Archiwum filmów
POKÓJ NAUCZYCIELSKI
POKÓJ NAUCZYCIELSKI
POLAŃSKI, HOROWITZ. HOMETOWN
POLITYKA
POLOT`
POMIĘDZY NAMI GÓRY
POMIĘDZY SŁOWAMI
PONAD CHMURAMI
PONAD WSZYSTKO
PONYO
POPIÓŁ I DIAMENT
POPRZEDNIE ŻYCIE
PORA ZWYROLA
PORADY NA ZDRADY 2
PORTRET KOBIETY W OGNIU
PORTRETY ÓWCZESNYCH OGRODÓW. OD MONETA DO MATISSE'A Z THE ROYAL ACADEMY OF ARTS W LODYNIE
PORWANY
POSKROMIENIE ZLOSNICY - RETRANSMISJA BALETU /NSTND/
POSKROMIĆ PLAYBOYA
POTWORNA RODZINKA
POWIDOKI Andrzeja Wajdy
POWIERNIK KRÓLOWEJ
POWITANIE SŁOŃCA
POWIĘKSZENIE
POWODZENIA, LEO GRANDE
POWOLI
POWRÓT BENA
POWSTANIE WARSZAWSKIE
POZA PRAWEM
POZNAJCIE HAROLDA
POZNAŃ 56
POZNAŃSKA PREMIERA "PRZYSTANKU" BARTOSZA REETZA + WYBRANE SHORTY
POZYCJA OBOWIĄZKOWA
POŻĄDANIE
PRAKTYKANT
PRAWDA
PRAWDZIWA HISTORIA
PRAWDZIWE ŻYCIE ANIOŁÓW
PRAWDZIWY BÓL
PRAZIOMEK
PRISCILLA
PROCEDER
PROSTA HISTORIA O MORDERSTWIE
PROSTE RZECZY
PROXIMA
PRZED WSCHODEM SŁOŃCA
PRZED WSCHODEM SŁOŃCA
PRZEDSZKOLANKA
PRZEGLĄD FILMOW MANUELA DE OLIVIERY - BOSKA KOMEDIA
PRZEGLĄD FILMOW MANUELA DE OLIVIERY - NON ALBO CZCZA CHWAŁA RZĄDZENIA
PRZEGLĄD FILMOW MANUELA DE OLIVIERY - PUSZKA
PRZEGLĄD FILMÓW MANUELA DE OLIVIERY - "Aniki - Bobo"
PRZEJŚCIA
PRZEPIĘKNE!
PRZESILENIE ZIMOWE
PRZYCHODZI FACET DO LEKARZA
PRZYGODY BOLKA I LOLKA
PRZYGODY KOTA FILEMONA
PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA
PRZYJAZN CZY KOCHANIE?
PRZYPADEK
PRZYRZECZENIE
PRZYSIĘGA IRENY
PSIE PAZURY
PSY
PSY 3. W IMIĘ ZASAD
PSYCHO GOREMAN
PSYCHOBITCH
PSZCZÓŁKA MAJA
PSZCZÓŁKA MAJA: MIODOWE IGRZYSKA
PTAKI ŚPIEWAJĄ W KIGALI
PYCHA
Pan Tadeusz
Pan Żaba
Papusza
Perfekcjonista
Pim i Pom
Pimi z Krainy Tygrysów
Pina - 2D
Pinokio

Kiedy w szkole dochodzi do serii kradzieży, podejrzenie pada na jednego z jej uczniów. Carla postanawia zbadać sprawę na własną rękę. Nauczycielka próbuje mediacji między oburzonymi rodzicami, kolegami i uczniami. Im bardziej desperacko stara się robić wszystko dobrze, tym bardziej młodej nauczycielce grozi załamanie.
Ten trzymający w napięciu dramat o konformizmie, rasizmie i buncie jest wnikliwym spojrzeniem poszukiwanie prawdy we współczesnym społeczeństwie. Reżyser pokazuje najważniejsze tematy publicznej debaty: o rasizmie, sprawiedliwości, odpowiedzialności, manipulacji o zasadach moralnych. Film otrzymał 5 Niemieckich Nagród Filmowych i nominację do Oscara.

Reż. Ilker Çatak
Niemcy, 2023, 98 minut
Carla Nowak, rozpoczyna swoją pierwszą pracę w liceum, wyróżnia się idealizmem i wielkim zaangażowaniem. Kiedy w szkole dochodzi do serii kradzieży, podejrzenie pada na jednego z jej uczniów. Carla postanawia zbadać sprawę na własną rękę. Nauczycielka próbuje mediacji między oburzonymi rodzicami, kolegami i uczniami. Im bardziej desperacko stara się robić wszystko dobrze, tym bardziej młodej nauczycielce grozi załamanie. Ten trzymający w napięciu dramat o konformizmie, rasizmie i buncie jest wnikliwym spojrzeniem poszukiwanie prawdy we współczesnym społeczeństwie. Reżyser pokazuje najważniejsze tematy publicznej debaty: o rasizmie, sprawiedliwości, odpowiedzialności, manipulacji o zasadach moralnych. Film otrzymał 5 Niemieckich Nagród Filmowych i nominację do Oscara.

reżyseria: Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
tytuł oryginalny: Polański, Horowitz. Hometown
reżyseria: Mateusz Kudła, Anna Kokoszka-Romer
aktorzy: Roman Polański, Ryszard Horowitz, Bronisława Horowitz-Karakulska
Polska/Francja/USA 2021
Po kilkudziesięciu latach wreszcie udało im się spotkać w rodzinnym mieście. Dwóch artystów, fotografik Ryszard Horowitz i reżyser Roman Polański, wędruje po Krakowie śladami swoich wojennych doświadczeń. Przemierzają uliczki Kazimierza i dawnego getta, zaglądają do mieszkań, w których spędzili chłopięce lata, wspominają tych, których już nie ma – ale także tych, dzięki którym przeżyli Zagładę. Film jest barwną opowieścią o dzieciństwie, przyjaźni, wspólnym żydowskim losie i przede wszystkim o miejscu, które (mimo upływu czasu i wielu zmian) nadal pozostaje domem.





Katarzyna Jacuk - śpiew, gitara akustyczna, ukulele, idiofony i instrumenty perkusyjne
Nikodem T. Jacuk - gitara akustyczna
Dominik Łochnicki - realizacja dźwięku
Adam Garnecki - wiolonczela, chórki
Karol Wiciński - gitara basowa, altówka
Zespół Ponad Chmurami ma na swoim koncie szereg koncertów zagranych w różnych składach, udział w festiwalach i konkursach, na których był wielokrotnie nagradzany - m.in. pierwsze miejsce i nagroda publiczności na Festiwalu Danielka 2022. Niezwykle cenne doświadczenie sceniczne, docenienie przez krytyków, a przede wszystkim przez coraz szersze grono publiczności sprawia, że koncerty Ponad Chmurami cieszą się rosnącą popularnością.
Ponad Chmurami wydało dotychczas pięć płyt, z czego trzy ostatnie stanowią w pełni repertuar z autorską muzyką do wierszy znakomitych poetek i poetów:- Ponad Chmurami - w treści prezentuje świat widziany oczami poetek Wiesławy Kwinto-Koczan, Hanny Woś-Dewińskiej, Marii Czermak oraz Silvy Kaputikian.-Czas nic nie zmienił - opowiada historie odległego świata poezji Marii Konopnickiej i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej zestawione ze współczesnym spojrzeniem w wierszach Wiesławy Kwinto-Koczan oraz Hanny Woś-Dewińskiej.
Małe niebo - najnowszy album przenosi słuchaczy do słów poezji Ewy Pilipczuk, Hanny Woś-Dewińskiej, Wiesławy Kwinto-Koczan oraz pierwszy raz w historii zespołu do męskiej poezji Krzysztofa Kasperczyka i Krzysztofa Cezarego Buszmana.Zespół podczas koncertu zaprezentuje repertuar znajdujący się zarówno na powyższych płytach, jak i zupełnie nowe utwory, które znajdą się na najnowszej płycie.
Podczas muzycznego spotkania z Ponad Chmurami słuchacze mają okazję do chwil zadumy, refleksji nad codziennością. W zgromadzonej publiczności zespół wyzwala naturalne emocje, prowadząc przez repertuar tak, aby poruszyć, wzbudzić nostalgię, by ostatecznie pozostawić zgromadzonych na sali z radością i wesoło brzmiącym refrenem na ustach. Moc słowa wplątana w delikatne, akustyczne dźwięki przeniesie, choć na chwilę, każdego wysoko - ponad chmury...


Reż. Hayao Miyazaki
Japonia, 2008, 100 minut, lektor
Pięcioletni chłopiec rozwija relację z Ponyo, a rybka księżniczka pragnie stać się człowiekiem. Opowieść rozpoczyna zachwycająca scena z życia podwodnej fauny i flory. Czego tu nie ma! Ławice wirujących meduz, ryby o najwymyślniejszych kształtach, a pośród nich łódź podwodna maga Fujimoto będąca skrzyżowaniem „Nautilusa" z wielorybem. Fujimoto jest ojcem tytułowej Ponyo, niewielkiej złotej rybki, która wygląda jak miniaturowa pacynka. Ponyo ma dość życia pod wodą, chce zobaczyć świat. Wymyka się więc ojcu i dopływa blisko brzegu. Tam, uwięzioną w butelce, znajduje ją pięcioletni Sosuke, chłopiec mieszkający w domu na nadmorskim klifie. Jego tata to stale nieobecny w domu marynarz, mamę pochłania praca w domu spokojnej starości. Dlatego chłopczyk jest zachwycony, że znalazł małą przyjaciółkę. Zwłaszcza że Ponyo przypada do gustu życie na lądzie. Fujimoto zabiera jednak córkę z powrotem w głębiny, tłumacząc, że powinna trzymać się z dala od zepsutej cywilizacji. Mimo to Ponyo chce wrócić do Sosuke za wszelką cenę, a na dodatek stać się człowiekiem. Nie podejrzewa tylko, że w ten sposób zaburzy harmonię w przyrodzie i ściągnie kataklizm... Tej baśni pozazdrościłby Miyazakiemu sam Hans Christian Andersen, który przed laty stworzył „Małą syrenkę". Tyle że Japończyk historię o miłości zastąpił opowieścią o potrzebie samorealizacji i równowagi.

Film Andrzeja Wajdy zapisał się w historii polskiej kultury i światowego kina jako film ikoniczny dla Szkoły Polskiej oraz symbol narodowej kinematografii. Mimo że był adaptacją popieranej przez władze Polski Ludowej powieści Jerzego Andrzejewskiego „Zaraz po wojnie” (1947), nie realizował zamówienia władzy, gdyż przeniósł uwagę i sympatię widzów ze starego komunistycznego działacza na młodego akowca, podkreślając tragizm jego losu. Co więcej, zupełnie porzucił estetykę socrealizmu na rzecz nowej estetyki obrazu, gry aktorskiej, niejednoznacznej oceny moralnej.
Uznany za najlepszy film polski 1958 roku przez redakcję czasopisma „Film”, zdobył szereg nagród za granicą: m.in. FIPRESCI w Wenecji (1959), nagrodę Kanadyjskiej Federacji Stowarzyszeń Filmowych w Vancouver (190), nagrody krytyki filmowej w Niemczech Zachodnich i w Czechosłowacji. Reżyser powrócił do bohaterów filmu po 35 latach w filmie „Pierścionek z orłem w koronie” wg powieści Aleksandra Ścibora-Rylskiego. Zrekonstruował słynną scenę z lampkami spirytusu z udziałem aktorów młodego pokolenia, którym przyglądają się bohaterowie „Pierścionka…”. Film zajął 7 miejsce wśród najciekawszych filmów polskich XX wieku w ankiecie „Polityki” w 1999.
ENG:
Maciek Chełmicki (Z. Cybulski), a young Home Army soldier receives an order to shoot the secretary of the Polish Workers’ party on the eve of the end of World War II. At the same time, he meets Krystyna (E. Krzyżewska), a bartender at the hotel. Torn between duty and a nascent feeling, he will have to make a choice. The victory banquet takes place that night. The morning will turn out to be tragic for the protagonist.
Andrzej Wajda's film went down in the history of Polish culture and world cinema as an iconic film of the Polish School and a symbol of national cinematography. Despite the fact that it was an adaptation of Jerzy Andrzejewski's novel titled “Zaraz po wojnie” (1947), approved by the Polish People's Government, Wajda did not fulfill the order of the authorities, as he shifted the affection from the old communist activist to the young Home Army soldier, emphasizing the tragedy of his fate. What's more, Wajda completely abandoned the aesthetics of socialist realism in favor of new aesthetics of image, a new way of acting, and ambiguous moral evaluation of the protagonist.
The editors of the “Film” magazine called “Popiół i diament” the best Polish film of 1958. The film won a lot of foreign awards: the FIPRESCI Award in Venice (1959), the Award of the Canadian Federation of Film Societies in Vancouver (190), the Award of Film Critics in West Germany and Czechoslovakia. After 35 years, the director decided to return to the protagonists of “Popiół i diament” in the film “Pierścionek z orłem w koronie” based on the novel by Aleksander Ścibor-Rylski. He reconstructed the famous alcohol scene with the participation of actors of the young generation, watched by the protagonists of “Pierścionek…”. The film was ranked 7th among the most interesting Polish films of the 20th century in the “Polityka's” poll in 1999.
Finansowanie: Stowarzyszenie Kin Studyjnych, PISF

Reż. Celine Song
USA, 2023, 106 minut
Nora (Greta Lee) i Hae Sung (Teo Yoo) dorastali razem w Korei Południowej. Rozdzieleni przez los jako dzieci, odnajdują się po latach dzięki mediom społecznościowym. W końcu miłosna i migrancka odyseja zaprowadzi oboje do Nowego Jorku. Nora jest już wtedy mężatką, a Hae Sung świeżo upieczonym singlem. „Co by było, gdyby?" – to pytanie nie przestaje kołatać w ich głowach. A także w głowie męża Nory (John Magaro), zaskoczonego nagłą wizytą Koreańczyka. „Poprzednie życie" przywołuje ducha trylogii Richarda Linklatera i najlepszych nowojorskich opowieści filmowych. Historii rozpiętej między Nowym Jorkiem i Seulem, nowoczesną technologią i upragnionym dotykiem, wspomnieniami i teraźniejszością, towarzyszą echa buddyjskiej refleksji nad przeznaczeniem i duchowym wymiarem relacji.


Reż. Sara Bustamante-Drozdek
Polska, 2023
Poradnia dla kobiet ze złamanymi sercami działa na pełnych obrotach. W miejsce Maćka, który wspólnie ze swoją ukochaną Kaliną udają się na drugi koniec świata, stanowisko specjalisty od problemów w związkach przejmuje jego brat Franek (Antoni Królikowski). Nie podoba się to jego dziewczynie Asi (Karolina Chapko), która nie może znieść widoku pożądliwych damskich spojrzeń skierowanych na faceta jej życia. W imię ratowania miłości Franek postanawia zmienić swoje zainteresowania zawodowe. Z pomocą przychodzi mu Tymek (Tomasz Karolak), który z wielkim sukcesem prowadzi grupę wsparcia „Mściwój” dla zagubionych w życiu facetów. Za jego sprawą Franek wplącze się w aferę, która wywoła u jego ukochanej jeszcze większą zazdrość niż do tej pory. Sfrustrowani swoimi partnerkami mężczyźni i rozżalone na swoich partnerów kobiety staną naprzeciw siebie, a finał tej historii zaskoczy wszystkich!


Reż. Marco Bellocchio
Włochy, Francja, Niemcy, 2023, 134 minuty
Oparta na faktach historia Edgarda Mortary, żydowskiego chłopca porwanego przez papieża, siłą odebranego rodzinie i wyrwanego z tradycji, w której się wychowywał. Film prowadzi intensywne i intrygujące śledztwo wokół zbrodni Kościoła Katolickiego mocno rezonujące z obecnymi czasami, aktualne i ukazujące instytucję Kościoła niczym mafię. Rok 1858, żydowska dzielnica Bolonii. Pod osłoną nocy Gwardia Papieska wdziera się do domu rodziny Mortarów. Na rozkaz kardynała mają zabrać Edgarda, ich siedmioletniego syna, i wysłać do Rzymu. Dziecko zostało w tajemnicy ochrzczone przez swoją opiekunkę, a prawo papieskie jest nieubłagane: musi otrzymać katolickie wychowanie. Zrozpaczeni rodzice Edgarda zrobią wszystko, żeby odzyskać syna. Podejmują walkę, która szybko nabiera wymiaru politycznego. Jednak Kościół i papież nie zgadzają się na zwrot dziecka, chcąc umocnić swoją coraz bardziej słabnącą władzę… Reżyserii podjął się jeden z najwybitniejszych i wielokrotnie nagradzanych włoskich twórców kina Marco Bellocchio, który nie tracąc nic ze swojej gniewnej natury, wciąż tworzy kino spektakularne i mocne.





Przełomowym momentem było dla Haskella spotkanie z Teresą Poulsen, za namową której zgłębił nie tylko tajniki, ale i filozofię, jaka kryje się za jogą. Stopniowo ból, zniechęcenie i brak cierpliwości zastępowała coraz większa wiara oraz empatia w stosunku do ludzi pokrzywdzonych przez los podobnie jak reżyser. To właśnie z tych inspiracji narodziła się idea nakręcenia dokumentu, będącego połączeniem osobistej historii z szerszym spojrzeniem na fenomen jogi.
By go w pełni zrozumieć, Haskell wyrusza w podróż po świecie, odwiedzając miejsca, jakie pewnie nie przyszłyby nam w tym kontekście do głowy. Od celi śmierci w słynnym amerykańskim więzieniu San Quentin po Kenię, gdzie – jak się okazuje – Masajowie praktykują jogę od wieków. Rozmawia z parą Żydów, którzy drogę do judaizmu odnaleźli… poprzez jogę.
Te doświadczenia pozwalają reżyserowi spojrzeć z nieco innej perspektywy nie tylko na zachodnią kulturę, ale i własne życie.

Reż. Michelangelo Antonioni
Wlk. Brytania, Włochy, USA, 1966
Znakomicie nakręcony, kipiący niepokojem film Antonioniego jest zagadką, która zaprasza widzów do rozkoszowania się zmysłową atmosferą londyńskiego szyku lat 60. Niezadowolony ze swego stylu życia, rozgoryczony i rozczarowany fotograf bezmyślnie włóczy się po Londynie, utrwalając na kliszy momenty z codziennego życia. Po wywołaniu filmu okazuje się, że nieświadomie uchwycił scenę morderstwa.


Reż. Marija Kavtaradze
Litwa, Hiszpania, Szwecja, 2023, 108 minut
Nagrodzony za reżyserię na Sundance film Mariji Kavtaradze to zmysłowa i prowokacyjna love story, jakiej jeszcze na ekranach nie było. Dawno nie było też na nich duetu, między którym tak iskrzy. Elena (Greta Grinevičiūtė) jest tancerką, a Dovydas (Kęstutis Cicėnas) tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: „To skomplikowane”. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji, to kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii. Zaręczamy, że jeszcze nikt tak seksownie nie wieszał w kinie prania!





Od marcowej premiery, "Przystanek" pokazano na wielu światowych festiwalach filmowych. Ostatnim sukcesem jest nagroda dla najlepszego filmu w kategorii "Free Cinema" na Cinemistica Film Festival w hiszpańskiej Grenadzie.
Seansowi towarzyszyć będzie projekcja wybranych przez Bartosza Reetza wyjątkowych etiud obrazujących różne oblicza kina artystycznego. "Przystanek" stanowi medianę tych niezwykłych perełek. W zestawie znalazł się m.in. short chilijskiego mistrza, José Luisa Torresa Leivy, doskonale znanego bywalcom Nowych Horyzontów.
✓ Bartosz Reetz o "Przystanku":
"Punktem wyjścia do napisania scenariusza krótkometrażowego filmu fabularnego pt. "Przystanek" jest historia z Japonii. Przez trzy lata na stacji Kami-Shirataki (wyspa Hokkaido) zatrzymywał się pociąg. Wsiadała do niego tylko jedna pasażerka - uczennica, która dojeżdżała nim na lekcje do szkoły. Ponieważ po 26 marca 2016 roku rozpoczęła ona naukę w szkole wybudowanej znacznie bliżej domu, tego właśnie dnia pociąg po raz ostatni zatrzymał się na wspomnianej stacji.
W filmie "Przystanek", zamiast dalekiej Japonii i dworca kolejowego, mamy polską prowincję i przystanek autobusowy PKS na opustoszałej wsi. Jako końcowy kurs autobusu wybrałem dzień ogłoszenia wyników matury. Jest to ostatnia wizyta w szkole i moment przejścia: zakończenia jednego etapu w życiu i oczekiwania na rozpoczęcie kolejnego. Interesuje mnie uchwycenie stanu zawieszenia. Tylko ten jeden dzień - poznanie wyników egzaminu dojrzałości decydujących o przyszłości bohatera i zapowiedź jego rychłego wyjazdu do wielkiego miasta. Wielka ochota na wyrwanie się z prowincji (bohater odczuwa "kłujący ból peryferyjności") i jednoczesna nostalgia za mijającym "starym światem".
Zrealizowałem film ascetyczny, wolny od obcych naleciałości - literatury i maniery teatralnej. Pewien rodzaj sztuki apeluje do uczuć w sposób bezpośredni, inny czyni to przez oddziaływanie na inteligencję. Istnieje sztuka, która zmusza do uczestnictwa, do empatii i taka, która wywołuje dystans i skłania do refleksji. W kinie mistrzem sztuki refleksyjnej jest Robert Bresson, "patron duchowy" mojego pomysłu."
→ Program spotkania (niedziela, 12 stycznia, 19:15):
●• "PRZYSTANEK"
reż. Bartosz Reetz
Polska 2018, 14'
obsada: Jakub Gomółka, Zenon Reetz, Kazimierz Wyżga
produkcja: Bartosz Reetz / Sartoris Film
Finalny kurs autobusu PKS i dzień ogłoszenia wyników matury. Ostatnia wizyta Jakuba w szkole i moment zakończenia jednego etapu w życiu i oczekiwanie na rozpoczęcie kolejnego.
Zwiastun filmu:
https://vimeo.com/282729988
●• "NIEZASŁANE ŁÓŻKO"
(Daginik Yatak / Unmade bed)
reż. Eytan Ipeker
Turcja, Polska 2015, 11'
obsada: Nazan Kesal, Hakan Çimenser
produkcja: Yoel Meranda (Kamara - Turcja), Bartosz Reetz (Sartoris Film - Polska)
●• "WOMEN WORKERS LEAVING THE FACTORY"
(Obreras saliendo de la fábrica)
reż. José Luis Torres Leiva
Chile 2005, 21'
obsada: Diana Sanz, Julieta Figueroa, Sybila Oxley i Paulina Chamor
produkcja: Macarena López
●• "ECCE HOMO"
reż. Dimitar Kutmanov
Wielka Brytania, Bułgaria, Rumunia 2015, 30'
obsada: Ada Lupu, Tabita Chirita, Viorel Lascu
produkcja: Andrei Lascu, Dimitar Kutmanov
●• "WIERA"
reż. Tatiana Fedorovskaya
Rosja 2017, 15'
obsada: Viktor Kruglyak, Dmitry Pervushi
produkcja: Andriej Konczałowski






Reż. Jesse Eisenberg
USA, Polska, 2024, 90 minut
Nakręcona w konwencji filmu drogi historia dwóch kuzynów, Davida i Benjiego, którzy wyruszają w podróż po Polsce w poszukiwaniu swoich korzeni oraz by uczcić pamięć ukochanej babci. W trakcie wyprawy spotykają na swej drodze ekscentrycznego przewodnika z Wielkiej Brytanii oraz grupę międzynarodowych turystów, z którymi wspólnie podróżują po Warszawie, Lublinie i Majdanku, poznając historię Holocaustu. Przy okazji próbują też odbudować trudne i pełne napięć relacje.


Reż. Sofia Coppola
USA, 2023, 113 minut
Kiedy młodziutka Priscilla Beaulieu spotyka Elvisa Presleya, on jest już gwiazdą rock-and-rolla. W ich niewielu wspólnych chwilach staje się dla niej kimś zupełnie nieoczekiwanym: pierwszą wielką miłością, sprzymierzeńcem w samotności i wrażliwym najlepszym przyjacielem. Jednak z czasem jej życie przypudrowane i przykryte toną różu i brokatu zmienia się w złotą klatkę. Oczami Priscilli Sofia Coppola opowiada o nieznanym obliczu najsłynniejszej love story – długich zalotach i burzliwym małżeństwie Elvisa i Priscilli, począwszy od okresu, kiedy Elvis stacjonował w Niemczech, aż po czas, kiedy zamieszkali w wymarzonej rezydencji Graceland.To głęboko prawdziwa, zachwycająco czuła i subtelna historia młodej, zagubionej i naiwnej dziewczyny bez pamięci zakochanej w gwieździe rocka.






Reż. Richard Linklater
Austria, Szwajcaria, USA, 1995, 100 minut
Przed wschodem słońca to historia pewnego spotkania. Francuska studentka Celine i Amerykanin Jesse rozpoczynają konwersację podczas wspólnej podróży koleją. Oboje wysiadają w Wiedniu i kontynuują pasjonującą rozmowę, chodząc ulicami stolicy Austrii. Zanim się rozstaną i wsiądą to jadących w różne strony pociągów, chcą jeszcze spędzić ze sobą kilkanaście godzin... W 'Przed wschodem słońca' Richard Linklater po mistrzowsku rysuje portret młodego pokolenia lat dziewięćdziesiątych, ukazując marzenia, obawy i tęsknoty wchodzących w dorosłe życie ludzi.

ale tym razem portugalskiej historii, które reżyser skoncentrował nie na
chwilach chwały, ale na momentach hucznych porażek. Dlaczego wybierać
taką właśnie mroczną wizję, zamiast się chwalić? Dlatego, że Oliveira
nie chce unikać tematów polemicznych. Dlatego, że poprzez kino chce
zrozumieć i chce, aby inni też zrozumieli to, co niektórzy starają się
skrywać albo przemilczać, jak na przykład czasy kolonizacji.

Reż. Ira Sachs
Francja, Niemcy, 2023, 91 minut
„Przejścia", czyli o współczesnych związkach w wersji tylko dla dorosłych. Multikulturowy Paryż, a w nim troje kochanków uwikłanych w ryzykowną grę w pożądanie. Gwiazda europejskiego kina Franz Rogowski, rozsławiony filmem „Pachnidło" Ben Whishaw oraz znana z „Życia Adeli" i „Pięciu diabłów" Adèle Exarchopoulos tworzą w głośnym dramacie Iry Sachsa erotyczny trójkąt, w którym seks i uczucia dają wybuchową mieszankę. Jak na Paryż przystało, rewolucja zaczyna się w kawiarni. Świętujący zakończenie zdjęć filmowiec Tomas (Rogowski) poznaje Agathe (Exarchopoulos). Bez zastanowienia rzuca się w wir nowej namiętności, podczas gdy w mieszkaniu czeka na niego lojalny, wyrozumiały mąż Martin (Wishaw). Szukając osobistego spełnienia i emocjonalnych podniet, wszyscy troje eksplorują swoje ciała, uczucia i granice. Każde z nich będzie musiało zmierzyć się z pytaniami, na które nie są gotowi – i którym nie chcą stawiać czoła. Czy namiętność może iść w parze z pragnieniem założenia rodziny? Czy tworzymy relacje z miłości do kogoś, czy z miłości do siebie? Bezkompromisowy film o trójkącie i o nieokiełznanej miłości własnej, która potrafi zniszczyć każdego, kto znajdzie się w jej zasięgu. „Przejścia" to odważne, seksowne, ale jednocześnie zabawne i zmysłowe spojrzenie na współczesne relacje – dla widzów, którzy nie boją się spojrzeć w filmowe lustro.

Reż: Katia Priwieziencew
Polska 2025, 118 minut
PRZEPIĘKNE! to film, który poruszy serca wszystkich kobiet. Opowiada historie sześciu wyjątkowych bohaterek, z których, każda na swój sposób, walczy o swoje szczęście i spełnienie. To opowieść o codziennych wyzwaniach, o marzeniach, które nigdy nie gasną, i o odwadze potrzebnej, by żyć w zgodzie ze sobą.
Magda (Nieradkiewicz) próbuje pogodzić wychowanie dwójki małych dzieci z prowadzeniem domu, a jednocześnie pragnie wrócić do pracy i realizować swoje zawodowe ambicje. Basia (Ścisłowicz), skryta za murem nieufności, za wszelką cenę, unika miłości, choć bardzo jej pragnie. Krysia (Śleszyńśka), po trzydziestu latach małżeństwa, chce czerpać z życia pełnymi garściami, nawet jeśli jej mąż nie podziela jej entuzjazmu. Agata (Herman), odnosząca sukcesy bizneswoman, nie potrafi odnaleźć nici porozumienia z nastoletnią córką. Julia (Urzędowska) jest gotowa poświęcić wszystko, by przedłużyć swoją karierę w branży, która ceni tylko młodość i urodę. A mała Tosia (Szmidt)? Ona po prostu szuka odpowiedzi na wielkie pytania, które stawia przed nią życie.
„PRZEPIĘKNE!” to film, który bawi, wzrusza i chwyta za serce. Obejrzysz go z zapartym tchem i paczką chusteczek pod ręką.

Reż. Alexander Payne
USA, 2023, 133 minuty
Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską. W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.



Reż. Krzysztof Kieślowski
Polska, USA, 1981, 122 minuty
Przypadek uznawany za jeden z najlepszych filmów Krzysztofa Kieślowskiego, to prawdziwy majstersztyk kinematografii będący wzorcem dla wielu współczesnych produkcji. Witek Długosz (wg wielu krytyków najlepsza rola Bogusława Lindy) jest studentem medycyny. Poznajemy go w momencie śmierci ojca. Ostatnie słowa, które od niego słyszy to krótka porada życiowa przekazana telefonicznie: „– Nic nie musisz, synu. – Czego nie muszę, tato? – Niczego.” Witek decyduje się przerwać studia, które wybrał pod presją ojca i chce wyjechać do Warszawy. Usiłuje zdążyć na pociąg do stolicy – ten jakże krótki moment na peronie jest kluczowy dla całego filmu. Fabuła przedstawia trzy wersje życiorysu bohatera, które zależą od tytułowego przypadku – od tego czy Witkowi uda się wsiąść do pociągu…

Reż. Louise Archambault
Kanada, Polska, 2023, 120 minut
To inspirowana prawdziwymi wydarzeniami historia nastoletniej Ireny Gut, która w czasie II wojny światowej z narażeniem życia ukrywała i uratowała od zagłady kilkanaście osób żydowskiego pochodzenia. Trwa II wojna światowa. 19-letnia Irena (Sophie Nelisse) w wojennej zawierusze traci kontakt z rodziną. Siłą zostaje zmuszona do niewolniczej pracy w niemieckiej fabryce amunicji. Jej sytuacja polepsza się, gdy zwraca na nią uwagę Rugemer – major SS (Dougray Scott). Zafascynowany rezolutną dziewczyną mężczyzna zauważa, że pracuje ona ponad swoje siły i awansuje ją w strukturze fabryki. Irena przejmuje nowe obowiązki w kuchni, a później także dostaje za zadanie zarządzanie szwalnią, w której pracuje kilkunastu Żydów. Bohaterce udaje się podsłuchać rozmowę Niemców, z której dowiaduje się o planach likwidacji pobliskiego getta i postanawia znaleźć sposób na to, by ocalić podlegających jej robotników. Wkrótce rozwiązanie sytuacji pojawia się samo – młoda Polka otrzymuje propozycję pracy w roli gosposi w posiadłości Rugemera. Irena postanawia wykorzystać zaufanie pracodawcy i ukryć w jego domu Żydów pracujących wcześniej w szwalni. Konspiracja nie trwa jednak długo. Rugemer odkrywa tajemnicę Ireny i stawia jej trudne do zaakceptowania ultimatum.


Reż. Władysław Pasikowski
Polska, 1992, 104 minuty
Grupa członków SB zostaje po weryfikacji przeniesiona do policji i rozpoczyna walkę z bandą groźnych przestępców. Główny bohater, Franz, z wykształcenia prawnik, kończy "karierę" w SB. Jak dowiadujemy się z przesłuchań na komisji weryfikacyjnej, nawet wśród swoich 37-letni Franc nie należał do szaraków (31 nagan i 18 pochwał). Szybki awans i stabilną pozycję w SB zawdzięczał małżeństwu z córką byłego wiceministra, członka Biura Politycznego KC PZPR, która go porzuciła i prysnęła za granicę, "taka z niej była szmata" (słowa Franza). Po weryfikacji Franz przenosi się do pracy w policji. W trakcie jednej z akcji, w której kierowany przez niego "oddział" ma zatrzymać gang złodziei samochodów, trzech kolegów Franza zostaje zabitych. Franz wie, że gra idzie o wyższą stawkę aniżeli handel kradzionymi samochodami. Domyśla się także, że tak otwarcie przeciw policji mogli się zwrócić tylko jego byli koledzy po fachu. Postanawia się zemścić, jednak próba wciągnięcia do współpracy kumpla z SB, Ola, którego po weryfikacji wyrzucono z policji, jest fatalną pomyłką. Olo bowiem w tym czasie znalazł już nowych mocodawców i pracuje dla przeciwnej strony. Osamotnionego w walce Franza opuszcza także przygarnięta przez niego dziewczyna, która odchodzi do lepiej ustawionego Ola. Pojedynek Franza i Ola skończy się tragicznie dla nich obu: Franz dopadnie Ola i nie zawaha się strzelić do niego, sam jednak trafia na wiele lat do więzienia. Być może coś komuś udowodnił, na pewno jednak przegrał życie.


Oryginalny tytuł: Psycho Goreman | Reżyseria: Steven Kostanski | Produkcja: Kanada, 2020 | Czas: 95'
Występują: Nita-Josee Hanna, Owen Myre, Matthew Ninaber
Czy zastanawialiście się może kiedyś, jak wyglądałoby „E.T.”, gdyby sympatycznego kosmitę zamienić na wściekłego mięśniaka pragnącego zniszczenia ludzkości, a wzruszające fragmenty zastąpić hektolitrami krwi? Nie? My też nie, ale i tak mamy odpowiedź.
„Psycho Goreman” to najntisowy z ducha list miłosny do praktycznych efektów specjalnych, krwawej rozwałki i totalnego filmowego szaleństwa. Reżyser Steven Kostanski (znany z „The Void”) puszcza wodzę fantazji i pozwala sobie na stworzenie filmu, który wszyscy chcielibyśmy obejrzeć jako dzieciaki – krwawej, wulgarnej i zupełnie pozbawionej hamulców opowieści o napędzanym żądzą zniszczenia kosmicie, który przybywa na Ziemię i wpada w sidła małej (choć równie wrednej!) dziewczynki.
„Psycho Goreman” będzie też pierwszym od dwudziestu lat filmem wydanym w Polsce oficjalnie na kasetach wideo. Najpierw jednak będziecie mogli zobaczyć go w Konkursie Głównym na Octopus Film Festival.
[Grzegorz Fortuna]







Oparta na faktach dramatyczna historia pierwszej romskiej - cygańskiej - poetki, kobiety świadomej swojego autorskiego głosu. Pierwszej, która zapisała swoje wiersze oraz pierwszej tłumaczonej na polski i wydanej w oficjalnym obiegu.

Toni Musulin, zanim został milionerem i dumnym posiadaczem czerwonego Ferrari, był zwyczajnym człowiekiem. Praca w firmie ochroniarskiej i znoszenie upokarzającego traktowania ze strony szefów nie zaspokajały jego ambicji. Opracował błyskotliwy plan, który wprowadził w życie z chirurgiczną precyzją. 5 listopada 2009 roku, o godzinie 10:00, po kilku miesiącach przygotowań, Toni zasiadł w opancerzonej furgonetce do konwojowania pieniędzy. W ładowni pojazdu znajdowało się 11,6 miliona euro…



Animacja opowiada o drewnianym pajacyku imieniem Pinokio, którego marzeniem jest być zwykłym chłopcem.