'

Archiwum filmów

Archiwum filmów

POKÓJ NAUCZYCIELSKI
Carla Nowak, rozpoczyna swoją pierwszą pracę w liceum, wyróżnia się idealizmem i wielkim zaangażowaniem.
Kiedy w szkole dochodzi do serii kradzieży, podejrzenie pada na jednego z jej uczniów. Carla postanawia zbadać sprawę na własną rękę. Nauczycielka próbuje mediacji między oburzonymi rodzicami, kolegami i uczniami. Im bardziej desperacko stara się robić wszystko dobrze, tym bardziej młodej nauczycielce grozi załamanie.
Ten trzymający w napięciu dramat o konformizmie, rasizmie i buncie jest wnikliwym spojrzeniem poszukiwanie prawdy we współczesnym społeczeństwie. Reżyser pokazuje najważniejsze tematy publicznej debaty: o rasizmie, sprawiedliwości, odpowiedzialności, manipulacji o zasadach moralnych. Film otrzymał 5 Niemieckich Nagród Filmowych i nominację do Oscara.

POKÓJ NAUCZYCIELSKI
"Pokój nauczycielski" (Das Lehrerzimmer)
Reż. Ilker Çatak
Niemcy, 2023, 98 minut

Carla Nowak, rozpoczyna swoją pierwszą pracę w liceum, wyróżnia się idealizmem i wielkim zaangażowaniem. Kiedy w szkole dochodzi do serii kradzieży, podejrzenie pada na jednego z jej uczniów. Carla postanawia zbadać sprawę na własną rękę. Nauczycielka próbuje mediacji między oburzonymi rodzicami, kolegami i uczniami. Im bardziej desperacko stara się robić wszystko dobrze, tym bardziej młodej nauczycielce grozi załamanie. Ten trzymający w napięciu dramat o konformizmie, rasizmie i buncie jest wnikliwym spojrzeniem poszukiwanie prawdy we współczesnym społeczeństwie. Reżyser pokazuje najważniejsze tematy publicznej debaty: o rasizmie, sprawiedliwości, odpowiedzialności, manipulacji o zasadach moralnych. Film otrzymał 5 Niemieckich Nagród Filmowych i nominację do Oscara.

POLAŃSKI, HOROWITZ. HOMETOWN
"Polański, Horowitz. Hometown"
reżyseria: Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer

tytuł oryginalny: Polański, Horowitz. Hometown
reżyseria: Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
aktorzy: Roman Polański, Ryszard Horowitz, Bronisława Horowitz-Karakulska
Polska/Francja/USA 2021

Po kilkudziesięciu latach wreszcie udało im się spotkać w rodzinnym mieście. Dwóch artystów, fotografik Ryszard Horowitz i reżyser Roman Polański, wędruje po Krakowie śladami swoich wojennych doświadczeń. Przemierzają uliczki Kazimierza i dawnego getta, zaglądają do mieszkań, w których spędzili chłopięce lata, wspominają tych, których już nie ma – ale także tych, dzięki którym przeżyli Zagładę. Film jest barwną opowieścią o dzieciństwie, przyjaźni, wspólnym żydowskim losie i przede wszystkim o miejscu, które (mimo upływu czasu i wielu zmian) nadal pozostaje domem.

POLITYKA
W "Pitbullu" Patryk Vega zajął się policją, w "Botoksie" wziął pod lupę służbę zdrowia, a teraz przyszedł czas na polską scenę polityczną. Co robią i jak zachowują się najważniejsi ludzie w kraju, kiedy gasną światła kamer i spadają maski? Jak władza i dostęp do publicznych pieniędzy wpływa na osoby piastujące najwyższe urzędy i pełniące obowiązki wobec Narodu? Bezkompromisowa "Polityka" odpowiada na te pytania. To film o przedstawicielach wszystkich frakcji i ugrupowań politycznych w Polsce, o rządzących i opozycji, o świeckich liderach i politykach w sutannach.

POLOT`
Karol, utalentowany i przedsiębiorczy 25 latek dorabia w firmie swojego ojca i prowadzi swój własny start-up. Gdy ojciec, instruktor lotnictwa, ginie w wypadku, Karol musi zmienić swoje życie, by móc utrzymać siebie i swoją mamę. Swoją przyszłość wiąże z projektem sterowca, lecz wizjoner szybko przekona się, że aby zrealizować swoje marzenia, będzie musiał ostrożnie dobierać sobie przyjaciół i biznesowych partnerów.

POMIĘDZY NAMI GÓRY
Dwoje obcych sobie ludzi, którzy wychodzą cało z tragicznej katastrofy lotniczej, uwięzionych zostaje w niedostępnych, skutych lodem górach. Kiedy uświadamiają sobie, że spodziewana pomoc nie nadejdzie, zmuszeni są wyruszyć w kilkusetkilometrową podróż przez dziką okolicę. Po drodze muszą stawić czoło nie tylko niewyobrażalnym przeciwieństwom losu, lecz także nieoczekiwanej namiętności.

POMIĘDZY SŁOWAMI
Michael, 28-letni prawnik z Berlina, w niczym nie różni się od swojego szefa i przyjaciela, 34-letniego Franza. W piątek rano Michael przestaje mówić po niemiecku i staje się Polakiem – Michałem. W życiu Michała zachodzą zmiany, gdy spotyka się ze swoim nigdy nie widzianym ojcem – Stanisławem. Stanisław wkracza do świata syna bardziej jako symbol Ojca niż prawdziwy ojciec. Jest ostatnią więzią łączącą Michaela z Polską – krajem, z którym świadomie zerwał kontakt. Obaj są sobie właściwie obcy. Mężczyźni spędzą ze sobą weekend, co odciśnie silne emocjonalne piętno na Michaelu, który zda sobie sprawę ze swego wyobcowania.

PONAD CHMURAMI
"Ponad chmurami"
Katarzyna Jacuk - śpiew, gitara akustyczna, ukulele, idiofony i instrumenty perkusyjne
Nikodem T. Jacuk - gitara akustyczna
Dominik Łochnicki - realizacja dźwięku
Adam Garnecki - wiolonczela, chórki
Karol Wiciński - gitara basowa, altówka

Zespół Ponad Chmurami ma na swoim koncie szereg koncertów zagranych w różnych składach, udział w festiwalach i konkursach, na których był wielokrotnie nagradzany - m.in. pierwsze miejsce i nagroda publiczności na Festiwalu Danielka 2022. Niezwykle cenne doświadczenie sceniczne, docenienie przez krytyków, a przede wszystkim przez coraz szersze grono publiczności sprawia, że koncerty Ponad Chmurami cieszą się rosnącą popularnością.
Ponad Chmurami wydało dotychczas pięć płyt, z czego trzy ostatnie stanowią w pełni repertuar z autorską muzyką do wierszy znakomitych poetek i poetów:- Ponad Chmurami - w treści prezentuje świat widziany oczami poetek Wiesławy Kwinto-Koczan, Hanny Woś-Dewińskiej, Marii Czermak oraz Silvy Kaputikian.-Czas nic nie zmienił - opowiada historie odległego świata poezji Marii Konopnickiej i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej zestawione ze współczesnym spojrzeniem w wierszach Wiesławy Kwinto-Koczan oraz Hanny Woś-Dewińskiej.

Małe niebo - najnowszy album przenosi słuchaczy do słów poezji Ewy Pilipczuk, Hanny Woś-Dewińskiej, Wiesławy Kwinto-Koczan oraz pierwszy raz w historii zespołu do męskiej poezji Krzysztofa Kasperczyka i Krzysztofa Cezarego Buszmana.Zespół podczas koncertu zaprezentuje repertuar znajdujący się zarówno na powyższych płytach, jak i zupełnie nowe utwory, które znajdą się na najnowszej płycie.

Podczas muzycznego spotkania z Ponad Chmurami słuchacze mają okazję do chwil zadumy, refleksji nad codziennością. W zgromadzonej publiczności zespół wyzwala naturalne emocje, prowadząc przez repertuar tak, aby poruszyć, wzbudzić nostalgię, by ostatecznie pozostawić zgromadzonych na sali z radością i wesoło brzmiącym refrenem na ustach. Moc słowa wplątana w delikatne, akustyczne dźwięki przeniesie, choć na chwilę, każdego wysoko - ponad chmury...

PONAD WSZYSTKO
Maddy to błyskotliwa osiemnastolatka z wielką wyobraźnią. Jest bardzo ciekawa świata, ale cierpi na rzadką chorobę. Krótko mówiąc, jest uczulona na cały świat. Dlatego od lat nie opuszcza sterylnego domu zaprojektowanego przez jej matkę. Jednak Olly, chłopak, który właśnie wprowadził się obok, nie zamierza pozwolić, by to stanęło im na przeszkodzie. Choć patrzą na siebie przez szyby, bez szansy na dotyk, łączy ich wyjątkowo silna więź. Pragną wspólnie poznawać świat i doświadczyć pierwszej miłości. Wiedzą, że konsekwencje mogą być ogromne, ale są gotowi zaryzykować wszystkim, aby być razem.

PONYO
"Ponyo" (Gake no ue no Ponyo)
Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 2008, 100 minut, lektor

Pięcioletni chłopiec rozwija relację z Ponyo, a rybka księżniczka pragnie stać się człowiekiem. Opowieść rozpoczyna zachwycająca scena z życia podwodnej fauny i flory. Czego tu nie ma! Ławice wirujących meduz, ryby o najwymyślniejszych kształtach, a pośród nich łódź podwodna maga Fujimoto będąca skrzyżowaniem „Nautilusa" z wielorybem. Fujimoto jest ojcem tytułowej Ponyo, niewielkiej złotej rybki, która wygląda jak miniaturowa pacynka. Ponyo ma dość życia pod wodą, chce zobaczyć świat. Wymyka się więc ojcu i dopływa blisko brzegu. Tam, uwięzioną w butelce, znajduje ją pięcioletni Sosuke, chłopiec mieszkający w domu na nadmorskim klifie. Jego tata to stale nieobecny w domu marynarz, mamę pochłania praca w domu spokojnej starości. Dlatego chłopczyk jest zachwycony, że znalazł małą przyjaciółkę. Zwłaszcza że Ponyo przypada do gustu życie na lądzie. Fujimoto zabiera jednak córkę z powrotem w głębiny, tłumacząc, że powinna trzymać się z dala od zepsutej cywilizacji. Mimo to Ponyo chce wrócić do Sosuke za wszelką cenę, a na dodatek stać się człowiekiem. Nie podejrzewa tylko, że w ten sposób zaburzy harmonię w przyrodzie i ściągnie kataklizm... Tej baśni pozazdrościłby Miyazakiemu sam Hans Christian Andersen, który przed laty stworzył „Małą syrenkę". Tyle że Japończyk historię o miłości zastąpił opowieścią o potrzebie samorealizacji i równowagi.

POPIÓŁ I DIAMENT
Maciek Chełmicki (Z. Cybulski), młody akowiec otrzymuje rozkaz zastrzelenia sekretarza KW PPR w przededniu zakończenia drugiej wojny światowej. W tym samym czasie poznaje Krystynę (E. Krzyżewska), barmankę w hotelu. Rozdarty między poczuciem obowiązku a rodzącym się uczuciem będzie musiał dokonać wyboru. Tej nocy trwa bankiet z okazji zwycięstwa. Poranek okaże się dla bohatera tragiczny w skutkach.
Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca, podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.
Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma „Film”, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (190), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie „Pierścionek z orłem w koronie” wg powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Zrekonstruował słynną scenę z lampkami spirytusu z udziałem aktorów młodego pokolenia, którym przyglądają się bohaterowie „Pierścionka…”. Film zajął 7 miejsce wśród najciekawszych filmów polskich XX wieku w ankiecie „Polityki” w 1999.
ENG:
Maciek Chełmicki (Z. Cybulski), a young Home Army soldier receives an order to shoot the secretary of the Polish Workers’ party on the eve of the end of World War II. At the same time, he meets Krystyna (E. Krzyżewska), a bartender at the hotel. Torn between duty and a nascent feeling, he will have to make a choice. The victory banquet takes place that night. The morning will turn out to be tragic for the protagonist.
Andrzej Wajda's film went down in the history of Polish culture and world cinema as an iconic film of the Polish School and a symbol of national cinematography. Despite the fact that it was an adaptation of Jerzy Andrzejewski's novel titled “Zaraz po wojnie” (1947), approved by the Polish People's Government, Wajda did not fulfill the order of the authorities, as he shifted the affection from the old communist activist to the young Home Army soldier, emphasizing the tragedy of his fate. What's more, Wajda completely abandoned the aesthetics of socialist realism in favor of new aesthetics of image, a new way of acting, and ambiguous moral evaluation of the protagonist.
The editors of the “Film” magazine called “Popiół i diament” the best Polish film of 1958. The film won a lot of foreign awards: the FIPRESCI Award in Venice (1959), the Award of the Canadian Federation of Film Societies in Vancouver (190), the Award of Film Critics in West Germany and Czechoslovakia. After 35 years, the director decided to return to the protagonists of “Popiół i diament” in the film “Pierścionek z orłem w koronie” based on the novel by Aleksander Ścibor-Rylski. He reconstructed the famous alcohol scene with the participation of actors of the young generation, watched by the protagonists of “Pierścionek…”. The film was ranked 7th among the most interesting Polish films of the 20th century in the “Polityka's” poll in 1999.

Finansowanie: Stowarzyszenie Kin Studyjnych, PISF

POPRZEDNIE ŻYCIE
"Poprzednie życie" (Past Lives)
Reż. Celine Song
USA, 2023, 106 minut

Nora (Greta Lee) i Hae Sung (Teo Yoo) dorastali razem w Korei Południowej. Rozdzieleni przez los jako dzieci, odnajdują się po latach dzięki mediom społecznościowym. W końcu miłosna i migrancka odyseja zaprowadzi oboje do Nowego Jorku. Nora jest już wtedy mężatką, a Hae Sung świeżo upieczonym singlem. „Co by było, gdyby?" – to pytanie nie przestaje kołatać w ich głowach. A także w głowie męża Nory (John Magaro), zaskoczonego nagłą wizytą Koreańczyka. „Poprzednie życie" przywołuje ducha trylogii Richarda Linklatera i najlepszych nowojorskich opowieści filmowych. Historii rozpiętej między Nowym Jorkiem i Seulem, nowoczesną technologią i upragnionym dotykiem, wspomnieniami i teraźniejszością, towarzyszą echa buddyjskiej refleksji nad przeznaczeniem i duchowym wymiarem relacji.

PORA ZWYROLA
Zapraszamy na pierwsze w Poznaniu pokazy kina eksploatacji - kina przekraczającego granice formalne, tematyczne i estetyczne: Na początek Toksyczny mściciel i Sgt Kabukiman NYPD’.

PORADY NA ZDRADY 2
"Porady na zdrady 2"
Reż. Sara Bustamante-Drozdek
Polska, 2023

Poradnia dla kobiet ze złamanymi sercami działa na pełnych obrotach. W miejsce Maćka, który wspólnie ze swoją ukochaną Kaliną udają się na drugi koniec świata, stanowisko specjalisty od problemów w związkach przejmuje jego brat Franek (Antoni Królikowski). Nie podoba się to jego dziewczynie Asi (Karolina Chapko), która nie może znieść widoku pożądliwych damskich spojrzeń skierowanych na faceta jej życia. W imię ratowania miłości Franek postanawia zmienić swoje zainteresowania zawodowe. Z pomocą przychodzi mu Tymek (Tomasz Karolak), który z wielkim sukcesem prowadzi grupę wsparcia „Mściwój” dla zagubionych w życiu facetów. Za jego sprawą Franek wplącze się w aferę, która wywoła u jego ukochanej jeszcze większą zazdrość niż do tej pory. Sfrustrowani swoimi partnerkami mężczyźni i rozżalone na swoich partnerów kobiety staną naprzeciw siebie, a finał tej historii zaskoczy wszystkich!

PORTRET KOBIETY W OGNIU
Opowieść o miłości wyprzedzającej swój czas i intymnej więzi zdolnej przełamać niejedno tabu, ubiera w kostium – akcja rozgrywa się w Bretanii w 1770 roku – jak najbardziej współczesne pragnienia i uczucia. Bohaterkami filmu są szykowana do aranżowanego małżeństwa arystokratka Heloiza oraz przybyła z Paryża malarka, Marianna. Ta druga ma namalować portret tej pierwszej, ale w sekrecie: Heloiza nie chce bowiem pozować, buntując się w ten sposób przeciwko przymusowemu zamążpójściu. Marianna dyskretnie obserwuje swoją modelkę, intensywnie tworzy, ale niszczy kolejne wersje obrazu. Czuje, że nie pozna prawdziwego oblicza młodej kobiety tak długo, jak sama będzie ukrywać własne.

PORTRETY ÓWCZESNYCH OGRODÓW. OD MONETA DO MATISSE'A Z THE ROYAL ACADEMY OF ARTS W LODYNIE

PORWANY
"Porwany" (Rapito)
Reż. Marco Bellocchio
Włochy, Francja, Niemcy, 2023, 134 minuty

Oparta na faktach historia Edgarda Mortary, żydowskiego chłopca porwanego przez papieża, siłą odebranego rodzinie i wyrwanego z tradycji, w której się wychowywał. Film prowadzi intensywne i intrygujące śledztwo wokół zbrodni Kościoła Katolickiego mocno rezonujące z obecnymi czasami, aktualne i ukazujące instytucję Kościoła niczym mafię. Rok 1858, żydowska dzielnica Bolonii. Pod osłoną nocy Gwardia Papieska wdziera się do domu rodziny Mortarów. Na rozkaz kardynała mają zabrać Edgarda, ich siedmioletniego syna, i wysłać do Rzymu. Dziecko zostało w tajemnicy ochrzczone przez swoją opiekunkę, a prawo papieskie jest nieubłagane: musi otrzymać katolickie wychowanie. Zrozpaczeni rodzice Edgarda zrobią wszystko, żeby odzyskać syna. Podejmują walkę, która szybko nabiera wymiaru politycznego. Jednak Kościół i papież nie zgadzają się na zwrot dziecka, chcąc umocnić swoją coraz bardziej słabnącą władzę… Reżyserii podjął się jeden z najwybitniejszych i wielokrotnie nagradzanych włoskich twórców kina Marco Bellocchio, który nie tracąc nic ze swojej gniewnej natury, wciąż tworzy kino spektakularne i mocne.

POSKROMIENIE ZLOSNICY - RETRANSMISJA BALETU /NSTND/
Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii „Poskromienie złośnicy”. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek – najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią? Maillot przenosi historię miłości i walki o dominację w związku w nieokreślony czas, a dzięki uwspółcześnionym kostiumom podkreśla uniwersalną wymowę komedii Szekspira. Atutem spektaklu jest także zmieniająca się w okamgnieniu mobilna scenografia. To prawdziwa nowość w repertuarze Bolszoj. Premiera odbyła się w lipcu 2014 roku, a spektakl i jego wykonawców nagrodzono prestiżową Złotą Maską.

POSKROMIĆ PLAYBOYA
To historia Vince'a , najbardziej skutecznego adwokata w całej Nowej Anglii, zajmującego się rozwodami. Kiedy spotyka Jane, jego codzienność przewraca się do góry nogami. 

POTWORNA RODZINKA
Fay Sielska jest zwyczajną, nieco zbuntowaną nastolatką. Jej młodszy brat Max z racji nieprzeciętnej inteligencji ma na pieńku ze szkolnymi łobuzami. Rodzice natomiast są tak zapracowani, że ledwie znajdują czas na życie rodzinne. Pewnego dnia Fay zabiera wszystkich Sielskich na bal przebierańców. Sama przebiera się za mumię, jej brat za wilkołaka, mama za wampirzycę, a tata za samego Frankensteina. Zabawa jest przednia, aż do chwili, gdy okazuje się, iż na skutek klątwy ich przebrania przestały być tylko żartem, a stały się rzeczywistością. Tak, tak! Sielscy zostali zamienieni w potwory! Od tej chwili robią wszystko, by zdjąć klątwę i uniknąć zaczepek ze strony namolnego hrabiego Draculi. Wkrótce okaże się też, że bycie potworem ma swoje dobre strony. Max może sam sobą poszczuć szkolnych rozrabiaków, jego tata jest silniejszy niż wszyscy Avengersi, mama hipnotyzuje nawet sprzedawców w sklepie, a Fay jest po prostu nieśmiertelna!

POWIDOKI Andrzeja Wajdy
Charyzmatyczny malarz Władysław Strzemiński nie godzi się z socrealizmem i pozostaje wierny swojej drodze artystycznej. 

POWIERNIK KRÓLOWEJ
"Powiernik królowej" to historia niezwykłej przyjaźni, jaka połączyła brytyjską królową Wiktorię z Abdulem Karimem, indyjskim muzułmaninem, który towarzyszył jej i służył przez ostatnie 15 lat panowania królowej. Wiktoria nadała mu tytuł "munshi", sekretarza, ale także nauczyciela. Platoniczna relacja łącząca oboje była źródłem plotek i niepokoju na brytyjskim dworze. Spekuluje się, że to dzięki wpływowi Abdula Karima polityka zagraniczna kraju i silny, bezkompromisowy charakter królowej uległy złagodzeniu.

POWITANIE SŁOŃCA
Tuż po czterdziestce życie Stephane’a Haskella, utalentowanego fotoreportera i dokumentalisty, stanęło na głowie. Mężczyzna, u którego zdiagnozowano ciężką chorobę, został sparaliżowany. Tam, gdzie lekarze bezradnie rozkładali ręce, a tradycyjna medycyna nie dawała wielkich nadziei na powrót do zdrowia, szansa niespodziewanie pojawiła się za sprawą… jogi.
Przełomowym momentem było dla Haskella spotkanie z Teresą Poulsen, za namową której zgłębił nie tylko tajniki, ale i filozofię, jaka kryje się za jogą. Stopniowo ból, zniechęcenie i brak cierpliwości zastępowała coraz większa wiara oraz empatia w stosunku do ludzi pokrzywdzonych przez los podobnie jak reżyser. To właśnie z tych inspiracji narodziła się idea nakręcenia dokumentu, będącego połączeniem osobistej historii z szerszym spojrzeniem na fenomen jogi.
By go w pełni zrozumieć, Haskell wyrusza w podróż po świecie, odwiedzając miejsca, jakie pewnie nie przyszłyby nam w tym kontekście do głowy. Od celi śmierci w słynnym amerykańskim więzieniu San Quentin po Kenię, gdzie – jak się okazuje – Masajowie praktykują jogę od wieków. Rozmawia z parą Żydów, którzy drogę do judaizmu odnaleźli… poprzez jogę.
Te doświadczenia pozwalają reżyserowi spojrzeć z nieco innej perspektywy nie tylko na zachodnią kulturę, ale i własne życie. 

POWIĘKSZENIE
"Powiększenie"
Reż. Michelangelo Antonioni
Wlk. Brytania, Włochy, USA, 1966

Znakomicie nakręcony, kipiący niepokojem film Antonioniego jest zagadką, która zaprasza widzów do rozkoszowania się zmysłową atmosferą londyńskiego szyku lat 60. Niezadowolony ze swego stylu życia, rozgoryczony i rozczarowany fotograf bezmyślnie włóczy się po Londynie, utrwalając na kliszy momenty z codziennego życia. Po wywołaniu filmu okazuje się, że nieświadomie uchwycił scenę morderstwa.

POWODZENIA, LEO GRANDE
Nancy Stokes (Emma Thompson), emerytowana nauczycielka i wdowa, przez całe życie miała tylko jednego partnera seksualnego – swojego męża. Zamknięta w świecie kompleksów i ukrywanych pragnień, postanawia przeżyć przygodę z młodym, przystojnym sex workerem Leo Grande (Daryl McCormack). W pokoju hotelowym poza miastem Nancy spotyka się z Leo, który okazuje się doskonałym uwodzicielem, o czarującym wyglądzie i niecodziennej erudycji. W tych nietypowych okolicznościach Nancy nieoczekiwanie pobiera lekcję akceptacji własnego ciała oraz rozkoszy, która może z tego płynąć.

POWOLI
"Powoli" (Slow)
Reż. Marija Kavtaradze
Litwa, Hiszpania, Szwecja, 2023, 108 minut

Nagrodzony za reżyserię na Sundance film Mariji Kavtaradze to zmysłowa i prowokacyjna love story, jakiej jeszcze na ekranach nie było. Dawno nie było też na nich duetu, między którym tak iskrzy. Elena (Greta Grinevičiūtė) jest tancerką, a Dovydas (Kęstutis Cicėnas) tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: „To skomplikowane”. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji, to kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii. Zaręczamy, że jeszcze nikt tak seksownie nie wieszał w kinie prania!

POWRÓT BENA
Gdy Holly  wraca do domu ze świątecznych zakupów, zastaje na schodach nieoczekiwanego gościa – swojego syna Bena, który nie powinien był opuszczać ośrodka odwykowego. Kochająca matka, mimo obaw, przyjmuje go z otwartymi ramionami. Ma nadzieję, że Ben jest „czysty” i będzie mogła cieszyć się Bożym Narodzeniem z nim i resztą rodziny. Okazuje się jednak, że wizyta Bena może sprowadzić poważne kłopoty. Podczas kolejnych 24 godzin, które mogą zmienić na zawsze ich życie, Holly zrobi wszystko, by uratować ukochane dziecko.

POWSTANIE WARSZAWSKIE
„Powstanie Warszawskie" to pierwszy na świecie film fabularny zmontowany w całości z materiałów dokumentalnych, opowiadający o tytułowym wydarzeniu poprzez historię dwóch młodych reporterów, świadków powstańczych walk.

POZA PRAWEM
Kultowa czarna komedia Jarmuscha, której akcja rozgrywa się na amerykańskim Południu. Więzienną celę gdzieś w Nowym Orleanie dzielą trzej pechowcy: bezrobotny DJ Zack (Tom Waits), stręczyciel Jack (John Lurie) i pokerzysta Roberto (Roberto Benigni). W przeciwieństwie do ponurych towarzyszy, ten ostatni, z trudem dukający po angielsku dziarski Włoch pełen jest optymizmu i nadziei, choć po prawdzie nie ma ku temu żadnych przesłanek. I to właśnie on obmyśli plan ucieczki, która powiedzie bohaterów przez zdradliwe bagna Luizjany do zagubionej pośród nich gospody... Amerykańskie Południe to obszar spenetrowany przez Tennesse Williamsa i amerykańskie „czarne” kryminały z lat czterdziestych. „Poza prawem” jawi się w tym kontekście, jako ostentacyjny anty-kryminał. Sam Jarmusch nazwał go zresztą komedią „neo-bit-noir”, bazującą na kontraście pomiędzy oczekiwaniami rutynowej percepcji, a ostentacyjną odmową ich spełniania. Na komediowy efekt pracuje także postać Roberto z jej włoskim temperamentem i językowymi lapsusami. Oryginalny tytuł: „Down by Law” to wyrażenie slangowe, mające kilka znaczeń - być outsiderem; nie przejmować się niczym; być chłodnym, spokojnym, a wreszcie - być „poza prawem”. Ibohaterowie Jarmuscha są „down by law” pod każdym względem!

POZNAJCIE HAROLDA
Harold i jego żona od 40 lat święcili sukcesy jako właściciele dobrze prosperującego sklepu meblowego Lunde. Wszystko się zmienia, gdy na rynek wkracza nowy potężny gracz w branży – sieć sklepów IKEA. Harold jest zmuszony zamknąć biznes a urażona duma pali go mocniej niż sos z papryczek chili.Pod wpływem impulsu, uzbrojony w rewolwer, wsia-da do swojego starego Saaba i wyrusza do Almhuttw Szwecji, aby porwać założyciela Ikei, Ingvara Kamprada. Harold realizuje z sukcesem swój plan,ale porwany przez niego Kamprad wydaje się byćz tego powodu całkiem zadowolony.

POZNAŃ 56

POZNAŃSKA PREMIERA "PRZYSTANKU" BARTOSZA REETZA + WYBRANE SHORTY
Kino Rialto zaprasza na wyjątkową poznańską premierę filmu "Przystanek". Po projekcji Bartosz Reetz odpowie na Wasze wszystkie pytania dotyczące filmu.

Od marcowej premiery, "Przystanek" pokazano na wielu światowych festiwalach filmowych. Ostatnim sukcesem jest nagroda dla najlepszego filmu w kategorii "Free Cinema" na Cinemistica Film Festival w hiszpańskiej Grenadzie.

Seansowi towarzyszyć będzie projekcja wybranych przez Bartosza Reetza wyjątkowych etiud obrazujących różne oblicza kina artystycznego. "Przystanek" stanowi medianę tych niezwykłych perełek. W zestawie znalazł się m.in. short chilijskiego mistrza, José Luisa Torresa Leivy, doskonale znanego bywalcom Nowych Horyzontów.

✓ Bartosz Reetz o "Przystanku":

"Punktem wyjścia do napisania scenariusza krótkometrażowego filmu fabularnego pt. "Przystanek" jest historia z Japonii. Przez trzy lata na stacji Kami-Shirataki (wyspa Hokkaido) zatrzymywał się pociąg. Wsiadała do niego tylko jedna pasażerka - uczennica, która dojeżdżała nim na lekcje do szkoły. Ponieważ po 26 marca 2016 roku rozpoczęła ona naukę w szkole wybudowanej znacznie bliżej domu, tego właśnie dnia pociąg po raz ostatni zatrzymał się na wspomnianej stacji.

W filmie "Przystanek", zamiast dalekiej Japonii i dworca kolejowego, mamy polską prowincję i przystanek autobusowy PKS na opustoszałej wsi. Jako końcowy kurs autobusu wybrałem dzień ogłoszenia wyników matury. Jest to ostatnia wizyta w szkole i moment przejścia: zakończenia jednego etapu w życiu i oczekiwania na rozpoczęcie kolejnego. Interesuje mnie uchwycenie stanu zawieszenia. Tylko ten jeden dzień - poznanie wyników egzaminu dojrzałości decydujących o przyszłości bohatera i zapowiedź jego rychłego wyjazdu do wielkiego miasta. Wielka ochota na wyrwanie się z prowincji (bohater odczuwa "kłujący ból peryferyjności") i jednoczesna nostalgia za mijającym "starym światem".

Zrealizowałem film ascetyczny, wolny od obcych naleciałości - literatury i maniery teatralnej. Pewien rodzaj sztuki apeluje do uczuć w sposób bezpośredni, inny czyni to przez oddziaływanie na inteligencję. Istnieje sztuka, która zmusza do uczestnictwa, do empatii i taka, która wywołuje dystans i skłania do refleksji. W kinie mistrzem sztuki refleksyjnej jest Robert Bresson, "patron duchowy" mojego pomysłu."

→ Program spotkania (niedziela, 12 stycznia, 19:15):

●• "PRZYSTANEK"

reż. Bartosz Reetz
Polska 2018, 14'
obsada: Jakub Gomółka, Zenon Reetz, Kazimierz Wyżga
produkcja: Bartosz Reetz / Sartoris Film

Finalny kurs autobusu PKS i dzień ogłoszenia wyników matury. Ostatnia wizyta Jakuba w szkole i moment zakończenia jednego etapu w życiu i oczekiwanie na rozpoczęcie kolejnego.

Zwiastun filmu:
https://vimeo.com/282729988

●• "NIEZASŁANE ŁÓŻKO"
(Daginik Yatak / Unmade bed)

reż. Eytan Ipeker
Turcja, Polska 2015, 11'
obsada: Nazan Kesal, Hakan Çimenser
produkcja: Yoel Meranda (Kamara - Turcja), Bartosz Reetz (Sartoris Film - Polska)

●• "WOMEN WORKERS LEAVING THE FACTORY"
(Obreras saliendo de la fábrica)

reż. José Luis Torres Leiva
Chile 2005, 21'
obsada: Diana Sanz, Julieta Figueroa, Sybila Oxley i Paulina Chamor
produkcja: Macarena López

●• "ECCE HOMO"

reż. Dimitar Kutmanov
Wielka Brytania, Bułgaria, Rumunia 2015, 30'
obsada: Ada Lupu, Tabita Chirita, Viorel Lascu
produkcja: Andrei Lascu, Dimitar Kutmanov

●• "WIERA"

reż. Tatiana Fedorovskaya
Rosja 2017, 15'
obsada: Viktor Kruglyak, Dmitry Pervushi
produkcja: Andriej Konczałowski

POZYCJA OBOWIĄZKOWA
Cztery wieloletnie przyjaciółki raz w miesiącu spotykają się w stworzonym na własny użytek klubie czytelniczym. Niejedno już w życiu widziały, przeczytały i przeżyły, ale "Pięćdziesiąt twarzy Greya” okaże się w ich przypadku pozycją wyjątkowo inspirującą. Początkowo nieco onieśmielone, szybko dają się zauroczyć Christianowi Greyowi i jego zmysłowej pomysłowości. A ponieważ, jak wiadomo, życie jest krótkie, panie postanawiają nie tracić czasu i odkryć nowe twarze miłości. I choć z pewnością nie każdy facet to Grey, to niejednemu warto dać szansę…

POŻĄDANIE
Pierre żyjący w szczęśliwym związku, pewnego dnia spotyka piękną Elsę, oboje ulegają wzajemnej fascynacji.

PRAKTYKANT
Ben nie odkrywa uroków emerytury. Wkrótce rozpoczyna staż w redakcji strony internetowej o modzie.

PRAWDA
Lumir wraca z mężem do matki - legendarnej aktorki, która zaniedbywała ją w dzieciństwie. Spotkanie po latach zamieni się w konfrontację, w trakcie której miłość zderzy się z tajonymi urazami, a prawda wreszcie ujrzy światło dzienne.

PRAWDZIWA HISTORIA
Delphine  to poczytna paryska pisarka, która od jakiegoś czasu cierpi na brak weny. Gdy pewnego dnia w trakcie podpisywania książek poznaje tajemniczą kobietę, jej życie zaczyna stopniowo zbaczać z wcześniej wytyczonego toru. Między kobietami rodzi się relacja, która z czasem z przyjaźni zmienia się w toksyczne uzależnienie. Delphine zaczyna tracić kontrolę nad swoim życiem, a wszystko co uważała dotychczas za pewnik, zmienia swe pierwotne znaczenie.

PRAWDZIWE ŻYCIE ANIOŁÓW
„Prawdziwe życie aniołów” to film fabularny inspirowany życiem Krzysztofa Globisza, jednego z najwybitniejszych polskich aktorów, który w 2014 roku przeszedł rozległy udar. Dziś wraca do zdrowia, przed kamerę i do teatru. Jego osobisty udział w filmie jest wydarzeniem niezwykłym i wyjątkowym - prawdopodobnie po raz pierwszy w historii kina aktor po udarze, cierpiący na afazję i paraliż, wciela się w główną rolę. W „Prawdziwym życiu aniołów” wystąpili także m.in. Kinga Preis oraz Jerzy Trela, a gościnnie na ekranie pojawiła się Anna Dymna. Znany i ceniony aktor Adam (Krzysztof Globisz), przechodzi nagły i rozległy udar. Traci zdrowie i niezbędne do wykonywania swojego zawodu narzędzie - mowę. Pomimo niedającej nadziei diagnozy Agnieszka - żona Adama (Kinga Preis) z uporem i determinacją walczy o jego powrót do zdrowia i na scenę. Czy rodzina i przyjaciele zmotywują Adama by podjął wyzwanie i wydostał się z krainy między jawą, a snem, do której trafił w czasie choroby? Czy Adam wyjdzie z afazji i wróci do swojego życia przed udarem, kiedy był cenionym aktorem i uwielbianym przez studentów pedagogiem? Co tak naprawdę okaże się najważniejsze?

PRAWDZIWY BÓL
"Prawdziwy ból" (A Real Pain)
Reż. Jesse Eisenberg
USA, Polska, 2024, 90 minut

Nakręcona w konwencji filmu drogi historia dwóch kuzynów, Davida i Benjiego, którzy wyruszają w podróż po Polsce w poszukiwaniu swoich korzeni oraz by uczcić pamięć ukochanej babci. W trakcie wyprawy spotykają na swej drodze ekscentrycznego przewodnika z Wielkiej Brytanii oraz grupę międzynarodowych turystów, z którymi wspólnie podróżują po Warszawie, Lublinie i Majdanku, poznając historię Holocaustu. Przy okazji próbują też odbudować trudne i pełne napięć relacje.

PRAZIOMEK
Charyzmatyczny sir Lionel Frost to najwybitniejszy na świecie tropiciel mitów i potworów. W każdym razie za takiego sam się uważa. Problem w tym, że cieszy się raczej opinią postrzelonego dziwaka niż szacownego naukowca. Nic dziwnego zatem, że chętnie skorzysta z okazji, by udowodnić całemu światu jaki to z niego Indiana Jones. Na listowne zaproszenie pewnego tajemniczego obywatela wyrusza w dzikie ostępy Ameryki Północnej, by odnaleźć i ujawnić najbardziej tajemniczą z mitycznych istot - brakujące ogniwo, czyli najbliższego przodka człowieka zwanego także Wielką Stopą. Łowca przygód po przybyciu na miejsce dokona dwóch niezwykłych odkryć! Po pierwsze: zaproszenie było podstępem. Po drugie: jego autor to... niestety tego nie możemy zdradzić. Razem z nim Sir Lionel wyrusza w dalszą pełną przygód podroż, by dokonać odkrycia znacznie większego niż kiedykolwiek mógł pomarzyć!

PRISCILLA
"Priscilla"
Reż. Sofia Coppola
USA, 2023, 113 minut

Kiedy młodziutka Priscilla Beaulieu spotyka Elvisa Presleya, on jest już gwiazdą rock-and-rolla. W ich niewielu wspólnych chwilach staje się dla niej kimś zupełnie nieoczekiwanym: pierwszą wielką miłością, sprzymierzeńcem w samotności i wrażliwym najlepszym przyjacielem. Jednak z czasem jej życie przypudrowane i przykryte toną różu i brokatu zmienia się w złotą klatkę. Oczami Priscilli Sofia Coppola opowiada o nieznanym obliczu najsłynniejszej love story – długich zalotach i burzliwym małżeństwie Elvisa i Priscilli, począwszy od okresu, kiedy Elvis stacjonował w Niemczech, aż po czas, kiedy zamieszkali w wymarzonej rezydencji Graceland.To głęboko prawdziwa, zachwycająco czuła i subtelna historia młodej, zagubionej i naiwnej dziewczyny bez pamięci zakochanej w gwieździe rocka.

PROCEDER
Poruszająca historia rapera Tomasza Chady – chłopaka z blokowisk, z duszą poety i darem do wpadania w poważne kłopoty. Prawdziwy i szczery do bólu w swoich tekstach Chada ginie w niewyjaśnionych okolicznościach, zostawiając zszokowanych fanów i dziewczynę, którą kochał. Muzyka była całym jego życiem – pasją i światem, w który uciekał, gdy rzeczywistość nie miała mu zbyt wiele do zaoferowania.

PROSTA HISTORIA O MORDERSTWIE
"Prosta historia o morderstwie" to trzymająca w napięciu, pełna zaskakujących zwrotów akcji historia policyjnej rodziny, której losami wstrząsa tajemnicza zbrodnia. Jacek, młody policjant, za wszelką cenę próbuje chronić matkę   i braci przed porywczym i despotycznym ojcem – również funkcjonariuszem – zamieszanym w nielegalne interesy. Gdy ten zostaje zamordowany, syn staje się głównym podejrzanym. Chcąc udowodnić swoją niewinność, Jacek musi rozpracować skomplikowaną sieć intryg, w którą uwikłany był jego ojciec

PROSTE RZECZY
Nagrodzony na prestiżowym festiwalu Sundance Grzegorz Zariczny to reżyser, który odważnie eksploruje terytorium na granicy fabuły i dokumentu. W Prostych rzeczach, czułej opowieści o poszukiwaniu życiowych fundamentów, podpatruje autentyczną relację Błażeja, Magdy i ich córki Ali, wprowadzając do historii katalizator w postaci fikcyjnego wujka (Tomasz Schimscheiner) – brata zmarłego ojca Błażeja, który pojawia się, by pomóc młodym w remoncie wiejskiego domu. To punkt wyjścia do refleksji nad rodzinnymi relacjami i uporządkowania bolesnych spraw z przeszłości. Zariczny w umiejętny sposób zderza tu słodko-gorzką codzienność z bezmiarem uniwersalnych problemów.

PROXIMA
Sara jest astronautką. Jako jedyna kobieta bierze udział w wyczerpującym szkoleniu Europejskiej Agencji Kosmicznej. Każdego dnia, pod kontrolą maszyn i specjalistów, poddana ekstremalnym warunkom jakie panują na statku kosmicznym, ćwiczy wytrzymałość swojego organizmu. Jej codzienność to nie tylko mordercze treningi, ale również ciągłe udowadnianie męskiej części załogi, że zasługuje na miejsce w zespole. W domu zrzuca skafander i jest mamą 7-letniej Stelli. Kiedy zostaje wybrana na członka załogi misji „Proxima", jej dotychczasowe życie zaczyna się komplikować. Jako astronautka jest gotowa, by spełnić swoje marzenia i polecieć w kosmos, jako mama boi się rozłąki z córką. Każda decyzja jest dobra i zła jednocześnie. Wyprawa w kosmos czasami okazuje się mniejszym wyzwaniem niż zwykłe życie na Ziemi.

PRZED WSCHODEM SŁOŃCA
Kultowy film Richarda Linklatera z 1995 r, opowiadający o nieoczekiwanym spotkaniu dwojga młodych ludzi w pociągu jadącym do Wiednia. Mimo że dziewczyna planuje kontynuować podróż, młodzi, by nie przerywać ciekawej konwersacji, decydują się na wspólną wędrówkę po stolicy Austrii.

PRZED WSCHODEM SŁOŃCA
"Przed Wschodem Słońca" (Before Sunrise)
Reż. Richard Linklater
Austria, Szwajcaria, USA, 1995, 100 minut

Przed wschodem słońca to historia pewnego spotkania. Francuska studentka Celine i Amerykanin Jesse rozpoczynają konwersację podczas wspólnej podróży koleją. Oboje wysiadają w Wiedniu i kontynuują pasjonującą rozmowę, chodząc ulicami stolicy Austrii. Zanim się rozstaną i wsiądą to jadących w różne strony pociągów, chcą jeszcze spędzić ze sobą kilkanaście godzin... W 'Przed wschodem słońca' Richard Linklater po mistrzowsku rysuje portret młodego pokolenia lat dziewięćdziesiątych, ukazując marzenia, obawy i tęsknoty wchodzących w dorosłe życie ludzi.

PRZEDSZKOLANKA
Lisa ma szczęśliwą rodzinę, pracę, którą lubi i ładny dom na przedmieściach Nowego Jorku, ale tak naprawdę od zawsze chciała być artystką. Kiedy przypadkiem odkrywa geniusz poetycki swojego pięcioletniego ucznia, postanawia zrobić wszystko, aby nie został zmarnowany. Wiara, że chłopiec, w przeciwieństwie do niej, ma szansę zostać wybitnym twórcą, zamienia się w niebezpieczną obsesję.

PRZEGLĄD FILMOW MANUELA DE OLIVIERY - BOSKA KOMEDIA
Boska komedia  to zabawa z cytatami i nieoczekiwanymi deklamacjami Raskolnikowa, Jezusa, Adama, Ewy i innych. Ci bohaterowi spotykają się w miejscu, które przypomina dom wariatów, a wyrwane zostały z kart powieści, aby sobie pofilozofować. A Divina Comédia. Ten film trzeba odkrywać.

PRZEGLĄD FILMOW MANUELA DE OLIVIERY - NON ALBO CZCZA CHWAŁA RZĄDZENIA
Non albo pusta chwała dowodzenia (1990) to też pewne odczytanie,
ale tym razem portugalskiej historii, które reżyser skoncentrował nie na
chwilach chwały, ale na momentach hucznych porażek. Dlaczego wybierać
taką właśnie mroczną wizję, zamiast się chwalić? Dlatego, że Oliveira
nie chce unikać tematów polemicznych. Dlatego, że poprzez kino chce
zrozumieć i chce, aby inni też zrozumieli to, co niektórzy starają się
skrywać albo przemilczać, jak na przykład czasy kolonizacji.

PRZEGLĄD FILMOW MANUELA DE OLIVIERY - PUSZKA
Skrzynka (1994) to z kolei historia opowiedziana jak antyczny dramat   - jeden dzień, jedno miejsce, jeden problem do rozwiązania. To film na tyle zaskakujący, że dziś zapewne zaskoczyłby samego reżysera swoją innością.

PRZEGLĄD FILMÓW MANUELA DE OLIVIERY - "Aniki - Bobo"

PRZEJŚCIA
"Przejścia" (Passages)
Reż. Ira Sachs
Francja, Niemcy, 2023, 91 minut

„Przejścia", czyli o współczesnych związkach w wersji tylko dla dorosłych. Multikulturowy Paryż, a w nim troje kochanków uwikłanych w ryzykowną grę w pożądanie. Gwiazda europejskiego kina Franz Rogowski, rozsławiony filmem „Pachnidło" Ben Whishaw oraz znana z „Życia Adeli" i „Pięciu diabłów" Adèle Exarchopoulos tworzą w głośnym dramacie Iry Sachsa erotyczny trójkąt, w którym seks i uczucia dają wybuchową mieszankę. Jak na Paryż przystało, rewolucja zaczyna się w kawiarni. Świętujący zakończenie zdjęć filmowiec Tomas (Rogowski) poznaje Agathe (Exarchopoulos). Bez zastanowienia rzuca się w wir nowej namiętności, podczas gdy w mieszkaniu czeka na niego lojalny, wyrozumiały mąż Martin (Wishaw). Szukając osobistego spełnienia i emocjonalnych podniet, wszyscy troje eksplorują swoje ciała, uczucia i granice. Każde z nich będzie musiało zmierzyć się z pytaniami, na które nie są gotowi – i którym nie chcą stawiać czoła. Czy namiętność może iść w parze z pragnieniem założenia rodziny? Czy tworzymy relacje z miłości do kogoś, czy z miłości do siebie? Bezkompromisowy film o trójkącie i o nieokiełznanej miłości własnej, która potrafi zniszczyć każdego, kto znajdzie się w jej zasięgu. „Przejścia" to odważne, seksowne, ale jednocześnie zabawne i zmysłowe spojrzenie na współczesne relacje – dla widzów, którzy nie boją się spojrzeć w filmowe lustro.

PRZEPIĘKNE!
PRZEPIĘKNE!
Reż: Katia Priwieziencew
Polska 2025, 118 minut

PRZEPIĘKNE! to film, który poruszy serca wszystkich kobiet. Opowiada historie sześciu wyjątkowych bohaterek, z których, każda na swój sposób, walczy o swoje szczęście i spełnienie. To opowieść o codziennych wyzwaniach, o marzeniach, które nigdy nie gasną, i o odwadze potrzebnej, by żyć w zgodzie ze sobą.
Magda (Nieradkiewicz) próbuje pogodzić wychowanie dwójki małych dzieci z prowadzeniem domu, a jednocześnie pragnie wrócić do pracy i realizować swoje zawodowe ambicje. Basia (Ścisłowicz), skryta za murem nieufności, za wszelką cenę, unika miłości, choć bardzo jej pragnie. Krysia (Śleszyńśka), po trzydziestu latach małżeństwa, chce czerpać z życia pełnymi garściami, nawet jeśli jej mąż nie podziela jej entuzjazmu. Agata (Herman), odnosząca sukcesy bizneswoman, nie potrafi odnaleźć nici porozumienia z nastoletnią córką. Julia (Urzędowska) jest gotowa poświęcić wszystko, by przedłużyć swoją karierę w branży, która ceni tylko młodość i urodę. A mała Tosia (Szmidt)? Ona po prostu szuka odpowiedzi na wielkie pytania, które stawia przed nią życie.
„PRZEPIĘKNE!” to film, który bawi, wzrusza i chwyta za serce. Obejrzysz go z zapartym tchem i paczką chusteczek pod ręką.

PRZESILENIE ZIMOWE
"Przesilenie zimowe" (The Holdovers)
Reż. Alexander Payne
USA, 2023, 133 minuty

Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską. W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.

PRZYCHODZI FACET DO LEKARZA
Roman Faubert jest hipochondrykiem. Jedyną osobą starającą się mu pomóc jest lekarz Dimitri Zvenska. Uważa on, że ostanią deską ratunku dla Romana będzie żona, jednak jej znalezienie nie jest takie proste...

PRZYGODY BOLKA I LOLKA
Przygody Bolka i Lolka - zestaw bajek

PRZYGODY KOTA FILEMONA

PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA

PRZYJAZN CZY KOCHANIE?
"Przyjaźń czy kochanie?" to pełna intryg historia miłosna rozgrywająca się na salonach osiemnastowiecznej Anglii. Piękna wdowa Lady Susan Vernon przyjeżdża do rezydencji swoich teściów, aby przeczekać plotkarską burzę, której jest bohaterką. Mając opanowaną do perfekcji sztukę uwodzenia, planuje znaleźć odpowiednią partię nie tylko dla pięknej córki, ale i dla siebie. O pomoc zwraca się do swej przyjaciółki Alice, jednak dwóch niezwykle przystojnych i przebiegłych zalotników pokrzyżuje ich plany.

PRZYPADEK
"Przypadek"
Reż. Krzysztof Kieślowski
Polska, USA, 1981, 122 minuty

Przypadek uznawany za jeden z najlepszych filmów Krzysztofa Kieślowskiego, to prawdziwy majstersztyk kinematografii będący wzorcem dla wielu współczesnych produkcji. Witek Długosz (wg wielu krytyków najlepsza rola Bogusława Lindy) jest studentem medycyny. Poznajemy go w momencie śmierci ojca. Ostatnie słowa, które od niego słyszy to krótka porada życiowa przekazana telefonicznie: „– Nic nie musisz, synu. – Czego nie muszę, tato? – Niczego.” Witek decyduje się przerwać studia, które wybrał pod presją ojca i chce wyjechać do Warszawy. Usiłuje zdążyć na pociąg do stolicy – ten jakże krótki moment na peronie jest kluczowy dla całego filmu. Fabuła przedstawia trzy wersje życiorysu bohatera, które zależą od tytułowego przypadku – od tego czy Witkowi uda się wsiąść do pociągu…

PRZYRZECZENIE

PRZYSIĘGA IRENY
"Przysięga Ireny" (Irena's Vow)
Reż. Louise Archambault
Kanada, Polska, 2023, 120 minut

To inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia nastoletniej Ireny Gut, która w czasie II wojny światowej z narażeniem życia ukrywała i uratowała od zagłady kilkanaście osób żydowskiego pochodzenia. Trwa II wojna światowa. 19-letnia Irena (Sophie Nelisse) w wojennej zawierusze traci kontakt z rodziną. Siłą zostaje zmuszona do niewolniczej pracy w niemieckiej fabryce amunicji. Jej sytuacja polepsza się, gdy zwraca na nią uwagę Rugemer – major SS (Dougray Scott). Zafascynowany rezolutną dziewczyną mężczyzna zauważa, że pracuje ona ponad swoje siły i awansuje ją w strukturze fabryki. Irena przejmuje nowe obowiązki w kuchni, a później także dostaje za zadanie zarządzanie szwalnią, w której pracuje kilkunastu Żydów. Bohaterce udaje się podsłuchać rozmowę Niemców, z której dowiaduje się o planach likwidacji pobliskiego getta i postanawia znaleźć sposób na to, by ocalić podlegających jej robotników. Wkrótce rozwiązanie sytuacji pojawia się samo – młoda Polka otrzymuje propozycję pracy w roli gosposi w posiadłości Rugemera. Irena postanawia wykorzystać zaufanie pracodawcy i ukryć w jego domu Żydów pracujących wcześniej w szwalni. Konspiracja nie trwa jednak długo. Rugemer odkrywa tajemnicę Ireny i stawia jej trudne do zaakceptowania ultimatum.

PSIE PAZURY
Charyzmatyczny właściciel rancza Phil Burbank nie jest przyjemnym człowiekiem. Gdy jego brat sprowadza do domu nowo poślubioną żonę i jej syna, Phil zaczyna znęcać się nad nimi. Wkrótce jednak zaczyna rozumieć, czym jest miłość.

PSY
"Psy"
Reż. Władysław Pasikowski
Polska, 1992, 104 minuty

Grupa członków SB zostaje po weryfikacji przeniesiona do policji i rozpoczyna walkę z bandą groźnych przestępców. Główny bohater, Franz, z wykształcenia prawnik, kończy "karierę" w SB. Jak dowiadujemy się z przesłuchań na komisji weryfikacyjnej, nawet wśród swoich 37-letni Franc nie należał do szaraków (31 nagan i 18 pochwał). Szybki awans i stabilną pozycję w SB zawdzięczał małżeństwu z córką byłego wiceministra, członka Biura Politycznego KC PZPR, która go porzuciła i prysnęła za granicę, "taka z niej była szmata" (słowa Franza). Po weryfikacji Franz przenosi się do pracy w policji. W trakcie jednej z akcji, w której kierowany przez niego "oddział" ma zatrzymać gang złodziei samochodów, trzech kolegów Franza zostaje zabitych. Franz wie, że gra idzie o wyższą stawkę aniżeli handel kradzionymi samochodami. Domyśla się także, że tak otwarcie przeciw policji mogli się zwrócić tylko jego byli koledzy po fachu. Postanawia się zemścić, jednak próba wciągnięcia do współpracy kumpla z SB, Ola, którego po weryfikacji wyrzucono z policji, jest fatalną pomyłką. Olo bowiem w tym czasie znalazł już nowych mocodawców i pracuje dla przeciwnej strony. Osamotnionego w walce Franza opuszcza także przygarnięta przez niego dziewczyna, która odchodzi do lepiej ustawionego Ola. Pojedynek Franza i Ola skończy się tragicznie dla nich obu: Franz dopadnie Ola i nie zawaha się strzelić do niego, sam jednak trafia na wiele lat do więzienia. Być może coś komuś udowodnił, na pewno jednak przegrał życie.

PSY 3. W IMIĘ ZASAD
Po 25 latach odsiadki Franz Maurer wkracza w nową Polskę, gdzie nic nie jest takie, jak zapamiętał. Wkrótce ponownie spotyka Nowego.

PSYCHO GOREMAN
Psycho Goreman
Oryginalny tytuł: Psycho Goreman | Reżyseria: Steven Kostanski | Produkcja: Kanada, 2020 | Czas: 95'
Występują: Nita-Josee Hanna, Owen Myre, Matthew Ninaber

Czy zastanawialiście się może kiedyś, jak wyglądałoby „E.T.”, gdyby sympatycznego kosmitę zamienić na wściekłego mięśniaka pragnącego zniszczenia ludzkości, a wzruszające fragmenty zastąpić hektolitrami krwi? Nie? My też nie, ale i tak mamy odpowiedź.
„Psycho Goreman” to najntisowy z ducha list miłosny do praktycznych efektów specjalnych, krwawej rozwałki i totalnego filmowego szaleństwa. Reżyser Steven Kostanski (znany z „The Void”) puszcza wodzę fantazji i pozwala sobie na stworzenie filmu, który wszyscy chcielibyśmy obejrzeć jako dzieciaki – krwawej, wulgarnej i zupełnie pozbawionej hamulców opowieści o napędzanym żądzą zniszczenia kosmicie, który przybywa na Ziemię i wpada w sidła małej (choć równie wrednej!) dziewczynki.

„Psycho Goreman” będzie też pierwszym od dwudziestu lat filmem wydanym w Polsce oficjalnie na kasetach wideo. Najpierw jednak będziecie mogli zobaczyć go w Konkursie Głównym na Octopus Film Festival.
[Grzegorz Fortuna]

PSYCHOBITCH
Wzorowy, przykładny Marius zostaje sparowany w szkolnym projekcie z klasową outsiderką, która wiecznie łamie zasady i wprowadza chaos. Niechętna współpracy Frida nie ułatwia mu zadania, co stanowi wyzwanie dla chłopaka.

PSZCZÓŁKA MAJA
Sympatyczna pszczółka Maja i jej przyjaciele to popularni bohaterowie milionów. Ich nowe przygody to jak zawsze potężna dawka zabawy i emocji.

PSZCZÓŁKA MAJA: MIODOWE IGRZYSKA
Druga część szalonych i zabawnych perypetii najsłynniejszej pszczółki świata, która żadnej przygody się nie boi! Tym razem Maja i Gucio wezmą udział w międzyłąkowych igrzyskach sportowych, których stawka okaże się wyjątkowo wysoka. W ulu aż huczy od sensacyjnych wieści! W pszczelej stolicy odbyć się mają Miodowe Igrzyska. Maja marzy, by wziąć w nich udział. Niestety mieszkańcy ula nie zostają na nie zaproszeni. Na domiar złego Cesarzowa żąda oddania połowy miodowych zbiorów na potrzeby sportowców. Królowa gotowa jest się pogodzić z poleceniami przełożonej, ale Maja od dziecka jest buntowniczką. A nic nie złości jej bardziej niż jawna niesprawiedliwość. Wyrusza więc do stolicy, by powiedzieć Cesarzowej, co myśli o niej i jej nakazach. I nawet Guciowi nie uda się jej powstrzymać przed wpakowaniem się w kłopoty. Zuchwałość Mai zostanie ukarana: pszczółka musi wystartować w zawodach, ale jeśli przegra jej ul straci całe zapasy na zimę... Cesarzowa nie podejrzewa nawet na co stać tę małą rozrabiakę i paczkę jej wiernych przyjaciół.

PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI
Jest rok 1994. Po tym, jak w Kigali zestrzelono samolot prezydenta Rwandy, trwają rozruchy między plemionami Tutsi i Hutu. W ciągu trwających 100 dni czystek z rąk ekstremistów ginie około miliona ludzi. Świadkiem tych wydarzeń jest Anna (Jowita Budnik) – polska ornitolog, która przyjechała do Afryki, aby prowadzić badania nad spadkiem populacji sępów w Rwandzie. Gdy zaczyna się ludobójstwo, Polka ratuje przed śmiercią młodą dziewczynę z plemienia Tutsi – Claudine. Anna umożliwia ocalonej ucieczkę do Polski. Po przylocie do kraju kobiety próbują otrząsnąć się z koszmarnych przeżyć, ale nie są w stanie wpisać się w rutynę codziennego życia. Pewnego dnia, po upływie kilku lat, Klarysa decyduje się na powrót do ojczyzny. Anna postanawia wyruszyć wraz z przyjaciółką w tę niezwykle emocjonalną podróż do samego serca Afryki.

PYCHA
Sędziwy architekt David Miller nie zamierza dać się zaskoczyć śmierci. Sam postanowił zdecydować, kiedy umrze. Jego decyzja jest ostateczna i nieodwołalna. Wszystko dokładnie zaplanował. Wybrał miejsce, określił czas, a także znalazł niezawodny – jak mu się przynajmniej wydawało - sposób. Niestety, zgodnie z teorią chaosu, jeśli coś może się popsuć, to się popsuje. Nie inaczej jest w tym przypadku. Doskonały plan pali na panewce. W noc, która miała być ostatnią w życiu Davida na Ziemi, dojdzie do zdarzeń, które nie śniły się bohaterowi. W towarzystwie Esperanzy, kobiety, która miała pomóc mu zejść z tego łez padołu, oraz Trépleva, młodego Rosjanina zarabiającego ciałem na chleb (w jednego z jego klientów wcielił się sam reżyser), David jeszcze raz przekona się, jak zaskakujące i psotliwe potrafi być życie, a także jak naiwne jest planowanie przyszłości.

Pan Tadeusz
Rok 1832, Paryż. Adam Mickiewicz wspomina kraj rodzinny. Zdjęcia Wilna i modlących się ludzi przy Ostrej Bramie, pejzaż litewski, dom rodzinny Adama Mickiewicza. Do rodzinnego dworku w Soplicowie przyjeżdża Tadeusz. Widzi w ogrodzie Zosię, podlewającą kwiatki. Wita się z rodziną i gośćmi. Dowiaduje się o trwającym sporze o zamek między Sędzią, który jest jego wujem i Hrabią, dziedzicem majątku Horeszków. Uroczysta kolacja na zamku. Wchodzi spóźniona Telimena i siada obok Tadeusza. Rejent spiera się z Asesorem o psy biorące udział w polowaniu. Gerwazy opowiada Hrabiemu historię zamku Stolnika, ostatniego z rodziny Horeszków. Przed laty w czasie walk z Moskalami w obronie zamku Jacek Soplica zabił przypadkowo Stolnika, ojca jego ukochanej Ewy. Gerwazy, wierny sługa Horeszków, przysiągł mu zemstę. Następnego dnia rano goście udają się na grzybobranie. Telimena flirtuje z Hrabią i Tadeuszem. Sędzia wyjawia jej, że planuje małżeństwo Tadeusza i Zosi. Gajowy przynosi wiadomość o pojawieniu się w okolicy niedźwiedzia. Wszyscy przygotowują się do polowania. Tymczasem w karczmie Jankiela zbiera się szlachta. Ksiądz Robak nakłania zebranych do zorganizowania powstania i przyłączenia się do wojsk Napoleona. Następnego dnia w czasie polowania niedźwiedź atakuje Tadeusza i Hrabiego. Celny strzał księdza Robaka ratuje ich od śmierci. Telimena postanawia wydać Zosię za mąż za Hrabiego, sama natomiast chce poślubić Tadeusza. Urządza ucztę. Podczas niej ożywają dawne urazy między rodem Sopliców i Horeszków. Hrabia nie chce oddać zamku i razem z Gerwazym planuje zbrojną walkę o niego. Tymczasem w zaścianku Dobrzyńskich gromadzi się szlachta. Nie mogą dojść do porozumienia. Gerwazy nakłania ich do ataku na Soplicowo. W trakcie zajazdu mieszkańcy Soplicowa zostają uwięzieni. Szlachcice urządzają sobie ucztę, zakrapianą alkoholem, a po niej zapadają w głęboki sen. Kiedy się budzą, są już jeńcami żołnierzy rosyjskich, który przyszli mieszkańcom Soplicowa z pomocą. Dzięki księdzu Robakowi udaje się uwolnić szlachciców. Wszyscy jednoczą się w walce z Rosjanami. Ciężko ranny ksiądz Robak, który w czasie walki ocalił Hrabiego i Gerwazego, spowiada się ze swojego życia i wyznaje, że jest Jackiem Soplicą. Gerwazy mu przebacza. Rok 1812. W Soplicowie w obecności polskich generałów odbywają się zaręczyny trzech par, w tym Zosi i Tadeusza, którzy chcą uwłaszczyć chłopów. Jankiel gra poloneza

Pan Żaba

Papusza

Oparta na faktach dramatyczna historia pierwszej romskiej - cygańskiej - poetki, kobiety świadomej swojego autorskiego głosu. Pierwszej, która zapisała swoje wiersze oraz pierwszej tłumaczonej na polski i wydanej w oficjalnym obiegu.


Perfekcjonista

Toni Musulin, zanim został milionerem i dumnym posiadaczem czerwonego Ferrari, był zwyczajnym człowiekiem. Praca w firmie ochroniarskiej i znoszenie upokarzającego traktowania ze strony szefów nie zaspokajały jego ambicji. Opracował błyskotliwy plan, który wprowadził w życie z chirurgiczną precyzją. 5 listopada 2009 roku, o godzinie 10:00, po kilku miesiącach przygotowań, Toni zasiadł w opancerzonej furgonetce do konwojowania pieniędzy. W ładowni pojazdu znajdowało się 11,6 miliona euro…


Pim i Pom
Przyjaźń między impulsywnym, żądnym przygód Pimem i ostrożnym Pomem zostaje wystawiona na próbę, gdy muszą znaleźć drogę do domu.

Pimi z Krainy Tygrysów
Pewnej nocy osierocony Balmani ratuje małą tygrysicę przed bezlitosnymi kłusownikami. Udaje im się uciec i wyruszają w długą i niebezpieczną podróż do magicznej świątyni zwanej Tygrysim Gniazdem, gdzie, jak wierzy Balmani, będą bezpieczni. W trakcie wędrówki między Balmanim i młodą tygrysicą Pimi rodzi się niezwykła więź. Będą musieli wspólnie przebyć setki mil i pokonać wiele niebezpieczeństw, aby dotrzeć do nowego domu wysoko w Himalajach. Razem przeżyją jedną z największych przygód życia: prawdziwą przyjaźń!

Pina - 2D

Pinokio

Animacja opowiada o drewnianym pajacyku imieniem Pinokio, którego marzeniem jest być zwykłym chłopcem.