteki
Aleksiej Łoparewicz jako Książę Werony
Kristina Łosiewa i Ksenia Sorokina jako Dwie Prostytutki
oraz
soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.
 
Realizatorzy:
Paweł Kliniczew dyrygent
Aleksiej Ratmański choreografia
Richard Hudson scenografia i kostiumy
Jennifer Tipton światło
 
Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj podziwialiśmy już wersję Jurija Grigorowicza, teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Bolszoj w latach 2004-2008, obecnie choreografa – rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powraca do Moskwy by przygotować balet dla zespołu Teatru Bolszoj. Swoją inscenizację Romea i Julii zrealizował najpierw w 2011 roku w Toronto z National Ballet of Canada, teraz przystosował ją dla moskiewskiego zespołu. W ujęciu Ratmańskiego sztuka Szekspira to przede wszystkim opowieść o wielkiej miłości i parze najsłynniejszych kochanków, którą genialnie w warstwie muzycznej oddał Siergiej Prokofiew.
 
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.

RON USTERKA
„Ron usterka” wytwórni 20th Century Studios i Locksmith Animation to historia Barneya, społecznie wycofanego gimnazjalisty i Rona, jego nowego, chodzącego i mówiącego robota, który ma być jego „Najlepszym przyjacielem z pudełka”. Przezabawne awarie Rona, rozgrywające się na tle ery mediów społecznościowych, wprowadzają ich w pełną akcji podróż, w której chłopiec i robot odkryją prawdziwą przyjaźń.

RONNIE WOOD: KTOŚ NA GÓRZE MNIE LUBI
Film Mike’a Figgisa to bardzo intymny portret Ronniego Wood’a , legendarnego członka grupy Rolling Stones. Poznajemy go jako muzyka, artystę i twardziela nie poddającego się na żadnym z etapów swojego życia. Człowiek, który będąc już po siedemdziesiątce, wciąż jest na szczycie, opowiada swoją historię od skromnych początków w północnym Londynie, gdzie ukształtował się jego muzyczny świat, poprzez niewyobrażalne 50 lat kariery (jak dotąd) na scenie, kiedy to pracował i tworzył muzykę z najwybitniejszymi muzykami naszych czasów w kapelach takich jak: The Birds, Jeff Beck, The New Barbarians , Rod Stewart, The Faces. Ronnie zabiera nas w podróż poprzez całe swoje życie, oprowadzając nas po jego jasnych i ciemnych zaułkach wraz z przyjaciółmi, którzy są nieodłączną częścią jego historii: Damien Hirst , Mick Jagger, Keith Richards, Imelda May, Rod Stewart.

ROVING WOMAN
"Roving Woman"
Reż. Michał Chmielewski
Polska, USA, 2022

Sara po burzliwej awanturze z chłopakiem traci dom i środki do życia. Zdesperowana kradnie samochód, który staje się jej jedynym schronieniem. Odkrywając jego zawartość, zakochuje się we właścicielu pojazdu i postanawia go odnaleźć. Wyrusza w podróż przez amerykańskie pustkowia, która pozwoli jej przewartościować życiowe pragnienia i priorytety. Film luźno inspirowany jest historią tajemniczego zniknięcia artystki Connie Converse w latach 70.

ROWEREM PRZEZ PUSTYNIE ATACAMA. CHILE Marcin Korzonek
Będzie to opowieść o samotnej wyprawie przez pustynię Atacama w Chile i próbie pobicia rekordu świata w wysokości na jaką wjechał rowerzysta. W czasie 50 dni wyprawy prelegent zmagał się z przeciwnościami losu i przyrody: wiatrem, udarem słonecznym, kontuzją kolana co ostatecznie doprowadziło go do wizyty w szpitalu. W czasie prezentacji dowiemy się gdzie znajdują się największe kopalnie odkrywkowe oraz najwyżej położone teleskopy i gejzery na świecie.

Pojawił się artykuł z tej wyprawy:
https://www.national-geographic.pl/traveler/artykul/polak-wjechal-rowerem-na-5900-m-n-p-m-to-jedna-z-najwyzszych-wysokosci-jaka-kiedykolwiek-osiagnal-rowerzysta

Marcin jakub Korzonek – instruktor turystyki rowerowej, dziennikarz, fotograf, twórca portalu wRower.pl Rowery od A do Z; Świat penetruje głównie na dwóch rowerowych kołach unikając utartych szlaków z aparatem fotograficznym w sakwie. W czasie 25 lat zorganizował 19 wypraw rowerowych przez ponad 30 krajów i 9 pustyń na czterech kontynentach.
Na rowerze w 1998 roku dojechał w trzy miesiące z Wrocławia pod piramidy w Egipcie, przejechał słynną drogę Karakoram Highway z Chin do Pakistanu, w Himalajach przemierzył jedną z najniebezpieczniejszych dróg na świecie Srinagar-Leh-Manali. W 2002 roku z Jackiem Hugo-Baderem jako pierwsi rowerzyści przejechali pustynię Gobi w Mongolii. Rowerem zjechał do najniżej położonego miejsca na ziemi w Izraelu i wjechał na rekordowe 5900 m n.p.m. w Chile. W Etiopii przejechał przez najgorętsze miejsce na ziemi: pustynię Danakilską. Polskę przejechał rowerem fatbike w linii prostej z południa na północ.

organizatorzy:
Kino Rialto
Stowarzyszenie Twórcze Horyzonty

ROZDZIELENI
W wyniku rosyjskiej inwazji na Czeczenię 9-letni Hadji traci rodziców. Osierocony, wspólnie ze swoim malutkim bratem, ucieka z rodzinnych stron i dołącza do tłumu uchodźców. W trakcie tułaczki Hadji poznaje Carole  – pracownicę komisji praw człowieka w Unii Europejskiej. Z jej pomocą chłopiec powoli otrząsa się z wojennych doświadczeń i wraca do normalnego życia. Nie wie, że poszukuje go starsza siostra, której cudem udało się ocaleć z rzezi.

ROZGRYWKA
Film opowiada o małżeństwie, które przypadkowo (lub nie) zabija policjanta. Uciekają do Grecji, gdzie spotykają pewnego Amerykanina, który zgadza się im pomóc.

ROZMOWA
"Rozmowa" (The Conversation)
Reż. Francis Ford Coppola
USA, 1974, 113 minut

Ekspert od monitoringu Harry Caul (w tej roli Gene Hackman) zostaje zatrudniony do śledzenia młodej pary, którą nagrywa podczas spaceru po zatłoczonym Union Square w San Francisco. Podczas odsłuchiwania nagrań nabiera podejrzeń, że zarejestrowana rozmowa ujawnia tajemniczy spisek. Harry uznawany jest za eksperta w swoim zawodzie. Obsesyjnie jednak obawia się podsłuchu i dlatego trzyma się na uboczu, oddzielając interesy od życia osobistego. Jest do tego stopnia na tym punkcie przewrażliwiony, że na wszelkie sposoby broni dostępu do swojej prywatności. Utrzymana w konwencji thrillera “Rozmowa” Francisa Forda Coppoli zadaje pytanie dotyczące władzy, moralnej odpowiedzialności a także skutków postępującego rozwoju technologicznego.

ROZUMIEMY SIĘ BEZ SŁÓW
 Państwo Bélier to urocza rodzina. Dobrzy sąsiedzi, kochający rodzice. Może czasem zbyt impulsywni, nadmiernie namiętni. I jeszcze jedno: są niesłyszący. Tylko ich córka, nastoletnia Paula urodziła się bez tej niepełnosprawności. Stała się więc ich naturalnym łącznikiem ze światem dźwięków, niezastąpionym przewodnikiem i pomocnikiem w codziennym życiu. Osiągnęła jednak już wiek, gdy dzieci zaczynają wyfruwać z gniazd, szukać swojego miejsca, miłości. Idąc za głosem serca, Paula zapisuje się do szkolnego chóru, w którym śpiewa już „ten” chłopak. Nauczyciel muzyki odkrywa w niej wielki talent wokalny i proponuje szkołę muzyczną w Paryżu. Jak powiedzieć o tym rodzicom? Jak opisać im radość, którą daje muzyka? Jak zostawić zwariowane życie rodzinne i ruszyć w nieznane?

RUCHOMY ZAMEK HAURU
"Ruchomy zamek Hauru" (Hauru no ugoku shiro)
Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 2004, 119 minut, napisy

Jeden z najbardziej popularnych filmów Hayao Miyazakiego, który zabiera nas do świata pełnego kontrastów, magii i streampunkowej technologii. Zazdrosna o tajemniczego mężczyznę wiedźma rzuca na młodziutką Sophie straszliwą klątwę i przemienia ją w 90-letnią staruszkę. Szukając sposobu na zdjęcie uroku, dziewczyna trafia do ruchomego zamku, należącego do czarodzieja Hauru. Sophie wyrusza w niesamowitą podróż, podczas której odkrywa siłę przyjaźni, odwagi i miłości. Film z polskim napisami lub polskim dubbingiem, dla widzów od 10. roku życia.

RUN CAMINO
Prawdopodobnie pierwszy w historii film o przebiegnięciu Camino del Norte, najstarszej drogi pielgrzymkowej Europy, 835 km z San Sebastian do Santiago de Compostela.Robert Celiński – najlepszy obcokrajowiec w historii Everest Maratonu, tym razem z Himalajów schodzi prawie na poziom morza i mierzy się z górami oraz z kapryśną pogodą Północnej Hiszpanii, gdzie biegnąc pokonuje ponad tysiącletni szlak św. Jakuba. Czy wiara pomaga mu w tym ciężkim wyzwaniu i czy ciężka droga niesie jakieś duchowe oczyszczenie?

RYŚ. KRÓL PUSZCZY
"Ryś. Król puszczy"
Reż. Laurent Geslin
Szwajcaria, Francja 2022

Ten dokument jest wyjątkowy pod wieloma względami. Nakręcił go światowej sławy fotograf Laurent Geslin, którego prace publikowane są w takich magazynach, jak „National Geographic”, „Paris Match”, „Le Figaro” czy „BBC Wildlife Magazine”. "Ryś. Król puszczy" jest pierwszym filmem o życiu tych dzikich kotów. Reżyser pierwszy raz spotkał rysia euroazjatyckiego w 2011 roku. Jak powiedział w jednym z wywiadów "Spotkanie z tymi niezwykłymi kotami w ich naturalnym środowisku, wywarło na mnie tak ogromne znaczenie, że nadal jest to jedna z najbardziej znaczących rzeczy w moim życiu. To była miłość od pierwszego spojrzenia". Geslin spędził na obserwacji rysi ponad 9 lat. Tak długie obcowanie z tymi dzikimi zwierzętami, pozwoliła zbudować mu niezwykłą historię, skupioną wokół rodziny rysi. "Ryś. Król puszczy" to także fantasyczna podróż edukacyjna dla całych rodzin, opowiedziana głosem naczelnej polskiej lektorki filmów przyrodniczych - Krystyny Czubówny. To piękna, pełna zabawnych, choć i dramatycznych zwrotów akcji przygoda, w której centrum znajduje się rodzina rysiów. Jej życie wyznaczają zmieniające się pory roku, ale i coraz większa ingerencja człowieka w środowisko naturalne dzikich kotów.

RZECZPOSPOLITA WEGAŃSKA
Rzeczpospolita Wegańska to film-rozmowa, w której uczestnicy i uczestniczki szczerze odpowiadają na pytania Orestesa Kowalskiego (Everyday Hero), przedstawiając pełne spektrum motywacji, przekonań i zachowań polskich wegan. W filmie ukazano różne punkty widzenia, od dietetycznego, po etyczny i biznesowy tak, by obraz weganizmu w Polsce był kompletny. Co ważne film nie ma zabarwienia moralizatorskiego, nie jest to ekologiczny straszak czy też materiał pokazujący ukryte nagrania z ferm.
50% wpływów z biletów zostanie przekazane na Stowarzyszenie Otwarte klatki.

RZECZY NIEZBĘDNE
"Rzeczy niezbędne"
Reż. Kamila Tarabura
Polska, Niemcy, 2024, 110 minut

Jak wydarzenia z dzieciństwa wpływają na nasze dorosłe życie? Jak dotrzeć do najpilniej strzeżonych rodzinnych tajemnic? Na te pytania próbuje odpowiedzieć Kamila Tarabura –nagrodzona na Warszawskim Festiwalu Filmowym reżyserka, twórczyni m.in. gorąco przyjętego przez krytyków serialu „Absolutni debiutanci” – w swoim pełnometrażowym debiucie fabularnym, który będzie ubiegać się o statuetkę Szafirowych Lwów na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. „Rzeczy niezbędne” to opowieść o poszukiwaniu własnej tożsamości, inspirowana poruszającym reportażem „Mokradełko” Katarzyny Surmiak-Domańskiej, której bohaterkami są Ada i Roksana, grane przez Dagmarę Domińczyk, polską gwiazdę światowego hitu „Sukcesja”, i Katarzynę Warnke, która jest także współautorką scenariusza. Opiekę artystyczną nad projektem objęła Agnieszka Holland. W ręce Ady, mieszkającej w Hamburgu uznanej dziennikarki, trafia tajemnicza przesyłka. To książka ze spisanymi pod pseudonimem wspomnieniami kobiety molestowanej w dzieciństwie przez ojca, z imienną dedykacją dla Ady. Dziennikarka decyduje się na spotkanie z autorką, którą okazuje się jej dawna szkolna koleżanka – Roksana. Razem wyruszają w podróż do miasteczka, gdzie dorastały, aby skonfrontować się z matką Roksany, niemym świadkiem jej dziecięcego piekła. Na miejscu okazuje się jednak, że matka twardo strzeże rodzinnych tajemnic, utrzymując obraz idealnego męża i rodziny. Ada postanawia opisać tę skomplikowaną i intrygującą historię w reportażu, choć dla niej, tak naprawdę, temat Roksany nie jest tym najważniejszym w podróży. Sama też musi rozliczyć się̨z demonami przeszłości – to one nie pozwalają jej pójść naprzód w relacji z partnerem, z którym jest w zaawansowanej ciąży. Emocje między bohaterkami zagęszczają się, a Adzie coraz trudniej zachować dystans i ocenić, co jest kłamstwem, a co prawdą.

RZEKA
"Rzeka"
reżyseria: Jennifer Peedom
Australia 2021
Rzeki od zawsze kształtowały Ziemię, przepływały przez kontynenty, rzeźbiły krajobraz, a także nasze potrzeby, kultury i sny. Te arterie świata są tętnicami ludzkości – bogatym źródłem życia, bez którego człowiek, zwierzęta i rośliny szybko by wyginęły. Film jest spojrzeniem z lotu ptaka na związek ludzkości z rzekami. Zabiera nas w podróż w czasie i przestrzeni, pokazując rzeki w niespotykanej skali i z niezwykłej perspektywy.
Oglądamy strumień zachwycających pod względem wizualnym obrazów z 39 krajów, autorstwa najlepszych fotografów przyrody (m.in. Yanna Arthusa-Bertranda), oddających hołd rzekom zasilającym naszą planetę. Zdjęcia z sześciu kontynentów, często w zwolnionym tempie, w tym spektakularne ujęcia satelitarne, ukazują teksturę wody, prędkość z jaką poruszają się rzeki, a także niebezpieczeństwa, nieprzewidywalność i ekscytujące piękno, które trudno dostrzec z normalnej perspektywy. Dokumentują też negatywny wpływ człowieka, związany z fragmentacją rzek i ich kontrolowaniem, a także skutki tych krótkowzrocznych prób rządzenia naturą.
Wspaniałe obrazy uzupełnia poetycki scenariusz napisany przez pisarza i wykładowcę Uniwersytetu w Cambridge Roberta Macfarlane’a a czytany przez Willema Dafoe oraz wspaniała muzyka w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej wykorzystująca zarówno klasyczne utwory J.S. Bacha, A. Vivaldiego, G. Mahlera, jak i Jonny’ego Greenwooda, Radiohead czy oryginalną kompozycję Richarda Tognettiego i muzykę Williama Bartona. Nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu zajęło sześć miesięcy. W ten sposób powstała wnikliwa filmowo-muzyczna refleksja na temat piękna i znaczenia rzek oraz sposobu, w jaki ukształtowały one zarówno wyrafinowane krajobrazy naszej planety, jak i całą ludzką egzystencję.
Film, oparty na filozoficznych i naukowych danych, jest drugą częścią trylogii orkiestrowych filmów reżyserki Jennifer Peedom, których celem jest ukazanie relacji pomiędzy człowiekiem a naturą.

RZYMSKIE WAKACJE
Rzymskie Wakacje były nominowane do dziesięciu Nagród Akademii®, a Audrey Hepburn dostała Oscara® za rolę współczesnej księżniczki, która buntuje się przeciw swoim królewskim obowiązkom i rusza na podbój Rzymu. Spotyka tam amerykańskiego dziennikarza (Gregory Peck), który węsząc dobry temat na reportaż, udaje brak zainteresowania jej prawdziwą tożsamością. Jednak jego plany ulegają zmianie, gdy oboje wzajemnie się w sobie zakochują. W filmowy humor ogromny wkład ma Eddie Albert, który gra wesołego kamerzystę – kumpla reportera. Swoją stylową reżyserią William Wyler sprawia, że jest to jedna z najprzyjemniejszych i najbardziej wciągających komedii wszech czasów.

Ratujmy Mikołaja
Mały elf jest jedyną szansą na uratowanie Świętego Mikołaja. Musi przenieść się w czasie by zapobiec inwazji na Biegun Północny.

Ratując pana Banksa
Nieznana, oparta na prawdziwych wydarzeniach, opowieść o powstawaniu jednego z najbardziej wzruszających filmów w historii kinematografii „Mary Poppins” i relacjach legendarnego Walta Disneya z autorką P.L. Travers, które nieomal doprowadziły do klęski tej produkcji.

Raving Iran
Anoosh i Arash współtworzą podziemną scenę techno w Teheranie. Zmęczeni ukrywaniem się przed policją i stagnacją w karierze, po raz ostatni organizują techno rave w niebezpiecznych warunkach na pustyni. Po powrocie do Teheranu próbują sprzedaży swoich nielegalnie wyprodukowanych albumów muzycznych. Gdy Anoosh zostaje aresztowany, wydaje się już nie być żadnej nadziei. Nagle otrzymują telefon z największego festiwalu techno na świecie. Po tym jak docierają do Szwajcarii euforia jednak opada, a powaga sytuacji zaczyna ich przerastać.Film w oryginalnej wersji językowej z napisami w języku angielskim.

Reksio


Renifer Niko

Renifer Niko ratuje brata
Tym razem przed wesołym reniferkiem i jego oddanymi przyjaciółmi: rezolutną łasicą Wilmą oraz Juliuszem - najmądrzejszym wiewiórem świata, nie lada zadanie - muszą spędzić święta u boku nowego towarzysza mamy i przyrodniego braciszka, który bezustannie psoci i ściąga im na kark wigilijnych rozbójników skuteczniej niż słynny Kevin

Republika. Narodziny legendy
Jest połowa lat 70. W Toruniu działa środowisko artystyczne skupione wokół Studenckiego Klubu Pracy Twórczej "Od Nowa". Młodzi ludzie rozwijają tam różne formy aktywności: powstają teatry, zespoły muzyczne, działają plastycy i performerzy. W tym artystycznym tyglu kilkoro znajomych zakłada grupę Res Publika, późniejszą Republikę. Tak zaczyna się film opowiadający o pierwszym okresie działalności zespołu, zakończonym jego rozpadem w 1986 roku. W filmie wykorzystano ciekawe, mało znane archiwa filmowe i muzyczne, fragmenty nagrań, nigdy niepublikowane zdjęcia oraz różne interpretacje i omówienia wybranych utworów zespołu. Opowieść o rodzącym się fenomenie Republiki porusza również kontekst historyczny czasów i miejsca twórczego fermentu, jakim było toruńskie środowisko studenckie.

Roman Barbarzyńca

Roman Barbarzyńca 3D
Plemię kulturystycznych barbarzyńców cieszy się w krainie Wszechściemia sławą niepokonanych wojowników. Jednak pewnego dnia, wskutek zdradzieckiej intrygi, prawie wszyscy bitni pakerzy trafiają do niewoli okrutnego księcia, chorobliwie napalonego na władzę nad światem. Prawie czyni wielką różnicę. Obdarzony wąskimi barami i szerokim uśmiechem Roman, wieczny przedmiot kpin współplemieńców, pozostał na wolności i musi zebrać w sobie nadludzką odwagę, aby ruszyć z odsieczą uwięzionym barbarzyńcom. W pełnej przygód i śmiechu wyprawie herosowi z przypadku towarzyszyć będą: bard zdolny do wszystkiego (poza śpiewaniem), dziewica, która świetnie radzi sobie z każdym orężem oraz wiedziony proroczymi wizjami elf-niedorajda.

Rose White w Poznaniu | concert: one night only
Zapraszamy na koncert Rose White
– wydarzenie dedykowane fanom muzyki soulowo-jazzowej z Poznania i Polski!

dosadne teksty
chrypliwy wokal
zaraźliwy groove

Rose White – urodzona w Szczecinie, studiowała prawo w Poznaniu, dziś mieszka i pracuje w Londynie, niejednokrotnie porównywana do takich ikon jak Amy Winehouse, Duffy czy Peggy Lee, fuzja ponętnego i soulowego wokalu z łatwo wpadającymi w ucho melodiami, stawiająca coraz większe i pewniejsze kroki w branży muzycznej – zagra w Kinie Rialto w Poznaniu.
Ten koncert jest wyjątkowy z dwóch powodów. Po pierwsze to debiut Rose na polskiej scenie, co stanowi niepowtarzalną okazję do zapoznania się z niesamowitym głosem i twórczością artystki w kameralnym otoczeniu i na rodzimym podwórku. Po drugie, Rose występuje na scenie solo, przy akompaniamencie gitary akustycznej, dopełniającej magiczną atmosferę koncertowego wieczoru.
Muzyczną przygodę rozpoczęła w roku 2017. Spakowała 2 walizki, w portfelu miała 300 funtów i poleciała, by spróbować swoich sił w brytyjskiej metropolii. Brak kontaktów, pracy, pieniędzy czy przyjaciół, nie zniechęciły jej w pogoni za marzeniami. Pierwsze kroki stawiała odważnie w kolektywach powiązanych z występami open-mic i jam sessions, a spontaniczne występy w barach i kawiarniach szybko zastąpiła wyprzedanymi koncertami w popularnych londyńskich klubach muzycznych. W 2022 roku wydała debiutancką EP-kę zatytułowaną „One Fourth Mark”.
Płyta została ciepło przyjęta przez branżę muzyczną i fanów, gwarantując jej stały posłuch w niezależnych stacjach Amazing Radio oraz Future Hits Radio, jak i publikacje licznych artykułów w światowej prasie. Popularny magazyn WONDERLAND opisał ją słowami: „Umiejętności Rose – kreślenia rozmaitych tematów i emocji, posługiwania się niezwykle intymną i sugestywną narracją – są imponujące”.
Aktualny rok jest dla artystki najbardziej płodnym. Wydała trzy single pod skrzydłami londyńskiej wytwórni The Animal Farm, została laureatką prestiżowej nagrody The Next Level Award przyznawanej przez brytyjską organizację Help Musicians i zagrała wiele koncertów w Londynie, Brighton i Berlinie.
Poznański debiut jest idealnym zwieńczeniem roku pełnego sukcesów i niepowtarzalną okazją do zatopienia się w kreowanym przez Rose świecie dźwięków i poezji.

Kanał muzyczny:
https://www.youtube.com/@rosewhiteldn

Instagram:
https://www.instagram.com/rosewhiteldn

Facebook:
https://www.facebook.com/rosewhiteldn

Rosie i Moussa
Rosie po przeprowadzce z matką poznaje Moussę, chłopaka z sąsiedztwa. Oboje wyruszają w podróż do ojca dziewczyny.

Rycerz Blaszka. Pogromca smoków

Sir Blaszka, najweselszy rycerz królestwa Zardzezii, pada ofiarą spisku złego księcia. Niesłusznie oskarżony o kradzież, zostaje pozbawiony zamku, tytułu i wygnany. Jedynym sposobem na odzyskanie honoru jest pokonanie smoka.


Rzecz o mych smutnych dziwkach
Ekranizacja ostatniej powieści autora Miłości w czasach zarazy Gabriela Garcii Márqueza, to opowieść o emerytowanym dziennikarzu, który po latach korzystania z życia, zdobywa się na odwagę, by spełnić swoją największą i dotąd niezaspokojoną erotyczną fantazję.
Marzy o szalonej, upojnej nocy z dziewicą. Ta niecodzienna zachcianka wprowadza w jego życie niepokój. Czy będzie to pierwsza prawdziwa i być może ostatnia miłość w jego życiu?

RÓJ
"Rój"
Reż. Bartek Bala
Polska, 2023, 106 minut

Historia rodziny, która w walce o wolność i niezależność zmienia swoje dotychczasowe życie i zamieszkuje na odizolowanej od rzeczywistości wyspie. Rodzice i dwójka ich dorastających dzieci żyją w zgodzie z naturą i niemal do perfekcji doprowadzają sztukę przetrwania. Żyją zgodnie z ideą samowystarczalności, minimalizmu, ekologii, a dzięki rytuałom tworzą namiastkę wspólnoty. W tym układzie to ojciec jest głową rodziny i decyduje o jej losie, uczy przetrwania, wpaja ideę absolutnej wolności, dającą poczucie szczęścia, jakie niesie życie z dala od cywilizacji. Podział ról i zasady wydają się proste, jednak szybko pojawiają się rywalizacja i bunt. Piętrzące się rodzinne problemy i napięcia zaczynają zakłócać dotychczasowy spokój i relacje, zmieniając układ sił w rodzinie. Sytuację pogarsza kolejna zima, która może być wyjątkowo trudna, a zapasy jedzenia i wody mogą się okazać niewystarczające. W głowach członków rodziny rodzi się strach, zostają postawieni przed coraz trudniejszymi wyborami…

RÓŻYCZKA 2
"Różyczka 2"
Reż. Jan Kidawa-Błoński
Polska, 2023, 106 minut

Joanna Warczewska (Magdalena Boczarska) ma wszystko: wielką miłość i świetnie rozwijającą się karierę. To poukładane życie w jednej chwili burzy jednak zamach terrorystyczny, w którym ginie jej ukochany mąż (Paweł Małaszyński). Kiedy los daje Joannie nową życiową szansę, dosięga ją kolejny cios. Ktoś wysyła zdjęcia i dokumenty kompromitujące jej rodzinę, żądając setek tysięcy euro w zamian za milczenie. Joanna decyduje się na własną rękę zmierzyć z szantażystą i z prawdą o własnej przeszłości. Gotowa jest zaryzykować wszystko, by odzyskać kontrolę nad swoim życiem i rozwikłać skomplikowaną intrygę, w którą została wciągnięta. Jaką rolę w tej dramatycznej grze odegrają tajemniczy agent (Jacek Braciak), wpływowy polityk (Janusz Gajos) i przyjaciel z przeszłości (Robert Więckiewicz)? Jej wynik może mieć wpływ na losy milionów, a czas nie działa na korzyść Joanny.

RĘCE DO GÓRY
"Ręce do góry"
Reż. Jerzy Skolimowski
Polska, Francja, 1967, 77 minut

Jerzy Skolimowski, reżyser na emigracji po 14 latach wraca do swojego zatrzymanego w 1967 roku filmu o zjeździe absolwentów. Dobrze sytuowani lekarze z balu postanawiają jechać nocą do kolegi, który nie przyjął zaproszenia. Więcej o filmie:Prolog w kolorze wprowadza w okoliczności realizacji oryginalnego filmu „Ręce do góry”. Po trylogii z Andrzejem Leszczycem reżyser zdecydował się uczynić go jednym z bohaterów – piątki bohaterów, którzy spotykają się po latach na balu absolwentów akademii medycznej. Ich pseudonimy: Zastawa (J. Skolimowski), Opel Rekord (T. Łomnicki), Alfa (J.Szczerbic) i Romeo (A. Hanuszkiewicz), Wartburg (B. Kobiela) sygnalizują status materialny i korzyści czerpane z małej stabilizacji lat 60. Próbą dla ich charakterów okazała się afera z okresu studiów, kiedy w czynie społecznym przygotowali wielkoformatowy portret Stalina, przez przypadek z podwójną parą oczu. Zasadnicza część filmu – czarno-biała opowieść o przyjaciołach – powstała w 1967 roku, ale została zatrzymana przez cenzurę. W wyniku rozmów z urzędnikami Skolimowski podjął decyzję o emigracji. Powrócił do tego filmu, na zaproszenie władz kinematografii w okresie solidarnościowej odwilży i w 1981 roku dokręcił kolorowy prolog, w którym wyjaśnia swoją ówczesną sytuację i obecną kondycję. Ilustruje go zdjęciami z planu filmu „Fałszerstwo” (1981) Volkera Schlondorffa, w którym wystąpił jako aktor w roli fotoreportera w zrujnowanym wojną Bejrucie. Ponadto zdjęciami z Londynu, m.in. marszów poparcia dla Solidarności. Muzykę do filmu skomponował Krzysztof Komeda. Natomiast w prologu wykorzystano fragment Kosmogonii Krzysztofa Pendereckiego. Eseistyczne walory prologu budują też cytaty ze współczesnego polskiego malarstwa: Edwarda Dwurnika, Teresy Pągowskiej, Zdzisława Beksińskiego i inni.

RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE
Młody oficer wyrusza do Madrytu, by objąć stanowisko kapitana w gwardii walońskiej. Wybór najkrótszej, podobno nawiedzonej drogi skutkuje serią dziwnych wydarzeń. 

SAINT LAURENT
Film koncentruje się na życiu sławnego projektanta Yves Saint Laurenta, a konkretnie na latach 1967-1976, kiedy był on u szczytu swojej popularności.

SAINT MAUD
Kolejny horrorowy triumf od studia A24 („Midsommar. W biały dzień”, „Dziedzictwo. Hereditary” i „To przychodzi po zmroku”) w diabelnie wizjonerskiej opowieści o opętaniu i zbawieniu.
 
Maud jest młodą dziewczyną, która przyjeżdża do luksusowej posiadłości Amandy – byłej tancerki, która w ostatnich miesiącach życia korzysta z niego bez skrupułów. Dziewczyna przekonana o swojej ważniejszej misji, niż tylko opieka nad konającą Amandą, postanawia ocalić jej grzeszną duszę, co wkrótce zamienia się w niebezpieczną obsesję...

SAINT OMER
"Saint Omer"
Reż. Alice Diop
Francja, 2022, 122 minuty

W jednym z francuskich sądów rusza proces młodej imigrantki oskarżonej o przyczynienie się do śmierci swojej 15-miesięcznej córeczki. Brzmi jak punkt wyjścia dla dramatu sądowego z wyciskającymi łzy wyznaniami oskarżonej i błyskotliwymi ripostami prawników? Nic z tego. W swoim fabularnym debiucie uznana dokumentalistka Alice Diop zręcznie unika gatunkowych klisz, stawiając na długie ujęcia i chwilami szokująco beznamiętne dialogi. Podjęta przez nią gra z oczekiwaniami widza idzie znacznie dalej. Zamiast uspokoić nasze sumienia i doprowadzić do prostego napiętnowania morderczyni, reżyserka – nie usprawiedliwiając bohaterki – stara się przedstawić szersze tło jej czynu. Dzięki temu film Diop jest czymś więcej niż inspirowanym faktami studium jednostkowego przypadku. Saint Omer daje się odczytać jako nowa wersja mitu o Medei, historia alienacji jednostek zawieszonych między dwiema kulturami, a także świadectwo dramatycznych następstw, jakie niosą za sobą toksyczne relacje z bliskimi. Złożoność i głębia filmu Diop nie uszły uwadze jury zeszłorocznego festiwalu w Wenecji, które przyznało mu swoją Wielką Nagrodę.

SALA SAMOBÓJCÓW 2: HEJTER
Tomek, student prawa Uniwersytetu Warszawskiego, zostaje przyłapany na plagiacie i wydalony z uczelni. Postanawia jednak ukrywać ten fakt przed światem i nadal pobiera pomoc finansową od państwa Krasuckich – rodziców Gabi, przyjaciółki z czasów dzieciństwa. Kiedy oszustwo wychodzi na jaw, skompromitowany chłopak traci zaufanie i życzliwość swoich dobroczyńców. Przepełniony gniewem i żalem, oddzielony od Gabi, w której skrycie podkochuje się od lat, Tomek planuje zemstę na Krasuckich. Szansa pojawia się, kiedy otrzymuje pracę w agencji reklamowej, a wraz z nią dostęp do najnowszych technologii i tajemnic stołecznej elity. Pod pozorem obowiązków zawodowych Tomek zaczyna inwigilować Krasuckich, aktywnie włączonych w kampanię polityczną kandydata na prezydenta stolicy – Pawła Rudnickiego. Wkrótce plan internetowego hejtera zaczyna nabierać coraz realniejszych kształtów, a droga do jego realizacji wiedzie przez wirtualny świat popularnej gry komputerowej. 

SALTO
Pewnego dnia w miasteczku pojawia się tajemniczy mężczyzna. Przedstawia się jako Kowalski - Malinowski. Zdumionym mieszkańcom przedstawia różne wersje swej biografii. Jednym mówi, że walczył na wojnie, innym, że się ukrywa i grozi mu niebezpieczeństwo. Niepostrzeżenie jego fałszywa legenda burzy senne życie odludnej osady.

SALVADOR DALI - W POSZUKIWANIU NIEŚMIERTELNOŚCI
Film dokumentuje życie i pracę Salvadora Dali i Gali - jego muzy i współpracownicy. Wszystko rozpoczyna się w 1929 roku, kluczowym dla jego życia i kariery. Wtedy to Dali poznaje Galę oraz przyłącza się do grupy surrealistów. Realizatorzy zabierają nas w podróż do najważniejszych dla artysty miejsc: rodzinnego miasta - Figueres - gdzie znajduje się jego muzeum; Portlligat - siedziby pracowni Dalego oraz do zamku w Púbol, który Salvador Dali podarował Gali. Wykorzystując szereg niepublikowanych archiwalnych materiałów film stara się przybliżyć nam życie artysty i człowieka.tytuł polski:
"Salvador Dali. W poszukiwaniu nieśmiertelności"
tytuł oryginalny: "Salvador Dalì – In Search of Immortality"
reżyseria: David Pujol
język: hiszpański (napisy polskie)
kraj produkcji: Hiszpania
rok produkcji: 2018
czas trwania: 110 minut

SAM BAHADUR
"Sam Bahadur" (Samबहादुर)
Reż. Meghna Gulzar
Indie, 2023, 140 minut

Sam Bahadur” to film biograficzny opowiadający o niezwykłym życiu marszałka Sama Manekshawa. Był on pierwszym oficerem armii indyjskiej, który osiągnął najwyższy wojskowy tytuł feldmarszałka. Manekshaw zajmował najwyższe stanowisko szefa sztabu armii podczas wojny indyjsko-pakistańskiej w 1971 roku, która ostatecznie doprowadziła do uzyskania przez Bangladesz niepodległości.

SAMA PRZECIW WSZYSTKIM
Elizabeth Sloane jest najlepiej opłacaną i najskuteczniejszą lobbystką w Waszyngtonie. W świecie wielkiej polityki i brudnych pieniędzy, gdzie korupcja i szantaż są na porządku dziennym, nie ma sobie równych i zawsze pozostaje o krok przed konkurencją. Sprawy komplikują się, gdy pod wpływem osobistych doświadczeń, Elizabeth zwraca się przeciwko dotychczasowym pracodawcom. Wspierana przez biznesmena Rodolfo Schmidta  i zespół młodych talentów, wypowiada wojnę amerykańskim producentom broni. Szybko staje się jasne, że w starciu z najgroźniejszym przeciwnikiem w karierze, za wygraną przyjdzie jej zapłacić naprawdę wysoką cenę.

SAMBA
Samba i Alice pochodzą z dwóch różnych światów. On pracuje na zmywaku w paryskim hotelu, ona jest woluntariuszką, która po latach pracy w korporacji postanowiła przewartościować swoje życie i pomagać ludziom. Gdy wskutek biurokratycznej pomyłki Samba trafia do aresztu, jego sen o lepszym życiu pryska, a co więcej grozi mu przymusowa deportacja z Francji. Alice postanawia mu pomóc za wszelką cenę.

SAMI SWOI. POCZĄTEK
"Sami swoi. Początek"
Reż. Artur Żmijewski
Polska, 2024, 118 minut

Pawlak i Kargul - bohaterowie kultowej trylogii,, Sami swoi", przed trafieniem na Ziemie Odzyskane byli sąsiadami we wsi na Kresach na terenie obecnej Ukrainy. I już wtedy było to wybuchowe sąsiedztwo… „Sami swoi. Początek” to barwna opowieść, w której drobne złośliwości przeplatają się z życiowymi kamieniami milowymi. Charakterne postaci w połączeniu z wielką historią w tle zabiorą widza w sentymentalną, ale też porywającą i pełną humoru podróż. Historia rodzin Pawlaków i Karguli jest inspirowana prawdziwymi wydarzeniami. Wśród osób opuszczających swe domy na Kresach, leżących dziś w granicach Ukrainy, był Jan Mularczyk, stryj znakomitego scenarzysty i pisarza Andrzeja Mularczyka, autora scenariusza do kultowej trylogii i prequelu. To właśnie on stał się, wiele lat później, pierwowzorem postaci Kazimierza Pawlaka, doskonale znanej z trylogii „Sami swoi”, „Nie ma mocnych” i „Kochaj albo rzuć”. Jan Mularczyk, osiedlił się w Tymowej, w okolicy Lubina, na terenie Dolnego Śląska. – Miał za sobą bogatą historię życia, a przy tym był wspaniałym narratorem. Słuchałem opowieści jego życia przez kilka tygodni i spisywałem je w zeszytach, które zachowałem do dziś. W tych opowieściach był i dramat, i melancholia, i humor – mówi Andrzej Mularczyk.

SAMOLOTY 2
Po awarii silnika Dusty musi zrezygnować ze startów w podniebnych wyścigach. Jednak, znany z wielkiej odwagi i ogromnego ducha walki, samolot nie poddaje się i postanawia zasilić siły lotniczej straży pożarnej.

SAN ANDREAS
Na skutek przesunięcia, cieszącego się złą sławą, uskoku San Andreas w Kalifornii dochodzi do trzęsienia ziemi o sile 9 stopni w skali Richtera. Pilot helikoptera ratunkowego i jego żona, z którą nie utrzymuje kontaktów, muszą udać się z Los Angeles do San Francisco, aby uratować swoją jedyną córkę. Okazuje się jednak, że karkołomna podróż na północ jest jedynie początkiem, a gdy oboje myślą, że najgorsze już za nimi... jest tylko gorzej.

SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ
Józef  odwiedza sanatorium doktora Gotarda, w którym leczył się jego zmarły ojciec. W tym niezwykłym miejscu przenosi się w przeszłość, którą bezskutecznie próbuje przywrócić w realnym życiu. W surrealistycznej rzeczywistości jego ojciec żyje, a on ponownie jest małym chłopcem. Widzi żydowskie miasteczko, swój rodzinny dom, księżniczkę Biankę, która odrzuciła jego miłość, odchodząc z przyjacielem Rudolfem. Film oparty na prozie Brunona Schulza, jest poetycką refleksją dotyczącą przemijania i sensu życia.

SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ
"Sanatorium pod klepsydrą"
Reż. Wojciech Jerzy Has
Polska, 1973
120 minut

Józef (J.Nowicki) przyjeżdża do sanatorium, gdzie przebywał przed laty jego zmarły ojciec, Jakub (T.Kondrat). Podróż okazuje się podróżą w czasie i w przestrzeni, po labiryncie przeszłości. Pozwala mu przeżyć w nadrealistycznej formie sceny z dzieciństwa, z wyobraźni. Klamrą kompozycyjną jest podróż pociągiem, a ślepy konduktor uosabia zachętę do spojrzenia wewnątrz, a nie na otaczający nas materialny świat. Doktor (G.Holoubek) kwateruje Józefa w pokoju ojca, który jak inni pacjenci przebywa na granicy życia i śmierci, w półśnie. Matka, jak się wydaje, pogrążyła się w amnezji. W drodze z żydowskiej szkoły odwiedza namiętną ciotkę Adelę, gdzie odkrywa, że karty Wielkiej Księgi służą jej do pakowania mięsa. Zdumiony odnajduje ojca na targowisku.
Adaptacja surrealistycznej prozy Brunona Schulza, w tym tytułowego opowiadania (1937), które jest swoistą kontynuacją zbioru Sklepy cynamonowe. Autor należał do najwybitniejszych prozaików okresu międzywojnia, zajmował się też rysunkiem i krytyką literacką, padł ofiarą Zagłady. Reżyser sięgnął po jego utwór przez pokrewieństwo wyobraźni i zainteresowanie wędrówką po labiryntach czasu, ale też w geście przypomnienia o tradycji żydowskiej po tragicznym marcu 1968 roku w Polsce. Filmowe sanatorium mieści się w willi Zagłobin w Konstancinie-Jeziornej (1911).
Film doceniony na międzynarodowych festiwalach filmowych: Nagrodą Jury w Cannes (1973) oraz Złotym Asteroidem w Trieście (1974). Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku nagrody zdobyli scenografowie: Jerzy Skarżyński i Andrzej Płocki (1974).

SANJU
Opowieść o życiu Sanjaya Dutta, kontrowersyjnego gwiazdora Bollywood, oskarżonego o udział w zamachach w Bombaju w 1993 roku. Poznajemy go w momencie, gdy biografka Winnie Diaz decyduje się napisać o nim książkę. Sanjay bez ogródek mówi o swojej karierze, naznaczonej problemami z używkami, pobytami w więzieniu, oskarżeniami o terroryzm i licznymi przygodami z kobietami. Zrealizowany z iście bollywoodzkim rozmachem film jednego z najpopularniejszych indyjskich reżyserów Rajkumara Hiraniego "Trzej idioci". W roli tytułowej charyzmatyczny Ranbir Kapoor.

SARILA
Trójka młodych mieszkańców wioski wyrusza w podróż, której celem jest odszukanie "ziemi obiecanej", która uratuje ich lud od głodu.

SAUSAGE PARTY
Historia Franka, parówki, która odkrywa prawdę o sobie - o tym, kim jest i jaka jest jej rola. Po upadku z koszyka na zakupy, tytułowa parówka wraz z innymi przyjaciółmi z supermarketu odbywa wielką podróż przez sklep, podróż, która pozwala im odkryć prawdę o sobie.

SAWA. MALY WIELKI BOHATER
Sawa to 10-letni chłopiec, który aby obronić swoją rodzinną wioskę musi stawić czoła złowrogim magicznym istotom. Wspierany przez białą wilczycę Angee, przezabawnego stworka o imieniu Puffy oraz niezwykle czarującą Nanty, córkę miejscowego szamana, Sawa wyrusza w pełną przygód i niebezpieczeństw podróż przez magiczną krainę. Przyjaciele pomogą dotrzeć chłopcu do tajemniczego Maga, który jako jedyny posiada moc zdolną zniszczyć zło i uratować wioskę Sawy. Chłopiec nie przypuszcza, że każdy z jego towarzyszy ma swój powód, aby spotkać się z Magiem…

SCENARIUSZ NA MIŁOŚĆ
Keith Michaels był bardzo wziętym scenarzystą. 15 lat później jest rozwiedziony, załamany, zbliża się do pięćdziesiątki i nie napisał hitu od lat. Na szczęście jego agentka znalazła mu pracę. Uniwersytet w spokojnej angielskiej mieścinie szuka kogoś do prowadzenia kursu pisania scenariuszy. Keith ma nadzieję, znaleźć tutaj spokój by napisać nowy przebojowy scenariusz. Na jego drodze staje jednak Holly, która zmieni postrzeganie świata przez bohatera.

SCOOBY DOO!
W pierwszej kinowej animacji ze Scooby-Doo w roli głównej poznamy nowe wątki, dotyczące pochodzenia uroczego psiaka. Zobaczymy też najbardziej zawiłe śledztwo w historii Tajemniczej Spółki. SCOOBY-DOO! pokazuje początki wieloletniej przyjaźni Scooby’ego i Kudłatego. Dowiemy się, jak wspólnie z Fredem, Velmą i Daphne założyli oni słynną Tajemniczą Spółkę. Teraz, po setkach śledztw i przygód, Scooby i jego gang stają w obliczu największego i najtrudniejszego wyzwania. Ktoś chce uwolnić psa z zaświatów, Cerbera. Młodzi detektywi starają się powstrzymać globalną „apsokalipsę”. Jednocześnie odkrywają sekrety z przeszłości Scooby’ego i poznają jego przeznaczenie – wspanialsze, niż ktokolwiek sobie wyobrażał.

SCORE - MUZYKA FILMOWA
Muzyka i film zawsze miały bliskie relacje, nawet jeśli rodziły się one z praktycznej konieczności zatuszowania chybotliwego szumu projektora. Co jednak sprawia, że ścieżkę dźwiękową filmu pamiętamy przez długi czas? Co takiego w niej jest, że staje się niezapomniana? Film opowiada o roli muzyki w filmie.
 
Obserwujemy wywiady z ponad 60 kompozytorami, dyrygentami, reżyserami, producentami, agentami i ekspertami do spraw kina. Poznajemy elitę hollywoodzkich twórców, którzy opowiadają o swoim rzemiośle, magii muzyki filmowej i procesach jej tworzenia. Kompozytor okazuje się muzycznym naukowcem, który za pomocą dźwięków steruje emocjami, potrafi zbudować napięcie, wywołać smutek i euforię. Dowiadujemy się, jak najlepsi kompozytorzy pracowali nad popularnymi filmami i serialami telewizyjnymi i jak powstała muzyka do takich hitów kinowych, jak: „James Bond”, „Gwiezdne wojny”, „Indiana Jones”, czy „Piraci z Karaibów”. Poznajemy szeroki wachlarz wizjonerskich technik i trików w wykonaniu wybitnych twórców muzyki filmowej, obserwujemy jak wygląda tworzenie muzyki w procesie postprodukcji. W tym porywającym filmie pełnym klipów i ciekawych materiałów archiwalnych muzyczna partytura ujawnia symbiotyczny związek muzyki i filmu.